Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 http://airliners.net/open.file/1195642/L/ Eks Braathens-maskin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Eks Braathens-maskin? Yes, tidligere LN-TUB, som gikk til Ford Air Services i 2002, og så til Southwest Airlines i august i fjor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jepp. Bilete av same fly i 2000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Takker for svar Michael og Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Artig å lese denne kommentaren: According to the Captain, the only major difference in the cockpit between the newly acquired Ford aircraft and the rest of the Southwest -700 fleet is the lack of a Heads Up Display. Men "steam-gauges" på skjermene skal de ha, Southwest :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Roald, SWA har jo litt spesiell filosofi på paneler. For å lettere kunne bruke B732 og B737 Classic piloter på NG'ene har de koblet ut AutoThrottle funksjonen. Hvis du ser nøye på MCP'n ser du det står en INOP lapp over A/T bryteren. Du kan også se at VNAV knappen er fjernet...! Eneste måten de da kan fly CAT III landinger er med HUD'n og det er hovedårsaken til at de har det på alle (bortsett fra på denne tydligvis) MVH M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 [/b] Men "steam-gauges" på skjermene skal de ha' date=' Southwest :grin: [/quote'] VNAV har de også koblet ut. :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Morten: Det var litt sjokkerende å høre egentlig. Hva skal man med NG da? Det meste av poenget med flyet er jo borte om det skal degraderes til en "super-classic" (-200)! Snålt gjort av Southwest synes jeg. Skaper jo atpåtil dårligere sikkerhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Tore Evensen Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hvordan ser dere at dette er en ex-Braathens maskin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Morten: Det var litt sjokkerende å høre egentlig. Hva skal man med NG da? Det meste av poenget med flyet er jo borte om det skal degraderes til en "super-classic" (-200)! Snålt gjort av Southwest synes jeg. Skaper jo atpåtil dårligere sikkerhet. Det er ikke antallet gadgets i cockpiten som avgjør hvorvidt et selskap velger en maskin eller ikke. Hva skal en med en NG? I sin seteklasse kan den tilby den laveste CASMen på markedet' date=' og lengre rekkevidde og lavere fuel burn enn sine forgjengere. Derfor velger de NG. Men samtidig ønsker de en flyflåte der pilotene kan bruke samtlige typer, derav steam gauges. Hvordan ser dere at dette er en ex-Braathens maskin? Du kan se at maskinen står oppført som en "Boeing 737-705". Det er en 737-700, der de to siste sifrene, som i dette tilfellet er 705, er en såkalt Boeing customer code, som viser hvilket selskap det var som opprinnelig bestilte maskinen. Koden 05 tilhørte Braathens. En slik customer code følger maskinen gjennom hele dens liv. En oversikt over slike koder kan du se her: http://www.airlinecodes.co.uk/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Hvert selskap får ett eget "kundenummer" når de kjøper fly hos Boeing ved at typemodellen blir gort om til ett eget tall. Eksempel: SAS har 83 som sitt kundenummer,det vil si at alle flyene som ble kjøpte nye av SAS heter 737-683/783/883 Braathens har 05 som kundenummer,ergo,737-405/505 og 705 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Michael, jeg gadd ikke å tenke lenger enn cockpiten og det som følger med der. Forstår ikke hvorfor noen sender et høyteknologisk fly langt bak i tid. Begriper ikke at det skal være så vanskelig for piloter å tilvenne seg systemer som autothrottle og VNAV, når det til og med er samme flytypen. Ærlig talt, 737 har ikke forandret seg så utrolig mye oppigjennom årene. Det meste er jo likt i cockpiten. Når man hører om piloter som flyr mixed Airbus og Boeing burde jo folka i SW klare å fly -200, classic og NG uten større modifikasjoner på de nyere 737ene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Ikke for å klage, men det hadde vært kjekt om folk kunne holdt seg til norsk her, hvis de ikke behersker engelsk spesielt godt. Ikke rettet spesielt mot deg Kim Jørgen, men titelen på tråden din gir veldig lite mening "Formelt Braathens?". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Har bare blingsa mello mett par ord her,takk for rettelsen Fredrik! Det skal stå "Formerly" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Morten, det er et langt sprang fra 200 (Original) med P&W JT8D til Classic -3/5-serien med CMF56, hvor bl a full FMS ble implementert. Southwest -200 og HUD for CAT III?? Michael, piloter i Southwest flyr ikke bedre uten Boeings siste programvare for FMS på NG på steam. Bl a approach med VNAV. Hvis de ikke har de siste gode manuelle talbellene... Jeg trenger en god forklaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Roald, Tror neppe -200 can fly CAT III eller har HUD. SWA flyr NG med HUD ned til DH 50'og RVR 700'. Tror imiddlertid dette kun er lov i USA. Det er vistnok flere fordeler med å kutte ut A/T - Lavere vedlikehold/trenings -kostnader - Pilotene blir MERKBART bedre til hands-on flyvning De bruker LVLC og V/S istedenfor, ikke noe problem. SWA har også fått skylden for at Boeing ikke forrandret overhead panelet på 737NG fra Classic panelet av liknende årsaker. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Er ikke akkurat noen ekspert men jeg vil tro at grunnen til at de har kuttet VNAV er at det ikke er noe poeng i USA, da du får så mange forskjellige høyder under depature og arrival at det er kun på cruise vnav brukes og da kan de like godt kutte den og bruke ALT HLD... Rett meg hvis jeg har feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.