Gå til innhold

Formally Braathens?


Kim Jørgen Brenna

Anbefalte innlegg

Roald,

 

SWA har jo litt spesiell filosofi på paneler.

For å lettere kunne bruke B732 og B737 Classic piloter på NG'ene

har de koblet ut AutoThrottle funksjonen. Hvis du ser nøye på MCP'n ser du det står

en INOP lapp over A/T bryteren. Du kan også se at VNAV knappen er fjernet...!

 

Eneste måten de da kan fly CAT III landinger er med HUD'n og det er hovedårsaken

til at de har det på alle (bortsett fra på denne tydligvis) :)

 

MVH

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Det var litt sjokkerende å høre egentlig. Hva skal man med NG da? Det meste av poenget med flyet er jo borte om det skal degraderes til en "super-classic" (-200)! Snålt gjort av Southwest synes jeg. Skaper jo atpåtil dårligere sikkerhet.

Det er ikke antallet gadgets i cockpiten som avgjør hvorvidt et selskap velger en maskin eller ikke. Hva skal en med en NG? I sin seteklasse kan den tilby den laveste CASMen på markedet' date=' og lengre rekkevidde og lavere fuel burn enn sine forgjengere. Derfor velger de NG. Men samtidig ønsker de en flyflåte der pilotene kan bruke samtlige typer, derav steam gauges.

 

Hvordan ser dere at dette er en ex-Braathens maskin?

Du kan se at maskinen står oppført som en "Boeing 737-705". Det er en 737-700, der de to siste sifrene, som i dette tilfellet er 705, er en såkalt Boeing customer code, som viser hvilket selskap det var som opprinnelig bestilte maskinen. Koden 05 tilhørte Braathens. En slik customer code følger maskinen gjennom hele dens liv.

En oversikt over slike koder kan du se her:

http://www.airlinecodes.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael, jeg gadd ikke å tenke lenger enn cockpiten og det som følger med der. Forstår ikke hvorfor noen sender et høyteknologisk fly langt bak i tid. Begriper ikke at det skal være så vanskelig for piloter å tilvenne seg systemer som autothrottle og VNAV, når det til og med er samme flytypen. Ærlig talt, 737 har ikke forandret seg så utrolig mye oppigjennom årene. Det meste er jo likt i cockpiten.

Når man hører om piloter som flyr mixed Airbus og Boeing burde jo folka i SW klare å fly -200, classic og NG uten større modifikasjoner på de nyere 737ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, det er et langt sprang fra 200 (Original) med P&W JT8D til Classic -3/5-serien med CMF56, hvor bl a full FMS ble implementert. Southwest -200 og HUD for CAT III??

 

Michael, piloter i Southwest flyr ikke bedre uten Boeings siste programvare for FMS på NG på steam. Bl a approach med VNAV. Hvis de ikke har de siste gode manuelle talbellene... Jeg trenger en god forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald,

 

Tror neppe -200 can fly CAT III eller har HUD. SWA flyr NG med HUD ned til DH 50'og RVR 700'.

Tror imiddlertid dette kun er lov i USA.

 

Det er vistnok flere fordeler med å kutte ut A/T

- Lavere vedlikehold/trenings -kostnader

- Pilotene blir MERKBART bedre til hands-on flyvning

De bruker LVLC og V/S istedenfor, ikke noe problem.

 

SWA har også fått skylden for at Boeing ikke forrandret overhead panelet på 737NG

fra Classic panelet av liknende årsaker.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...