M E Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Vet ikke om denne har vært oppe før, men det er ganske sykt... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Takker for linken, har ikke sett den tidligere - var ganske rått å se, når hele motoren "lyste opp" pga. bladet som ble "absorbert" av motoren. Ufattelig å tenke på, at kun ett av bladene - koster like mye som en bra bil. Hele testen kostet ca. 900 millioner pund, men når man først var i gang (hadde jeg personlig) valgt å utføre noen "ekstra" moro-tester. Hmm.. f.eks. , hvordan vil resultatet se ut: dersom man hiver en levende ku inn i motoren på max effekt og andre "interessante" forsøk.. he he.. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 for en ekstrem kraft. Jeg tenkte det samme som deg Lars, når man først gjør noe sånt, er det jo en mulighet som skjelden kommer tilbake Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 He he, ja sånn går det - når man har beholdt litt av "barnet" i seg. Slike "syke" tanker, dukker innimellom opp i meg - pytt pytt!! Men det er ingen tvil om, at det er helt enorme krefter i sving. Er nesten vanskelig å forestille seg den reele størrelsen, før man nærmest står ved siden av. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Jeg reagerte litt når jeg så han karen som kom trillende med et par blades på den kjerra. De var større enn jeg hadde forventet. Siter
Tor Olav Løvaas Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Genial film, som er en del av en tilsammen tre timer lang dokumentar av byggingen av A380 som ble sendt på Discovery i 2005. "Giant of the skyes - Building the A380". Den ble fulgt opp av en ny dokumentar i 2006 "testing the A380". Discovery er en genial kanal Siter
Ken Andersen Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Ingen tvil om det. Har lært mere nyttige ting fra discovery, enn fra skolen, får å sette det litt på spissen! Siter
Andreas Nysveen Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Jeg tror jeg kan si meg enig, har i det minste lært mer av det jeg verdsetter av Discovery, og litt Illustrert vitenskap også. Siter
Michael A B Skrevet 3. mars 2007 Skrevet 3. mars 2007 Hele testen kostet ca. 900 millioner pund, men når man først var i gang (hadde jeg personlig) valgt å utføre noen "ekstra" moro-tester. Det at de oppgir 900mill pund er nok ikke korrekt, men ja, denne testen koster, en slik motor koster tross alt en ti-tyve mill dollar stk. Hele prosjektet for utviklingen av Trent 900 kommer nok på rundt 900mill pund. Siter
H S Skrevet 4. mars 2007 Skrevet 4. mars 2007 De sier jo at testen kostet 9 millioner pund, i overkant av 100 millioner kroner. Discovery tekster det til 900 millioner pund, men nå er jo oversettelsene på denne kanalen av svært varierende kalitet. Det ligger også en film på nettet av samme testen, gjort på Boeing 777 sin Pratt & Whitney PW4000 (tror jeg det var). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2007 Skrevet 4. mars 2007 Oki, det kan jo virke litt mer plausibelt ja. Så nemlig innslaget uten lyd, så jeg hørte ikke tallet. Enorme verdier er det i hver fall, og enorme dimensjoner - ikke minst. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Discovery er en genial kanal Så absolutt - men så vil jeg nå heller gi all min heder og ære til de selvstendige produksjonsseslskapene som kommer på ideen om å lage dokumentar om ting som f.eks. A380 og andre ting, og går til Discovery "hei, vi har lyst til å lage dette, kan vi få økonomisk drahjelp til dette?" - Discovery sier "HELL YES!! " og så er snøballen satt i gang.. Rent bransjemessig - Discovery ønsker mer nordisk og norsk dokumentar på sine kanaler - har noen en idè, ikke nøl - ta kontakt med folk og og firma i Norge og pitch ideen, så kanskje det kan bli realitet Motoren så veldig snasen ut, og som nevnt, de bladene var mye større enn jeg hadde forestilt meg! Siter
Tor Olav Løvaas Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Ikke så lite spektakulært at ved full throttle veier hvert blad like mye som et lokomotiv.... Siter
Michael A B Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Og slik så det ut da GE skulle teste sin GE-90-75B, tror det var i 1993: [image]http://www.airliners.net/uf/536887184/1146583924dHwXlI.gif[/image] Og ja, testen måtte gjøres på nytt igjen Siter
Michael A B Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Og her er en litt bedre video fra den samme testen den første videoen er fra: http://www.youtube.com/watch?v=HGs5kCwhEWY Og her en video som viser deler av testingen GE-90-115B'en til 773ER måtte gjennom, dog, ingen film fra destructive testing: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Au da, test-budsjettene går vel fort opp i været - med slike ikke helt "vellykkede" tester vil jeg tro. Det var i hvert fall litt av en "grill"!! Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Fy svarte altså, det der var sykt. For en vill eksplosjon Ganske stor forskjell fra den testen og RR T900 sin iallefall Siter
Tor Olav Løvaas Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Regner med at det er flere her som har sett disse før, men uansett, tror de tåler en titt til 777 rejected takeoff test: http://www.youtube.com/watch?v=l5N2uBqJbVU A380 Overweight landing test A340-600 RTO test: http://www.youtube.com/watch?v=SKCXpXCFxec (lå en mye bedre version av denne ute på YouTube før, men den er visst blitt fjerna pga copyright) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.