Gå til innhold

A380 fanblade testing


M E

Anbefalte innlegg

 

Takker for linken, har ikke sett den tidligere - var ganske rått å se, når hele motoren "lyste opp" pga. bladet som ble "absorbert" av motoren. Ufattelig å tenke på, at kun ett av bladene - koster like mye som en bra bil.

 

Hele testen kostet ca. 900 millioner pund, men når man først var i gang (hadde jeg personlig) valgt å utføre noen

"ekstra" moro-tester. Hmm.. f.eks. , hvordan vil resultatet se ut: dersom man hiver en levende ku inn i motoren på max effekt og andre "interessante" forsøk.. he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja sånn går det - når man har beholdt litt av "barnet" i seg. Slike "syke" tanker, dukker innimellom opp i meg - pytt pytt!! ""

 

Men det er ingen tvil om, at det er helt enorme krefter i sving. Er nesten vanskelig å forestille seg den reele størrelsen, før man nærmest står ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele testen kostet ca. 900 millioner pund, men når man først var i gang (hadde jeg personlig) valgt å utføre noen

"ekstra" moro-tester.

Det at de oppgir 900mill pund er nok ikke korrekt, men ja, denne testen koster, en slik motor koster tross alt en ti-tyve mill dollar stk. Hele prosjektet for utviklingen av Trent 900 kommer nok på rundt 900mill pund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at testen kostet 9 millioner pund, i overkant av 100 millioner kroner. Discovery tekster det til 900 millioner pund, men nå er jo oversettelsene på denne kanalen av svært varierende kalitet.

Det ligger også en film på nettet av samme testen, gjort på Boeing 777 sin Pratt & Whitney PW4000 (tror jeg det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discovery er en genial kanal ""

Så absolutt - men så vil jeg nå heller gi all min heder og ære til de selvstendige produksjonsseslskapene som kommer på ideen om å lage dokumentar om ting som f.eks. A380 og andre ting, og går til Discovery "hei, vi har lyst til å lage dette, kan vi få økonomisk drahjelp til dette?" - Discovery sier "HELL YES!! "" " og så er snøballen satt i gang..

 

 

Rent bransjemessig - Discovery ønsker mer nordisk og norsk dokumentar på sine kanaler - har noen en idè, ikke nøl - ta kontakt med folk og og firma i Norge og pitch ideen, så kanskje det kan bli realitet ""

 

 

 

Motoren så veldig snasen ut, og som nevnt, de bladene var mye større enn jeg hadde forestilt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er flere her som har sett disse før, men uansett, tror de tåler en titt til

 

777 rejected takeoff test:

http://www.youtube.com/watch?v=l5N2uBqJbVU

 

A380 Overweight landing test

 

A340-600 RTO test:

http://www.youtube.com/watch?v=SKCXpXCFxec

(lå en mye bedre version av denne ute på YouTube før, men den er visst blitt fjerna pga copyright)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...