Elias Lundereng Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 En ting jeg alltid har stusset litt over er dette: En Dash 8 Q100 er så vidt jeg har forstått DeHaviland, mens Dash 8 Q400 er Bombardier? For meg så høres det nesten ut som å si: Boeing 737-200 og Airbus 737-800. Er det bare jeg som har misforstått? Siter
Stian Rolandsen Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Jeg mener nå det fulle navnet på fabrikken/selskapet er Bombardier DeHaviland Canada. Tar jeg ikke helt feil så var dette to selskaper en gang i tiden men som nå har slått seg sammen. Tror jeg Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Er vel det at Q100 og -100 var produsert når Dehavilland var ett eget selskap,og Q400 ble produsert etter at Dehavillanf ble kjøpt opp. Skyt meg hvis det er feil. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Skyt meg hvis det er feil. Du tar sjanser Kimmen . Regner med du mener at vi IKKE skal skyte deg om det er feil . Siter
Stian Rolandsen Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Kim tar flyinteressen på alvor... Så klart han vil skytes dersom han tar feil Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Jeg vil ikke ha feil nå alså! Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Jeg skyter likevel Men interessant spørsmål.. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Selskapet heter nå Bombardier Aerospace, så navnet "deHavilland Canada" er nok død og begravet.. Noen Dash 8 vil derfor være deHavilland, mens nyere maskiner vil være Bombardier. Typebetegnelsen vil være den samme, altså DHC-8. Å kalle alle deHavilland ville bli feil siden det selskapet har byttet navn, og å kalle alle Bombardier ville være like dumt som å kalle DC-3, DC-9, osv for Boeing-produkter... Så, om man vil spikke fliser, så er gamle Dash 8'ere deHavilland, mens nye maskiner (som f.eks alle Q400) Bombardier... Ser faktisk ut til at Bombardier selv gikk fra å kalle Dash 8 "deHavilland" til å kalle dem "Bombardier" rundt 1998... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 17. februar 2007 Skrevet 17. februar 2007 ..og å kalle alle Bombardier ville være like dumt som å kalle DC-3, DC-9, osv for Boeing-produkter... Enig der ja! Men allikevel, risikerer man innimellom å lese ting som "Boeing MD-83" og slike grelle eksempler (i mine øyne) på div. brosjyrer, reisekataloger osv. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.