Gå til innhold

Flight Plan


Anbefalte innlegg

Når du er ute og flyr en tur, er det vanlig og bruke en flight plan. Det finnes mange programmer som lager en slik til deg. FS2000 kan også printe ut en.

Det er bare det at alle programmer bruker sin helt egne formatiering. Så jeg lurte på:

Hvordan ser egentlig en flight plan ut?

Finnes det noen standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej...

Spekulerer også på dette.

Tænkte også på om "Airways" (jet, vector) kan have noget med dette og gøre ? Hvis ikke, hvad er så vector- og jetairways er for noget?

P.s Er der nogen her der kan fortælle hvordan en pilot laver sin flightplan

[ 02-05-2001: Endret av: Jimmy Nielsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må skille mellom operativ FPL og den FPL som sendes til lufttrafikktjenesten. Den operative FPL føres i cockpit underveis, hvilke standarder som her gjelder kjenner jeg ikke til, det får aktive flygere svare på.

Når det gjelder FPL som sendes til lufttrafikktjenesten, så er det en standard som er fastsatt av ICAO. En slik FPL kan se slik ut:

(FPL-LTR21-IX

-BE20/L-SDR/C

-ENBN1155

-N0260A050 ULV DCT DOREP DCT

-ENST0015

-REG/LNMOI STS/HOSP STS/EXM833 DOF/010502)

Som dere ser er dette en kort innenlandsk FPL, her er en lengre:

(FPL-SAS907-IS

-B763/H-SIJRWXY/S

-ENGM1115

-N0459F350 SOK DCT SOMAG UP607 FLO/N0463F340 UP607 INGAL/M080F360 DCT 64N010W 64N020W 62N030W 59N040W/M080F380 57N050W DCT SCROD/N0466F390 DCT VALIE N250E ALB/N0369F160 V213 SAX DCT

-KEWR0721 KSWF

-EET BIRD0057 64N010W0136 64N020W0212 62N030W0253 59N040W0340 57N050W0424 CZQM0454 REG/LNRCG SEL/BCFD DAT/SV DOF/010502 RALT/BIKF CYYR KEWR)

(Så nå er det bare å fyre igang simmen og prøve å fly dem... Begge er hentet fra real life i dag)

 

Slike FPL sendes via AFTN-nettverk (Aeronautical Fixed Telecommunications Network) til de lufttrafikktjenesteenheter som blir berørt av flygingen, i det formatet som er vist ovenfor.

mvh,

Kjell. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 02-05-2001: Endret av: Kjell Engkrog ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den operative flygeplanen, som altså er det skjemaet flygeren bruker til å notere kurser, distanser, vekt og tyngdepunkt, drivstoff-forbruk, radiofrekvenser, værvarsler og mye annet, finnes det sikkert mange brukbare skjemaer. http://www.solaflyklubb.no" TARGET=_blank>Sola flyklubb har et glimrende nettsted med mye nyttig informasjon, og her kan du laste ned flygeplansskjemaer både i http://www.solaflyklubb.no/Navplan.pdf" TARGET=_blank>Adobe-format og som et kjempesmart http://www.solaflyklubb.no/NavplanE.zip" TARGET=_blank>Excel-regneark. Det er sikkert mange forkortelser og uttrykk som virker kryptiske, men slik ser altså en operativ reiseplan for VFR-flyging ut i virkeligheten...

Vennlig hilsen

[ 02-05-2001: Endret av: John Andreassen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant! [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

quote:

-N0459F350 SOK DCT

Betyr dette at de klatret direkte til FL350? Er ikke det unormalt høyt med så mye bensin ombord eller? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Da jeg fløy denne ruten sist på FS (til JFK da, ikke EWR) så klatret jeg først til FL290 og så videre opp til FL350 etter et par timer da jeg hadde "burnet" opp nok fuel. Jeg er sikker på at SAS flyverne kan det de driver med, så det jeg lurer på er enkelt og greit: var flyet lettere enn normalt, eller tolket jeg FPL feil? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] '

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Martin: Du tar ikke feil, nei, slik det står i FPL så er første ønskede høyde FL350. Jeg har limt inn FPL slik jeg fikk den ut fra databasen i Eurocontrol, så det er slik de har filet den. Om de var ekstra lette eller ikke i dag skal jeg la være usagt, ting som PAX, fuel og cargo inngår ikke i FPL som blir sendt til LTT.

Mvh,

Kjell. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roy Westby:

Og da er vi tilbake til en henvendelse jeg gjorde tidligere i dette forumet:

Er det noen som kjenner til et sted på nettet hvor man kan laste ned det skjemaet som sendes til LTT?

Du finner en dansk utgave hos Luftfartsvæsenet: http://www.slv.dk/publikationer/default.htm"'>http://www.slv.dk/publikationer/default.htm" TARGET=_blank>http://www.slv.dk/publikationer/default.htm Trykk på Blanketter så på Flyveplan, så kan du laste ned den danske utgaven, den norske er nesten identisk. Du må ha Acrobat Reader for å åpne den.

mvh,

Kjell. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal iløpet av dagen få scanne det skjemaet vi fyller ut og sender til LTT, trenger det til et prosjekt jeg jobber med.

Har laget en reiseplan i regneark, nå er den operative delen mer eller mindre ferdig (den som vi bruker i flyet), men vil lage en sak som fyller ut reiseplan skjemaet også utfra de opplysninger som ligger i den operative flygeplanen. Skal si ifra her og legge link når jeg har fått gjort dette.

I den forbindelse trenger jeg også litt hjelp til et mindre problem i exel (dvs jeg bruker staroffice, men det er ganske helt likt ms exel).

Jeg har et regneark med 3 blad (3 sheet), de to første er operativ flygeplan (forside og bakside), det tredje bladet vil jeg bruke til reiseplanen som sendes til LTT. Problemet er bare at de to første sidene er liggende mens den tredje skal være stående pga at skjemaet er laget sånn. Nå har jeg ikke funnet noen måte og justere sidene på i de forskjellige bladene (sheet), setter jeg arket til stående i det 3. bladet så endrer det seg i de to første også, noen som har noen løsning ?

Jeg kan selvfølgelig skrive ut de to første sidene (operativ flygeplan), snu arkretningen til stående og skrive ut 3. siden (reiseplanen), men dette er litt for tungvint for en slapp sjel [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara så att vi inte glömmer bort Jimmys fråga här...

Victor- och Jet Airways är de amerikanska och kanadensiska benämningarna på flygvägar. Victor Airways går på lägre höjder, och Jet Airways på högre höjder. Ett exempel är J146 som går västerut från New York.

I Europa används generellt sett benämningarna HL och LL (High Level och Low Level), men själva flygvägarna brukar markeras av ett U för att skilja HL från LL. Ett exempel är U/P615 som går från Kristiansund via Oslo till Hamburg, men som också kallas för P615 i LL.

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter:

Fant inlegget fra Claus Olsen (ved hjelp av forumets utmerkete søkemotor [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

quote:

SAS flyveplaner fra Kastrup ligger stadig her:
TARGET=_blank>www.flightsim.dk/flightplans/sas_plans.pdf (højreklik og gem)

var det dette du tenkte på?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Flygeplanen som vi bruker til VFR flyging finner du et eksempel på her:

http://home.online.no/~tb10/ENSN.pdf"'>http://home.online.no/~tb10/ENSN.pdf" TARGET=_blank>http://home.online.no/~tb10/ENSN.pdf

Her er det utfylt for en tur ifra Geiteryggen til Kristiansand, vindberegninger er ikke gjort siden disse gjøres på flyplassen rett før vi går i flyet.

Dette er egentlig en flightplan som jeg har gjort selv, men den ligner veldig på den standard blekka som NAK har (jeg har laget denne fordi da regner datamaskinen ut endel for meg).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...