Gå til innhold

Roy Westby

Members
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Roy Westby

  • Bursdag 30. nov. 3

Roy Westby's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Pussig, men da jeg fulgte linken, havnet jeg tilbake på flightsim.no sine kartsider som jeg selv henviste til litt lenger oppe. Jeg er nok ikke lenger noen seriøs simmer. Har kanskje hatt to landingsrunder på PC siden jeg begynte å fly "på orntli'". Men før den tid var det nok simulatorene som ble viet oppmerksomhet. Jfr. tidligere diskusjoner om forskjellen mellom simulator og "orntli'" fly.
  2. Da er det vel ingen vei utenom å abonnere på AIP'en. Tror jeg betalte 500 kroner for CD-utgaven. Da får jeg tilsendt regelmessige oppdateringer og skriver ut de aktuelle kart før hver flytur. For simulatorbruk kan jeg ikke forstå at de endringene som gjøres er av vital betydning for realismen. Stort sett er det mindre revisjoner som går på åpningstider og tilgjengelige tjenester på flyplassene. Fra tid til annen gjøres det mindre endringer i nav-hjelpemidler osv., men ettersom en ikke har regelmessige oppdateringer i den databasen som ligger i flysimulatoren, ser jeg ikke helt poenget.
  3. Går ut fra at kartene kun skal benyttes til simulering. I så fall er det ingen grunn til å gå over bekken etter vann. Mye av kartmaterialet er jo her: http://www.flightsim.no/file/Kart/Kart_fra_AIP-Norge/ selv om mange av disse sikkert kan være gått ut på dato.
  4. Kanskje på tide å trekke litt i denne tråden igjen. Vi begynner i 11-tiden på søndag. Ca. kl. 13.00 blir det gitt en orientering om høstens kurs. Det er ingen forpliktelser knyttet opp til dette, og ut fra intensiteten i disse forumene å dømme, er interessen for flyging stor. Det bør derfor være en fin mulighet til å prøve seg i en ordentlig maskin samtidig som en kan få et grunnlag til å vurdre om et flysertifikat er veien å gå. Introturer blir gitt fortløpende avhengig av kapasitet på fly og instruktører.
  5. Og tør jeg da minne om flydagen på Eggemoen 15/9 hvor den som ønsker det kan få en tilsvarende opplevelse? En halv times flytur for 500,- bør vel friste de fleste på dette forumet.
  6. Nøyaktig plassering: N60 13 E10 19.5 Eggemoen ligger på veien mellom Hønefoss og Jevnaker. Det er skiltet. Dersom man følger skiltet, krysser man enden av den nedlagte delen av rullebanen. Hold til høyre før rullebanen krysses og kjør ca en kilometer mot nordøst (kompasskurs 40 grader)langs rullebanen. Hvis du da ikke finner fram, bør du snu og reise hjem for å finne på noe annet.
  7. Søndag 15. september ser det ut til at det kommer til å skje litt på Eggemoen. Det arrangeres åpen dag hvor det blant annet gis anledning til å forsøke seg som pilot. Det kommer verken F16 eller Concord, men klubbens fly vil være der. Det vil si at både Cessna 172, Piper Warrier og muligens også vår Cessna 182 vil kunne studeres og prøves. Det blir med andre ord en fin mulighet til å teste "sim-kunskapene" i forhold til virkeligheten uten at det koster "skjorta" [ 25-08-2002, 19:06: Endret av: Roy Westby ]
  8. Kotek Norge er meg. Hentet kartet fra AIP og sendte det fra jobb-PCen.
  9. Så vidt jeg vet, reguleres dette av Luftfartsloven. I AIC-N 03/02 gjøres det oppmerksom på at promillegrensen er endret fra 0,4 til 0,2. Dette trådte i kraft 1. januar 2002.
  10. Promillegrensen for fly i Norge er 0,2. Den var tidligere 0,4 For sjøfly gjelder visstnok reglene for båt så lenge en er på vannet. Er ikke båtvant, men mener at det er 0,8. Hvis båten (flyet) er over 40 fot, kan man ha en god del mer.
  11. Nettopp! Da forsto du forklaringen min!
  12. Eller sagt (forhåpentligvis) enda enklere: Flyets hastighet i forhold til bakken uansett hvor langt det er ned til den.
  13. Å skifte ut et "spett" (fixed pitch) koster ca. 30.000
×
×
  • Opprett ny...