Gå til innhold

Hvorfor går fly for tidlig?


Leif Wicklund

Anbefalte innlegg

Hvor mye før tiden snakker vi om her?

 

De fleste vil normalt stenge ombordstigningen 15min før oppsatt avgangstid, slik at resterende tid brukes til klargjøring av flyet, kabin, papirmessige ting som gjøres ferdig etc.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange grunner til det. De kan ha fått en slot tid som gjør at hvis de ikke er i luften innenfor ett gitt tidspunkt så blir det en forsinkelse, eller de har fått alt av passasjerer som er booket på den avgangen , ingen grunn til å vente da med andre ord.

 

Noe spesielt du tenkte på?

 

Slot-tiden er basert på hvilken tid de må være i lufta. Denne tiden vil aldri være før ordinær avgangstid, med mindre ny flygeplan sendes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic...

 

Hehe.. Dette fikk meg til å tenke på den gangen Ryanair sin maskin fra Skavsta landet på Torp litt tidlig.. Ca. 20-30 minutter FØR den skulle tatt av fra Skavsta...

 

Kapteinen ble fly forbannet fordi han og flyet ble henvist til de-icingplattformen (på sommeren), hvor han måtte stå å vente i en times tid til det ble ledig ved terminalen......

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange grunner til det. De kan ha fått en slot tid som gjør at hvis de ikke er i luften innenfor ett gitt tidspunkt så blir det en forsinkelse, eller de har fått alt av passasjerer som er booket på den avgangen , ingen grunn til å vente da med andre ord.

 

Noe spesielt du tenkte på?

 

Slot-tiden er basert på hvilken tid de må være i lufta. Denne tiden vil aldri være før ordinær avgangstid, med mindre ny flygeplan sendes...

 

Blir vel en liten sannhet med modifikasjoner. Hos oss, når dine kolleger i Bodø ikke er fullt bemannet, så får vi stortsett beskjed om at rutetiden er slot tiden. Det vil i praksis si, er de ikke i luften på rute så kan det hende de må vente i 40-50 minutter. Da er det gjerne slik at de ønsker å komme seg avgårde fortest mulig og helst før de egentlig skal være i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg sier.. Slot-tiden kan ikke være før planlagt avgangstid (rutetiden). Slot tiden er et eksakt klokkeslett hvor et fly må ta av. Man kan gå inntil 5 min før og 10 min etter dette klokkeslettet, men dette "vinduet" er til bruk for ATC mtp trafikk-avvikling, og piloter skal ikke kalkulere/spekulere i å bruke dette vinduet..

Selv om det ofte gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det var kanskje Kenneth som fikk av det ekle, klisne og hvite stoffet som dekka flyet ..? "")

 

Det var meningen iallefall, men pga. forsinkelsen så gikk jeg av vakt lenge før flyet ditt gikk gitt... ....så da du dro, så sto nok jeg i den ene hangaren og fløy modellfly, i påvente av at trafikkkaoset på veiene skulle gi seg... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...