Gå til innhold

En sabla tur


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Mandag eller blåmandag ?

 

Turen i kveld som i og for seg burde vært en grei og enkel liten sak men som tross alt ble noe helt annet, skulle gå som kjent fra Gardermoen til Vienna.

 

Oppført på ruten en god gammel 737-500 Classic fra feelthere inc.

 

Ruten ble lagt opp og vi starter fint og glatt fra gate 48 med fine flyforhold og 97 pax onboard.

 

Men sånn ble det desverre ikke..

 

Alt begynte faktisk på Runway 19L.......!

 

Ved takeoff clarence og et stort smil fra øre til øre taxet jeg inn på banen og fremførte to the line checks og var klar til climb out på GOTUR4C departure mot OSLOB.

 

Phtrrrrru sa det og totalt nedstegning av all motor kraft og black cockpit.. hmmm ja det tenkte jeg også, hva skjera baggera ?????

 

Meldte pent fra til ATC som gjorde en god jobb med å diverte fly på approach til 19R isteden. Vel der stod jeg med sjegget i postkassa..

 

Sa fra på radio at jeg ville starte maskinen på ny og ta det fra der noe jeg også gjorde.

 

Vel det gikk som kjent greit og fyrte opp, tok av og klatret ut som normalt.

 

Ante ikke hva som skjedde siste, men for å gjøre historien kort så limer jeg inn et sitat fra rapporten..

 

" One engine sustained some damage shortly after take-off due to a bird strike. The oil temperature started to increase gradually eventually leading to engine power loss and complete shutdown.

 

Vel dette merket jeg men beholdt roen som den erfarne skrivebords piloten jeg er og fremskyndte alle abnormal checklister og technical checklister som fantes fra skrivebordskuffen min mens svetten rant.

 

Ut i fra dette så forsatte jeg min tur og målte alle instrumenter som normalt. La desverre ikke merke til at alle engine instrumenter viste rødt og dette må jeg som "kaptein" ta på mine skuldre. Vel opp mot FL250 og videre inn over Sverige så merket jeg akkurat noe rart. Flyet fikke hikke og en enorm stor STALL. Jeg kuttet autmatisk autopiloten og satte nesen rask i en kontrollert dive for å gjenopprette fart og løfte evne. Noe jeg også klarte !!!

 

La merke så til at engine no.1 hatte kuttet og alle varsel lamper og lyder henviste til full hydraulic failours og enigne failour. Jeg mistet kraft til den store gullmedaljen.

 

Kuttet drivstoff og fuel , skrudde av hydraulikken for no.1 og forsatte med å stablisere flyet.. Tenkte på å lande et sted i Sverige, men da jeg i tillegg fikk electrical og FLT INST failours så fant jeg ut at det beste var å fly radialen rett tilbake til Gardermoen, jeg mistet så IRSen og EFISen og FMS og fløy hele skiten på manual instrumentering til beste emne.

 

Krysset grensen til Oslo Control og fikk svært god hjelp av ATC som fullførte min emergancy i henhold til prossedyrer..

 

Så ble jeg squawket til 7700 handet over til approach og derifra vectorert inn til rullebane 19R.

Ikke helt lett med 2700 kg fuel i venstre vinge og 2050 i høyre. Klare heller ei å transfer fuel fra venstre vinge da fuel pumpene på venstre side nektet å lystre.

 

Så dere skjønner sikkert at jeg flakset tilbake til gardermoen som en drita full sjømann på landelov.

 

Høyden varierte fra FL150 ned til 130 og det hjalp heller ei med ikke instrument og beskjeden fra ATC hehe

 

"We strongly advice technical difficulties with radar and therefore no altitude radar indication available"

 

Ok jeg flyr i blinde med venstre vinge på slep banking ca 3 grader.

 

Vel for å gjøre historien avsluttende så ble jeg som fortalt vektorert inn på en allerede ryddet rullebane 19R. Lave skyer og dårlig sikt gjorde at jeg ikke så noe og viste heller ei retningen til banen, men her trådde ATC inn med god hjelp og gode instrukser, 7nm ute så rapporterte jeg field in sight klokka 12. Tårnet ble siste stopp og min lille emergancy så ut til å greie seg.

 

Side slepende ned mot banen i 2000ft 4 graders slep på venstre vinge og hylende pax i kabinen stabiliserte jeg flyet på glidebanen ca 300 meter før landing. Tuchet nydelig ned ca 20 meter etter threshold og svingte av banen ca midt på.

 

En ting til slutt.. Fy flate å vanskelig det er å taxe med full pupp på kun en motor. hehe

 

Konklusjon fra rapporten

 

There was an exceptional pilot on board and despite the dire situation he was able to land the aircraft safely. The Captain has also declared an emergancy before landing.

 

Så takk til alle involverte og dere som leste og andre som fløy, vi sees igjen jeg lover..

 

hehe sikkert ikke med samme passasjerer..

 

OVERALL FLIGHT RESULT (curtessy of FSPassenger)

 

* You made a very nice landing (+50)

* There was a problem aboard and you declared an emergancy (+100)

* A serious problem occurred during flight but you landed safely, nice job (+600)

 

Nevertheless here is my thoughts

 

PHUUUUUUUUUUUUUUUUU SVETT SVETT... PHUUUUUUUUUUUUUUUU THANK GOD

 

""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, utrolig artig lesing etter å ha vært midt oppi det ""

Utrolig snodige greier som hendte med radaren min i kveld forresten. Hadde problemer med å vise riktig høyde på fly rundt FL100-150, og chatten til tårnet var umulig å få opp (som Ole Jørgen fikk legge merke til ""). Aldri vært borti noe sånt før. Så når du spurte om bekreftelse på FL140 eller 150 hadde jeg egentlig ikke peil.. ""

Men det var morsomt å se deg komme vaglende inn. Og den svingen til base er den lengste jeg har sett noen gang. Du brukte jo 12nm på den svingen!.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gjort Tom!! Kan det ha vært Terrorisme dette tror du?

 

he he det må i såfall være en trent due fra Al-Quida divisjon Eidsvoll...

 

Og den svingen til base er den lengste jeg har sett noen gang. Du brukte jo 12nm på den svingen!.. hehe

 

hehe såpass ja.. jo den var rimelig lang ja men alt går med full rudder og 3-4 graders wing level skjevhet...

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel til dundas om du stiller inn FSPassenger til at accident skal skje ca 10% - Tror jeg skrur tilbake til 5% igjen. ""

 

Hehe, arig lesing! ""

 

Når det gjelder FSP. Kan den lage så store feil under flyging at flyet rett og slett er ukontrollerbart? (miste vinge, ror, høyderor ol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...