Gå til innhold

Hvad Skal En Ny Norsk Aor?


Peter Nørkjær

Anbefalte innlegg

Jeg håber vi er i stand til at ligge den hede diskussion bag os, og se frem af.

 

Norge står uden en AOR, og der har ikke været meget debat omkring, hvordan Norge (og vaccsca) kommer videre.

 

Derfor vil jeg gerne prøve at starte diskussionen om, hvilke opgaver der ligger forude for en kommende Norsk AOR.

 

På den måde vil det være muligt at lave en "opdateret arbejds-beskrivelse" og få en debat omkring, hvad der er den kommende AOR's opgave.

 

Dette handler om Norge (ikke vaccsca overordnet set). Norge står uden AOR, og vi har behov for at stå sammen og støtte hinanden i at få en aktiv Norsk AOR skudt afsted.

 

Så jeg synes alle skal komme med bud på, hvordan vi sikrer norsk aktivitet og udvikling.

 

Jeg har oprettet en tråd på skandinavisk på vaccsca's forum, som måske er det mest oplagte sted at snakke om det.

 

www.vaccsca.org/forum/index.php?showtopic=1861

 

Jeg håber I alle vil være med til at snakke om, hvordan vi komme videre og overvejer, hvem der vil egne sig til posten.

 

Hilsen Marek og Peter

VACCSCA1 - Director VACCSCA

VACCSCA2 - VATSIM Chief AOR Denmark

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott dere nå tar tak i dette og ønsker en debatt og diskusjon velkommen. Men signalet om få innlegg i denne debatten (til tross for over 100 visninger) er ganske tydelig.

 

Jeg mener dette handler først og fremst om lojalitet og følelser. Debatten som gikk i forrige måned ble personlig, og de som ble angrepet har mange venner i det norske ATC-miljøet. Ikke rart i og med at de har vært aktive, deltagende, inspirerende og motiverte for å gjøre ATC-jobbing i Norge interessant. Når disse da føler at de må trekke seg forsvinner ikke bare kompetansen disse representerte, men også andres lyst til å bidra fordi de føler at ens egne venner ble presset ut. Det kan endatil føles som et svik mot ens egne venner å ta på seg et verv nå.

 

Jeg aner virkelig ikke hva som kan gjøres. Sliter dere med å finne en norsk AOR så aner jeg ikke hvordan man kan gjøre det lettere sånn situasjonen er nå. Og jeg har ingen idé om hvor lenge dette vil kunne vare... Annet enn at jeg tror det vil vare lenge.

 

Og for å be for min syke mor; Jeg har ikke kunnskapene jeg føler VACCSCA krever, jeg har ikke tiden, og jeg har heller ikke inspirasjonen som kreves.

 

Men det er nå morsomt å være ATC læll, da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mye følelser var involvert i tråden rundt et norsk VACC, handlet denne om hvordan organiseringen av ATC og VATSIM skal være i Norge. Denne nye tråden som Peter Nørkjær har startet handler også om hvordan ATC og VATSIM skal være i Norge.

 

I den forrige tråden deltok 27 personer med tilsammen 107 innlegg. Er det virkelig slik at det aller viktigste i denne debatten gikk på person og ikke på tema? Tallene kan tyde på det og det er i såfall veldig synd.

 

For dette temaet berører alle VATSIM-medlemmer som har tilhørighet i Norge. Det er nå FØR en ny norsk AOR er på plass du har muligheten til å påvirke valget av person og dermed hvordan den norske delen av VACCSCA skal driver i fremtiden.

 

Jeg oppfordrer derfor alle til å delta aktivt i denne viktige debatten. Eventuelt å komme i ettertid dersom du ikke blir fornøyd med resultatet, er litt for sent.

 

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå FØR en ny norsk AOR er på plass du har muligheten til å påvirke valget av person og dermed hvordan den norske delen av VACCSCA skal driver i fremtiden.
Er vel ikke bare spørmål om den norske delen. Må nok drastiske endinger til i hele vaccsca for å få det opp å stå igjen. VACCSCA går jo i like stor oppløsning som nesen til Micheal Jackson.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt Eirik. Tror mange hadde interesser angående norsk vacc og diskusjonen var ikke bare personlig krangling, men nå har interessen dabbet av etter stormen og jeg tror det er for tidlig å starte et valg av AOR allerede nå. Ingen som har veldig med motivasjon nå uansett. Og de som har betydd noe i vaccsca fra norge sin side har stilt seg utenfor og overlatt alt til oss andre. Kanskje fordi vi ikke mottok deres interesser som vi burde, men jeg tror også det har med åpenhet å gjøre. Jeg føler mye er diskutert bak ryggen på medlemmer og andre i styret, og derfor ble den forrige diskusjonen veldig personlig. Hvis vaccsca skal ha flere nordmenn inn i styret igjen nå må vi ha hjelp fra noen som er erfarne, enten nordmenn eller noen fra se/de. For jeg sitter her med S1 rating og kan gjøre omtrent ingenting. Med litt videre undervisning kunne kanskje jeg begynt å bli instruktør som mange fler, men det er håpløst sånn jeg ser det ligger an nå.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå FØR en ny norsk AOR er på plass du har muligheten til å påvirke valget av person og dermed hvordan den norske delen av VACCSCA skal driver i fremtiden.
Er vel ikke bare spørmål om den norske delen. Må nok drastiske endinger til i hele vaccsca for å få det opp å stå igjen. VACCSCA går jo i like stor oppløsning som nesen til Micheal Jackson.

 

Ja, så gjør noe, da! Var det som skapte surmule fra VACCSCA ledelsen under forrige debatten, ingen hadde ytret misnøye eller virkelig tatt initiativ for å gjøre noe, meldingen om misnøye kom som lyn fra blå himmel. Du har fortsatt sjangen til å ta initiativ og gjøre noe, i stedenfor å bare klage. Om du ikke kan bidra så bør du heller ikke klage. Dette er en organisasjon som bygger på frivillighet og hobbyvirksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være litt enig med deg, Eirik, at innlegget mitt ikke nødvendigvis var så veldig konstruktivt, men det var mer mitt forsøk på å forklare iallefall mitt syn på hvorfor denne debatten ikke akkurat oversvømmes av kreative forlag og innlegg.

 

Mitt beste forslag er å få i gang arbeid med å lage sånne flotte ATC-kart som man har for Gardermoen og Bergen også for de andre flyplassene i Norge. Det hadde JEG hatt bruk for iallefall ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet deres da Andrè var at dere ikke forventa motstand. Selvom dere selv sa at dere hadde mange som meldte seg frivillig til å ta sin del av arbeidet så ga dere opp. Litt motstand må dere regne med når dere kommer med et sånt utspill sånn plutselig, og det VAR plutselig.

 

- Jeg hadde aldri tenkt tanken på eget vacc, hadde ikke hørt om noen store vanskeligheter som ikke er vanlig i en stor organisasjon. Så jeg ble mildt sagt overraska..

 

Det trengs litt guts for å dra noe sånt i land, det har jo dere også, aldri no tvil om det. Men det varte ikke lenge nok til å få det ordentlig igang.

 

EDIT: Beklager off topic, kan slette innlegget hvis det er nødvendig.. Men vi trenger de folka som satte igang vaccn til å fortsette med den flotte innsatsen, enten mot et norsk vacc, eller for å hjelpe noen til å ta over etter seg. Nå står det et halvferdig team av atc til å yte service i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fortsatt det er lite som skulle til for å dytte dere av pinnen. Dere var jo 7-8 stykker til å backe hverandre opp..

 

Grunnen til at jeg sier dette nå er for å ikke få dere til å slutte å jobbe med et norsk vacc. For dere hadde den motivasjonen som vi mangler nå, og hvis det som skal til for å få fart i norge på vatsim er at dere får fortsette med vaccn og få hjelp av oss nøytrale, så er jeg for det!

 

Men selvsagt, hvis dere har gitt opp allerede nå så er det jo like greit.. Og da kan vi bare vente på at noen andre tar initiativ til å lede Norge i vaccsca og gjør denne hobbyen til det det skal være igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Norskt vacc vil ikke skje med det første iallefall. De fleste av oss som jobba for det er på vei til andre posisjoner i verden..

Selv jobber jeg nå for Vateud, og mitt medlemskap i Vaccsca er kun en formalitet.

 

Og det var faktisk mange som jobba hardt for å dytte oss av pinnen som du sier.. Det som ble skrevet på forummet her (og delvis moderert/sensurert) var bare toppen av alt vi fikk privat og på vaccsca forummet. Og til slutt var det mest "nja jeg vet ikke, tror ikke" i steden for støtte. Edit: Og siden det ble fastslått at Svensker og Dansker også skulle stemme om Norge fikk forlate Vaccsca var det klart at vi ikke ville få de 66% stemmer vi trengte.. Så hvorfor bruke mer tid på det.

 

Så desverre for Norge, så forsvinner nå noen av de mest aktive ATC'ene det siste året.

 

[image]http://5secondcomics.eprimedesigns.com/art/noway.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen "ildsjeler" i Norge ønsket å danne ett Norsk vACC var selvsagt noe de kunne gjøre, de prøvde men som det sies over, mislyktes De.

Ikke for å strø "salt i såra" (det er ikke meningen), men jeg har alltid trodd på Scandinavian vACC fra vi startet dette, og gjør det fortsatt.

 

Noen av våre Norske venner "forlater" oss - ja forlater i gåsøyne - tro meg de kommer til å være her i miljøet folkens,og kansje etter noe tid vil de igjen få lyst til å bruke Deres kunnskaper også for Scandinavian vACC etter hvert.

 

Dette kan vi andre som ønsker å være medlemmer i ScavACC ikke ta hensyn til, vi må bare jobbe videre med å få ett best mulig ScavACC til å fungere for alle SE,DK og NO - We are united folks - remember that.

 

Så til Problemet:

 

Det synes på meg at det er flere ATC i Norge som (hva skal jeg si) ikke har lyst, eller er villig eller kansje ikke tørr hive seg med i Vaccsca Staff p.g.a. det som har skjedd tidliger. Nå er det åpne staff posisjoner - søknadfristen er i morgen 15.september (tror det er innen 24:00) SØK en Stilling, jeg tror du vil bli tatt godt imot av den øvrige staff.

 

Jeg tror at alle våre venner - som ønsket og prøvde å få til ett Norsk vACC, når det ikke gikk, ønsker at Scandinavian vACC skal være ett oppegående og bra vACC for medlemmene å være med i. Jeg tror ingen av disse ønsker oss "ditt pepperen gror" for å si det slik.

 

Hva gjør vi ?

Det går ikke an at vi nå bare lar Svenskene og Danskene seile sin egen sjø i ScavACC, vi må være med å drive vACCet videre, derfor må De av Dere som føler at Dere har noe å bidra med komme frem fra mørket å hjelpe til.

 

Jeg tror jeg lar det være med dette så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettere sagt ble vi totalt overkjørt av sterke krefter i Sverige og Danmark og delvis fra Norge som brukte skittne triks for å få opinionen mot prosjektet, slik at det ble dødfødt før vi fikk sjangsen til å i heletatt bevise at et Norskt Vacc hadde vært en fordel for Norge..

 

Men drit i det.. Dette var min aller siste post om saken..

 

SCO1123 - so long!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier Jan? Mislyktes?

Vi fikk ikke engang kjangsen til å prøve, så åssen kan vi ha mislyktes?

 

Dere gav jo opp Tom Arne!! - eller gjorde Dere ikke det ?

Dere kunne ha fortsatt, men valgte selv å avslutte prosjektet, hva som var årsaken, kan man vel ikke legge vekt på eller. Ingen av oss vanlige medlemmer fikk se eller være med på diskusjonen der du sier Dere ikke hadde en sjanse.

 

Men mitt utgangspunkt er jo - Har Dere veldig mye imot at vi andre prøver å få vACC Sca tilbake til normalen - når det ikke ble noe vACC Norge??

 

Rettere sagt ble vi totalt overkjørt av sterke krefter i Sverige og Danmark og delvis fra Norge som brukte skittne triks for å få opinionen mot prosjektet, slik at det ble dødfødt før vi fikk sjangsen til å i heletatt bevise at et Norskt Vacc hadde vært en fordel for Norge..

 

Men drit i det.. Dette var min aller siste post om saken..

 

Vel "sterkere krefter" Trond - Vi som sa noe imot iallefall for mitt vedkommende - trodde mere på ett Scavacc eller ett Norsk vacc helt alene her oppe i "gokk".

Sterkere krefter - hvorfor - hadde Dere fortsatt og stått i mot disse "sterkere krefter" - hadde Dere kansje klart å danne ett Norsk vACC er nå min menig, men jeg forbeholder meg retten fortsatt til å si at Dere gav opp, med andre ord - Dere mislyktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen. Men føler for å komme med noen betraktninger vedr dagens situasjon.

 

Norge står i dag uten AOR Chief.... noe som jeg synes er meget trist. Jeg håper sterkt at noen søker posisjonen, slik at organisasjonen kommer opp å gå snarest.

 

Selv satt jeg som Chief exe AOR Norway i 2004 og starten av 2005. Arbeidet var interessant og til tider underholdene. Heldigvis hadde jeg god hjelp av erfarne folk - vi var en gruppe (Øyvin, Einar, Jan Harry, Christian, m. flere) som jobbet med dokumenter for Norge. Blant annet OM (operation manual) - Norsk del, Ny POF - fil med de korrekte opplysninger for Norge. Alle oppdateringer - Med sammenslåingen av Trondheim - Bodø. ARSC - Norway position reference.

 

Det var et hæ...... arbeid å ajourføre disse filene. Men de ble tilslutt ferdige og oversendt til Staffen VACCSCA. datoene på disse filene var ca jan 05.

 

Selv om jeg har registrert i et innlegg at tidligere AOR i Norge, ikke har gjort jobben sin - lener jeg meg tilbake og funderer på hvor de korrekte filer er i dag?? Jeg kan enda ikke se at endringen f.eks vedr Bodø - Trondheim FIR er implementert hos VACCSCA. Da jeg satt som Chief AOR Norge - var det enighet om å legge om FIR'ene i Norge når filene var klar. Avgjørelsen skulle taes av Director.

 

Jeg lurer på om det er en treghet i VACCSCA som gjør at vi i Norge enda befinner oss i fortiden med henblikk på overnevnte. Jeg registrer også at Sverige og Danmark er korrekt i forhold til dagens situasjon. For meg kan det virke som om dette er en medvirkende faktor til den situasjonen vi er i dag.

 

Peter og Marek gjør et ærlig forsøk på å få Norge opp å gå etter tumultene tidligere. All ros til dem for dette, men personlig tror jeg nok at man må vurdere en total gjennomgang av organisasjonen. For at det skal fungere i Norge - må det etableres en mere strømlinjeformet beslutningsprosess. Norge kan utarbeide egne rutiner i.h.t gjeldene forskrifter (VACCSCA og REAL).

 

Slik jeg ser det nå, er det nettopp mangelen på dette som er noe av årsaken til de problemer vi har i dag - og som kanskje var årsaken til diskusjonen om Norge som eget VACC!

Lykke til .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et hæ...... arbeid å ajourføre disse filene. Men de ble tilslutt ferdige og oversendt til Staffen VACCSCA. datoene på disse filene var ca jan 05.

Detta var långt före min tid. Om du har kvar filerna, Bobbo, maila dem till mig så ska jag se till att pof-filen och sektor description blir uppdaterad.

 

Annars blir det här ett av de första uppgifterna för den kommande Chief AOR Norway.

 

Det har varit en turbulent tid i Norge och det beklagar jag. Jag är naturligtvis glad att Norrmännen valde att stanna kvar i VACCSCA.

 

Det har pratats mycket att Norge ska kunna påverka VACCSCA och förändra den till det bättre. Nu har ni chansen! Om ni inte tar chansen nu, kom sedan inte och klaga senare att det inte sitter många norrmän i VACCSCAs ledning. Det finns många staff-positioner lediga men om inga norrmän söker dessa kommer ert inflytande i VACCSCA att minska.

 

Jag vill be alla att blicka framåt och göra VATSIM i Norge och Skandinavien så bra som möjligt. Vi lever i en konkurrensutsatt värld och lyckas vi inte driva Norge framåt kommer vi garanterat att förlora piloter till andra länder och andra nätverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er viktig å se fremover nå. Vi ble altså ikke et eget VACC og vi må vel ta konsekvensen av det. Altså bruke kreftene på VACCSCA. Jeg tar min første turn som instruktør i ettermiddag. Det er mitt bidrag, i tillegg til litt ordgyteri på dette forumet ""

 

Håper noen stiller som norsk AOR. Vi trenger det nå!

 

(og er det flere enn meg som irriterer vettet av seg at denne tråden har en stor forbokstav i hvert ord?!! "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> [color:"blue"] (og er det flere enn meg som irriterer vettet av seg at denne tråden har en stor forbokstav i hvert ord?!! ) [/color]

He he. Det er faktisk ikke en gang med vilje. He he. Jeg copy-pastede dele fra vaccsca-forum'et. Her rettet det. ""

Okay, det var totalt OT. Lad os komme tilbage på rette spor.

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også denne gang er det noen som ikke har klart å holde tråden innenfor emnet, men takk for at dere har klart å ta det inn igjen i de siste innleggene.

 

Alle nye innlegg under denne tråden som handler om andre tema enn hvordan en Norsk AOR bør fungere, vil bli slettet uten advarsel. Sorry, men det er eneste måten vi kan klare å få til en fornuftig diskusjon. Og så er det jo ingen ting i veien for å starte nye tråder for de som ønsker å ta opp andre problemstillinger.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...