Gå til innhold

SAS A319


Rasmus Spanne

Anbefalte innlegg

Selv om det er flyselskapene selv, som bestemmer hvor mange seter de putter inn i flyene - blir det uansett litt merkelig å høre; at Airbus fly generellt er "trangere" enn Airbus. Sannheten er jo at Airbus generellt har en bredere kabin enn Boeing, og burde faktisk oppleves som mere romslig.

 

Et selskap kan uansett presse inn max antall seter, uansett om det er Boeing eller Airbus - så her kan man ikke skylde på flyprodusenten uansett. Det blir som om jeg skulle snakke dritt om Boeing, fordi TUIfly Nordic (tidl. Britannia) putter inn hele 189 seter i sine B737-800 - og derfor er Boeing noe dritt! Det faller kun på sin egen urimelighet, man kan fly svært behagelig - eller SVÆRT trangt i BÅDE Airbus eller Boeing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er jo at Airbus generellt har en bredere kabin enn Boeing, og burde faktisk oppleves som mere romslig.

Generelt? Til nå er dette tilfellet for A32X sammenlignet med 737/757, men ikke for noen av de andre maskinene i samme "klasse"...

A32X har en sirkulær cross section, mot double bubble hos 737/757, og førstnevnte er derfor noen cm bredere i setehøyde og opp til under skulderhøyde. Over dette skrår veggen i kabinen mer innover i A32X. Men pga det bredere skroget i setehøyde (dvs rumpehøyde) kan selskapene ha seter som er littegranne bredere enn det 737 har.

 

Et selskap kan uansett presse inn max antall seter, uansett om det er Boeing eller Airbus - så her kan man ikke skylde på flyprodusenten uansett.

Veldig sant ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg det, jeg skulle bare få frem at ikke kun

Oja, beklager ""

 

Grunnen til at jeg ikke liker Airbus er cockpiten, stikkeflygning, throttlesystemet og måten Airbus tenker på, hvis det er slik jeg tror. AUTOPILOT er framtiden mener Airbus (???), mens f.eks B787 blir laget slik at det skal bli mer komfortabelt for piloten å fly? Hvis dette er tilfellet vil jeg påstå at Boeingfans er mer glad i å fly (som om f.eks autopilot ikke blir brukt i 737 ""), mens Airbusfans liker mer elektronikk og fancy utstyr. ""

---Min mening---

 

Skulle ikke Airbussene taxe automatisk også? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke liker Airbus er cockpiten, stikkeflygning, throttlesystemet og måten Airbus tenker på, hvis det er slik jeg tror. AUTOPILOT er framtiden mener Airbus (???), mens f.eks B787 blir laget slik at det skal bli mer komfortabelt for piloten å fly? Hvis dette er tilfellet vil jeg påstå at Boeingfans er mer glad i å fly (som om f.eks autopilot ikke blir brukt i 737 ""), mens Airbusfans liker mer elektronikk og fancy utstyr. ""

Er nok ikke slik det fungerer.... Nei, 737 har ikke FBW, mens A320 styres etter samme logikk og envelope protection som sine større søsken (A330/340.) I en A32X vil datamaskinene utføre de bevegelsene du ber dem om med stikka, men ikke utføre ting som går utenfor begrensningene i systemet. For at den skal gjøre dette må du disable noen av sikkerhetsfunksjonene.

Du kan her se hva du har lov til under hvilke laws i en Airbus:

Airbus Flight Control Laws

 

Når det kommer til Boeing sin FBW, som du foreløpig bare finner på 777, så har pilotenes input mer å si her. Den vil også begrense hva piloten får gjøre når en nærmer seg envelopen, men pilotene kan gå ut over dette ved å dobble kraften på kontrollene, altså ta i mye mer. Det er også en rekke andre forskjeller i logikken bak systemene, men tar det ikke her sånn i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og vi som er store på jorda også, og jobber i "kjelleren" på disse flyene, setter stor pris på at Franskmennene har lagt inn en del mer takhøyde på "småflyene" sine enn det amerikanerene har gjort.

 

Når det kommer til den biten, så er Airbus overlegen når det kommer til en A320 vs. B737-debatt.... Mye enklere å jobbe i for oss under gølvet... ""

Sant det, her møtte nok Boeing på begrensningen med det å ha en flykropp som ble designet og bygget for snart 40 år siden, men det kommer garantert til å ha forandret seg ved neste versjon av grisen "" I tillegg kan en ha containerized cargo ombord på A32X, noe 737 ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke liker Airbus er cockpiten, stikkeflygning, throttlesystemet og måten Airbus tenker på, hvis det er slik jeg tror. AUTOPILOT er framtiden mener Airbus (???), mens f.eks B787 blir laget slik at det skal bli mer komfortabelt for piloten å fly? Hvis dette er tilfellet vil jeg påstå at Boeingfans er mer glad i å fly (som om f.eks autopilot ikke blir brukt i 737 ), mens Airbusfans liker mer elektronikk og fancy utstyr.

---Min mening---

 

Skulle ikke Airbussene taxe automatisk også?

 

Her har du misforstått en del...

 

Kapasiteter til autopiloter er noe alle flyprodusenter må ta hensyn til, så der er nok ikke Airbus mer beregnet til å fly på autopilot enn andre.

 

At Airbus har valgt sidestick, har like mye med komfort og ergonomi mens man flyr manuelt som det har når man flyr med autopilot. Du sier du ikke liker det, men du har aldri prøvd det. Hmmm...

 

At Airbus'er skal taxe automatisk, er nok et vel overdrevet rykte!

 

 

Det er helt iorden å like en annen maskin bedre! Det blir bare for dumt når man kaller noe man ikke vet en skit om for søppel.

 

Synd å si det, men i dette tilfellet tror man for mye, og vet for lite...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....stikkeflygning...

 

Ordentlige fly har stikke... Sånn er det bare... ""

 

Har prøvd flere fly med yoke, tradisjonell stikke, og "sidestick", og personlig så mener jeg at sidestick er mest komfortabelt å fly med, etterfulgt av tradisjonell stikke, og yoke kom på en klar sisteplass.

Ratt i fly da gitt.. Uhørt...

 

Dessuten er yoke mer plundrete å fly med i turbulens fordi grepet ditt sitter til siden for punktet yoken roterer rundt. Enten må du ha begge hender på yoken for å balansere den, eller så kan man regne med litt ekstra vingling fordi tyngdekraften påvirker den ene armen du holder med.

 

Latterlig design det der... På flyene jeg har flydd med stikker, så har dette ikke vært en faktor i det hele tatt... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har SAS mottatt sin A319-maskin nr. 2, og slik ser den ut:

 

 

Trykk HER for å se bilde av SAS sin A319-maskin nr.2........

 

 

A319-maskina så jommen ikke dum ut i "SAS standard livery"

heller spør du meg, selv om retro-fargene selvfølgelig var stilige!

 

Den vil få reg'en: "OY-KBP" (2 stk. A319 vil ha dansk reg, mens de 2 resterende norsk reg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...