Lars B. Frostad Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Selv om det er flyselskapene selv, som bestemmer hvor mange seter de putter inn i flyene - blir det uansett litt merkelig å høre; at Airbus fly generellt er "trangere" enn Airbus. Sannheten er jo at Airbus generellt har en bredere kabin enn Boeing, og burde faktisk oppleves som mere romslig. Et selskap kan uansett presse inn max antall seter, uansett om det er Boeing eller Airbus - så her kan man ikke skylde på flyprodusenten uansett. Det blir som om jeg skulle snakke dritt om Boeing, fordi TUIfly Nordic (tidl. Britannia) putter inn hele 189 seter i sine B737-800 - og derfor er Boeing noe dritt! Det faller kun på sin egen urimelighet, man kan fly svært behagelig - eller SVÆRT trangt i BÅDE Airbus eller Boeing. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Benplassen bestemmer selskapene, det har lite med flytypen å gjøre... Selvfølgelig vet jeg det, jeg skulle bare få frem at ikke kun Airbus har lite benplass som Andreas Berg sier. Og både A346 og 744 var fra samme flyselskap... Siter
Michael A B Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Sannheten er jo at Airbus generellt har en bredere kabin enn Boeing, og burde faktisk oppleves som mere romslig. Generelt? Til nå er dette tilfellet for A32X sammenlignet med 737/757, men ikke for noen av de andre maskinene i samme "klasse"... A32X har en sirkulær cross section, mot double bubble hos 737/757, og førstnevnte er derfor noen cm bredere i setehøyde og opp til under skulderhøyde. Over dette skrår veggen i kabinen mer innover i A32X. Men pga det bredere skroget i setehøyde (dvs rumpehøyde) kan selskapene ha seter som er littegranne bredere enn det 737 har. Et selskap kan uansett presse inn max antall seter, uansett om det er Boeing eller Airbus - så her kan man ikke skylde på flyprodusenten uansett. Veldig sant Siter
Geir G Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Selvfølgelig vet jeg det, jeg skulle bare få frem at ikke kun Oja, beklager Grunnen til at jeg ikke liker Airbus er cockpiten, stikkeflygning, throttlesystemet og måten Airbus tenker på, hvis det er slik jeg tror. AUTOPILOT er framtiden mener Airbus (???), mens f.eks B787 blir laget slik at det skal bli mer komfortabelt for piloten å fly? Hvis dette er tilfellet vil jeg påstå at Boeingfans er mer glad i å fly (som om f.eks autopilot ikke blir brukt i 737 ), mens Airbusfans liker mer elektronikk og fancy utstyr. ---Min mening--- Skulle ikke Airbussene taxe automatisk også? Siter
andreas a berg Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 mitt motto er nå et fly e et fly samma f*** hva fly det er. siden ingen forsto hva jeg mente. mulig det var galt av meg å si det. men det finnes flere grunner til at jeg ikke liker airbus. Er enig med Geir Grønlien her. Siter
Michael A B Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Grunnen til at jeg ikke liker Airbus er cockpiten, stikkeflygning, throttlesystemet og måten Airbus tenker på, hvis det er slik jeg tror. AUTOPILOT er framtiden mener Airbus (???), mens f.eks B787 blir laget slik at det skal bli mer komfortabelt for piloten å fly? Hvis dette er tilfellet vil jeg påstå at Boeingfans er mer glad i å fly (som om f.eks autopilot ikke blir brukt i 737 ), mens Airbusfans liker mer elektronikk og fancy utstyr. Er nok ikke slik det fungerer.... Nei, 737 har ikke FBW, mens A320 styres etter samme logikk og envelope protection som sine større søsken (A330/340.) I en A32X vil datamaskinene utføre de bevegelsene du ber dem om med stikka, men ikke utføre ting som går utenfor begrensningene i systemet. For at den skal gjøre dette må du disable noen av sikkerhetsfunksjonene. Du kan her se hva du har lov til under hvilke laws i en Airbus: Airbus Flight Control Laws Når det kommer til Boeing sin FBW, som du foreløpig bare finner på 777, så har pilotenes input mer å si her. Den vil også begrense hva piloten får gjøre når en nærmer seg envelopen, men pilotene kan gå ut over dette ved å dobble kraften på kontrollene, altså ta i mye mer. Det er også en rekke andre forskjeller i logikken bak systemene, men tar det ikke her sånn i farta. Siter
Michael A B Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 ...og vi som er store på jorda også, og jobber i "kjelleren" på disse flyene, setter stor pris på at Franskmennene har lagt inn en del mer takhøyde på "småflyene" sine enn det amerikanerene har gjort. Når det kommer til den biten, så er Airbus overlegen når det kommer til en A320 vs. B737-debatt.... Mye enklere å jobbe i for oss under gølvet... Sant det, her møtte nok Boeing på begrensningen med det å ha en flykropp som ble designet og bygget for snart 40 år siden, men det kommer garantert til å ha forandret seg ved neste versjon av grisen I tillegg kan en ha containerized cargo ombord på A32X, noe 737 ikke kan. Siter
T F Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Grunnen til at jeg ikke liker Airbus er cockpiten, stikkeflygning, throttlesystemet og måten Airbus tenker på, hvis det er slik jeg tror. AUTOPILOT er framtiden mener Airbus (???), mens f.eks B787 blir laget slik at det skal bli mer komfortabelt for piloten å fly? Hvis dette er tilfellet vil jeg påstå at Boeingfans er mer glad i å fly (som om f.eks autopilot ikke blir brukt i 737 ), mens Airbusfans liker mer elektronikk og fancy utstyr. ---Min mening--- Skulle ikke Airbussene taxe automatisk også? Her har du misforstått en del... Kapasiteter til autopiloter er noe alle flyprodusenter må ta hensyn til, så der er nok ikke Airbus mer beregnet til å fly på autopilot enn andre. At Airbus har valgt sidestick, har like mye med komfort og ergonomi mens man flyr manuelt som det har når man flyr med autopilot. Du sier du ikke liker det, men du har aldri prøvd det. Hmmm... At Airbus'er skal taxe automatisk, er nok et vel overdrevet rykte! Det er helt iorden å like en annen maskin bedre! Det blir bare for dumt når man kaller noe man ikke vet en skit om for søppel. Synd å si det, men i dette tilfellet tror man for mye, og vet for lite... Hilsen Torbjørn Siter
Geir G Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Fint å høre at ivertfall ikke alt var riktig ivertfall, er nervøs for at det pilot ikke lenger er en jobb når jeg er 40 år Det med automatisk taxing leste jeg om i et eller annet flyblad (tror jeg), det ble testet ut på EKCH. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 ....stikkeflygning... Ordentlige fly har stikke... Sånn er det bare... Har prøvd flere fly med yoke, tradisjonell stikke, og "sidestick", og personlig så mener jeg at sidestick er mest komfortabelt å fly med, etterfulgt av tradisjonell stikke, og yoke kom på en klar sisteplass. Ratt i fly da gitt.. Uhørt... Dessuten er yoke mer plundrete å fly med i turbulens fordi grepet ditt sitter til siden for punktet yoken roterer rundt. Enten må du ha begge hender på yoken for å balansere den, eller så kan man regne med litt ekstra vingling fordi tyngdekraften påvirker den ene armen du holder med. Latterlig design det der... På flyene jeg har flydd med stikker, så har dette ikke vært en faktor i det hele tatt... Siter
Peter Nørkjær Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Den er forresten ankommet, og der er fine billeder på www.airliners.net Ser super flot ud! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Så når du kjører på en fartsdump med bil er man dømt til å kjøre i grøfta hvis man bare holder rattet med en hånd? Siter
Øyvind Hansen Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Med tanke på Pegasus sitt forsøk på takeoff fra taxebanen nylig, så er automatisk taxing kanskje ikke så dumt... Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Så når du kjører på en fartsdump med bil er man dømt til å kjøre i grøfta hvis man bare holder rattet med en hånd? Det var litt av en sammenligning... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 24. september 2006 Skrevet 24. september 2006 Da har SAS mottatt sin A319-maskin nr. 2, og slik ser den ut: Trykk HER for å se bilde av SAS sin A319-maskin nr.2........ A319-maskina så jommen ikke dum ut i "SAS standard livery" heller spør du meg, selv om retro-fargene selvfølgelig var stilige! Den vil få reg'en: "OY-KBP" (2 stk. A319 vil ha dansk reg, mens de 2 resterende norsk reg.) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.