Gå til innhold

VARIG konkurs før VM-Finalen!


Kim Jørgen Brenna

Anbefalte innlegg

Så en DVD fra World Air Routes om Varig i dag, synes det er litt ekkelt og tenke på at de i den DVDn ikke jobber der lenger!

 

Men hvor mye er det de skylder da?

 

Kunne de ikke bare selge noen av flyene og slette noen ruter som ikke går så bra? De får jo en 250 mill for en B737, hvis de eier de selv og selger dem til et selkap eller noe sånt?

 

La oss si at de selger ja 4-5 B737 så fårde jo inn i allefall 1 milliard for flyene.

 

Da kan de vel sikkert klare seg???

 

Ikke drep meg for dette, jeg vet ingenting, bare et artig forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en DVD fra World Air Routes om Varig i dag, synes det er litt ekkelt og tenke på at de i den DVDn ikke jobber der lenger!

 

Men hvor mye er det de skylder da?

 

Kunne de ikke bare selge noen av flyene og slette noen ruter som ikke går så bra? De får jo en 250 mill for en B737, hvis de eier de selv og selger dem til et selkap eller noe sånt?

 

La oss si at de selger ja 4-5 B737 så fårde jo inn i allefall 1 milliard for flyene.

 

Da kan de vel sikkert klare seg???

 

Ikke drep meg for dette, jeg vet ingenting, bare et artig forslag!

 

Ska ikke drepe deg. bare svare deg:p

 

Selvom jeg ikke har så mye peiling så vedder jeg på at 1milliard ikke redder et så stort selskap..

Altså.. 1milliard går fort unna med så mange ansatte og fly som på vedlikeholdes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at de selger ja 4-5 B737 så fårde jo inn i allefall 1 milliard for flyene.

 

Da kan de vel sikkert klare seg???

 

Jeg skal heller ikke drepe deg "" 4-5 fly er desverre ikke nok, og det er nok ikke "usle" 1 milliard de har i gjeld. Men hele 6 milliarder. Og man selger vel ikke hele flåten for å redde selskape vel? """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Varig ikke eier flyene sine er det ikke mye å selge for dem. Mange selskaper "leier" flyene sine.

Varig leaser en rekke av sine fly, store deler av deres WB flåte er leased. I tillegg har de ikke hatt penger til å holde alle i drift (en 777-222 står på JFK med en motor for lite om jeg husker riktig...) De eier fire Md-11, en 752 og en 763, og en rekke 737Classics (men her er også noen leased.)

En stor del av Varig sin utenlandsflåte (hvor en faktisk kan tjene godt med penger) vil forsvinne tilbake til Leasingselskapene, og da står de igjen med en flåte på ca 20 737, som de uansett ikke kan tjene noe særlig på...

 

EDIT:

dere må også tenke på at flyene ikke er nye, mao vil de ikke få 220+ mill for dem, langt ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja brukt er brukt, akkurat som når man kjøper ny bil - og når man selger den - x antall år etter. Er utrolig hvordan dyre biler taper seg i verdi, da tenker jeg verdi-tapet på et fly også er rimelig heftig.

 

Her er forresten diverse fly til salg:

 

Ca. 50 stk. Boeing-fly til salgs (bl.a.: B767/757/737/727 m.m)

 

Bl.a. en B767-200ER (1986-modell) som selges

for NOK: 230 millioner. (Ny-pris på en 2006-modell

av B762ER ligger på ca. 730 mill).

 

Så på 20 år, har verdien synket med mer enn 2/3-deler

av opprinnelig pris - men så er jo også 20 år lang tid.

 

 

Andre fly til salgs, MD-fly osv.:

 

7 stk. McD-Douglas fly til salgs (DC-10/DC-9/MD-87/MD-83/osv..)

 

Totalt over 1100 jet-fly til salgs akkurat nå (kun 1 stk. Airbus):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her er det jo fritt fram for alle fly-entusiaster til å kjøpe det som hjertet lengter etter! Selv syns jeg ikke Dornier 328Jet var så gæren, bare $7 mill "" 2001 modell også gitt. Noen som vil spleise?

 

Gamle fly er jammen meg dyre forde altså, det er helt utrolige priser på slike maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene blir litt i underkant der ja, hehe!

 

Boeing 787 var slettes ikke så dyr som jeg trodde den skulle bli altså. Derimot 747-8 er jo ekstremt dyr. Er prisen på A380 over $300 mill eller? Det er helt vanvittige prisen, skjønner ikke hvordan Ryanair kan få dette til å gå rundt med så lave priser som de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing 787 var slettes ikke så dyr som jeg trodde den skulle bli altså.

Den er ikke så dyr nei, billigere enn en A330 eller en A350 (uansett hvilke MK det er....) Hvorfor? Vel, mye billigere produksjonsteknikker kort og godt, samt at det tar kortere tid å produsere den ""

 

En liten sidenote:

Qantas ble tilbudt A350 til en lavere pris enn det Boeing tilbød dem 787. Mao, Airbus gikk ned MYE mer i pris (i forhold til listepris) enn det Boeing gjorde, men likevel gikk 787 av med seieren. Det sier litt om hvor bra produktet er.

 

Derimot 747-8 er jo ekstremt dyr.

Vel, det blir nok færre fly å spre utviklingskostnadene over, samt at den er større.

 

Er prisen på A380 over $300 mill eller?

Stemmer det. Etter siste prisjustering, på ca 4%, havnet den på over $300mill""

 

Det er helt vanvittige prisen, skjønner ikke hvordan Ryanair kan få dette til å gå rundt med så lave priser som de har!

Nå må en tenke på at listepris, som Boeing oppgir, er langt ifra salgspris. På narrowbodies er forskjellen mellom listepris og salgspris på langt nær så stor som den kan være på widebodies, men forskjellene kan variere mye fra avtale til avtale. Feks krevde Iberia ca 50% avslag i prisen da de skulle velge mellom A340-600 og 777-300ER. (selv om ingneiørene estimerte at 77W ville være ca 3-6% billigere i drift (og det var før 77W faktisk viste seg å være mer økonomisk i drift) gikk de for Airbus, da de kuttet salgsprisen mest. Tipper IB ikke er så happy for det valget nå etter at oljeprisen rundet $70 fatet""))

Når det gjelder Ryanair, så fikk de en killerdeal på 737NG. Boeing hadde valget mellom å tape enda en storkunde av LCC, eller kutte svært prisene hardt, noe de gjorde. Ved siden av er FR svært dyktige på å kutte utgifter der de kan, derfor greier de fint å returnere et godt resultat med så lave billettpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...