Gå til innhold

Et par spørsmål


Henrik Wingerei

Anbefalte innlegg

quote:

En VOR på en flyplass er som alle andre og har en rekkevidde avhengig av den høyde flyet har og terrenget nær senderen.

Det er ikke helt rett. Det finnes 3 klasser av VOR; T (Terminal) L (Low Altitude) og H (High Altitude).

T, som er den man finner paa flyplasser og som er ment til bruk serlig i IAPs har, fra 1000 fot over bakken opp til og med 12000 fot over bakken en rekkevidde paa 25 nautiske mil.

L, fra 1000 fot over bakken opp til og med 18000 fot over bakken har en rekkevidde paa 40 nautiske mil.

H litt mer komplisert: Fra 1000 fot over bakken opp til og med 14500 er rekkevidden 40 nautiske mil. Fra 14500 opp til og med 60000 fot er rekkevidden 100 nautiske mil. I tillegg er rekkevidden mellom 18000 fot til og med 45000 paa 130 nautiske mil.

De aller aller fleste VORer har dette 'service volume', som er et luftrom der du er garantert aa faa et bruktbart signal. Det hender at en VOR er plassert slik at naerliggende fjell blokkerer signalet i en del av volumet, men da skal det vaere publisert informasjon om dette. Husker ikke de noeyaktige tallene i hodet, men f.eks. saa er VORen i Palm Springs ikke brukbar mellom 330 radialen og 110 radialen, dersom man er lenger unna en 7 NM. Da vil dette vaere publisert i NOTAMS.

Naa kan det jo hende at dette ikke er likt utenfor Unaiten. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Ole Martin Walberg skrev:

hvis det er slik at det står for Pacific Standard Time, så er det 8 timer etter UTC (GMT) -og da 9 etter oss i Norge.

(Vet ikke hvordan det er med sommertid borte i USA osv.. )


De opererer med sommertid slik som oss, men ligger ca. 1 måned etter i start og slutt av denne.

Mvh

Michelle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er dette så realistisk da? Når jeg kommer inn på arc dme 10 (?) til sola rwy 11 (? østover), så opplever jeg ofte (alltid?) at vor-signalet dropper ut, da flyr jeg i 4000-5000 ft og kan SE senderen (i god sikt). Opplever det samme med mange andre vor's rundt omkring, hvilket er meget beklagelig da jeg navigerer etter disse (manuellt, flyr radialer osv). Så når det skjer, må jeg over på gps. Er disse vor's SÅ dårlige in real life? Trodde dette var en FS2000/Norway scenery type bug eller noe som en bare måtte leve med?

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Karl R Pettersen skrev:

Er dette så realistisk da? Når jeg kommer inn på arc dme 10 (?) til sola rwy 11 (? østover), så opplever jeg ofte (alltid?) at vor-signalet dropper ut, da flyr jeg i 4000-5000 ft og kan SE senderen (i god sikt).

Det hoeres ikke saerlig realistisk ut, spoer du meg. Sola er jo ikke akkurat kjent for de voldsomme fjell-massivene rett rundt seg..

Hoeres utvilsomt ut som (nok en) FS2k 'bug'.

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, ikke akkurat Andesfjellene vi har rundt i distriktet nei [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Har aldri sett noen som har beskrevet dette før, så jeg lurer på; Er jeg den eneste med disse problemene (at VOR detter ut på lite sannsynlige plasser)? Litt surt å miste VOR under DME ARC (som jeg ikke helt får til, men skitt au) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Karl R Pettersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...