Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet å tenkt litt over det med paletter, eller skulderklaffer som det også kalles hos enkelte. Slik ser de ut for dere som ennå ikke forstår hva jeg snakker om:

[image]http://www.nakshop.no/images/Transairepaletter.jpg[/image]

 

Hvordan praktiseres slikt i flyselskaper? Hvor mange timer eller hvor mye erfaring må man ha for de forskjellige stripene?

 

Og et lite spørsmål helt til slutt, har tenkt å gjøre meg selv litt spessiel og "snål" hvis man kan si det. Har i framtiden tenkt å fly med pilotskjorte når jeg er ute å flyr med LN-HOF etc, hva synes dere om det? ""

Skrevet

Tror ikke mange vil synes det er noe særlig. Med et unntak, dersom du skal til utlandet på tur, da mener jeg langt avgårde. Da kan nok hvit skjorte og event. palett med en stripe elelr to hjelpe deg gjennom en del praktiske ting og tang på enkelte flyplasser. Spesielt der de er opptatt av "respekt" for de med mer status. I Skandinavia tror jeg ikke dette hadde tatt seg ut, for å si det slik.

 

Selv bruker jeg en blå flightsuit, kjeledress om du vil, med påsydd navn, logoen til flyklubben jeg er medlem av, samt norsk flagg på ermet. Dette er mer akseptert og egentlig veldig praktisk. Man kan fort bli tilgriset av olje, bensin etc, ved flysjekkene, samt at det er en del lommer som er praktisk å ha for å holde orden på penner, o.l. småtteri. Denne kan også gi deg litt fortrinn når du er på en flyplass i form av service etc. også i Skandinavia.

 

Den er jo grei å ha også når du besøker nye plasser, for da ser alle hvem du er, hvor du kommer fra o.l.

Skrevet
Du får vel ikke noen respekt i pilotmiljøet hvis du går rundt med falske skulderklaffer...

Falske? Hva er definisjonen på ekte, hva med å øke med en stripe per. 500 time, det var noe i den duren jeg hadde tenkt meg. ""

Skrevet
Hehe, hvis du skal bruke dem slik de skal brukes er det jo stilig. Trodde du skulle smelle opp en firestriper på skuldra for å vise at du er pilot ""

Nei, langt i fra! Å fyre på med fire striper og 50 flygetimer blir rett og slett tåpelig, men med en stripe hver 500 time burde jo være fornuftig? Da sitter man jo med 1500-2000 timer innen man får sin fjerde stripe..

 

Men forstår godt det Einar sier, men hadde jeg sett noen stige ut av en Cessna med en eller to striper på t-skjorta hadde jeg ikke brydd meg særlig, men idet en 20 åring kommer med fire striper ville jeg nok latt skepsisen vandre.

Skrevet

Forskjell er:

 

4 striper - Kaptein

3 striper - First Officer /Copilot

 

Før va det 2 striper for Board radist. Styrmann hadde 3 striper.

Det er det samme hvilken fly du bruker. Er du FAA CPL eier og flygg en LearJet 45 i venstre settet, kan du bruke 4.. Men hvis du jobber i flyselskap (hos oss kalles det for Line Pilots, men på russisk da), da er det viktig hvem du er.

Paletter har ingen ting med klasse å gjøre..

Skrevet

Har ingen sterke meninger om uniformering eller ikke, men vil gjerne rette opp en avsindig misforståelse ""

 

En palett er det brettet som kunstmalere blander fargene på. Det høres ikke helt enkelt ut å håndtere den slags in flight. Det det snakkes om her, er epåletter ... ""

Skrevet
En palett er det brettet som kunstmalere blander fargene på. Det høres ikke helt enkelt ut å håndtere den slags in flight. Det det snakkes om her, er epåletter

 

Jan, om du någonsin har synspunkter på att jag klagar på journalister som skriver fel, så ska du få denna tråd ned i halsen! ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...