Vidar Aron Røsand Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Sitter her å lurer på en liten ting. Hvordan får et fly reg-nr ? tenker da på om det er noen spesiell betydning på bokstavene i reg ? LN er vel reg koden for norge, men betyr de siste tre bokstavene noe spesielt? Er kanskje litt "krøkkete" skrevet spørsmål men håper dere skjønner hva jeg mener. Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 LN betyr at det er en norsk registrering, i tillegg kan den første av de tre siste bokstavene også bety forskjellige ting, for eksempel er G seilfly (gliders), O er helikoptre, og Y er vel mikrofly. I tillegg er og første og noen ganger også 2. bokstaven av de tre siste en spesiell kode for det selskapet. Ellers blir vel dette bestemt mer eller mindre tilfeldig vil jeg tro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Her er et bilde av "svigers" fly. Han heter Kai Lycke. Bildet er hentet fra NAKs' hjemmesider. [image]http://i37.photobucket.com/albums/e55/gosttveit/Sonex_Kai.jpg[/image] Kai Lycke kunne stråle om kapp med sin polerte selvbygde Sonex. Vi synes han hadde fått seg en flott registrering tilpasset familienavnet. Heldig med den reggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Jeg vil tro at gamle Braathens ikke akkurat ba om å få registreringen LN-BUG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Nordmann Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Jeg snakket med eieren av LN-GAY, han hadde fått tilbud om noe annet, men takket nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Hehe William LN-ASS er jo en fin en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 vil ikke ha LN-DIG heller.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Hehe William LN-ASS er jo en fin en. LN-ASS var på ENVA idag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 LN-PUL LN-KUK LN-SEX LN-DUM G-BOOB F-[*********] osv osv, unngås disse registreringene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Neppe... Noen eksempler som er/har vært i bruk: D-IZZY D-EVIL LN-HOR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Gleder meg til Norwegian får LN-KKK om de nå ikke har den fra før av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Gleder meg til Norwegian får LN-KKK om de nå ikke har den fra før av Neppe på en stund, den står på en Piper under Kato Airline, går ikke ut før september 2008. De eneste som ikke kan brukes, er LN-PAN (som jeg skulle hatt ), LN-SOS og LN-XXX. Æ, Ø, Å er heller ikke i bruk. Hvordan får et fly reg-nr ? tenker da på om det er noen spesiell betydning på bokstavene i reg ?LN er vel reg koden for norge, men betyr de siste tre bokstavene noe spesielt? Registreringsmerke heter det. De siste tre tildeles i alfabetisk rekkefølge, men om " rekvirenten kan dokumentere at flere fartøy skal registreres kan Norges luftfartøyregister gjøre unntak fra denne bestemmelsen. Når rekvirenten selv reserverer registreringsmerke, kan kombinasjon velges fritt." Man kan laste ned registret herfra Mikrofly begynner på LN-Y.., og står ikke på listen over, ettersom registrering av disse er administert av NAK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Aron Røsand Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Når denne tråden først er igang lurer jeg på en ting til : Hvordan bestemes militære tail-nr ? Takk for alle andre svar. Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Når denne tråden først er igang lurer jeg på en ting til : Hvordan bestemes militære tail-nr ? Hovedsaklig serienummer. Ser du et fly med 599 på halen eller nesa, kan du være nokså (jo, det finnes unntak) sikker på at serienummeret er noe a la 156599. (USN/USMC opererer med noe de kaller buno's, Bureau Numbers, som ikke er serienummeret til flyet, men som likevel danner grunnlaget (jo, det finnes unntak, her også) for tallet på nesa/halen.) Og noen ganger er det forskjell på serienummeret som flyet får på rullebåndet, og "serienummeret" flyet får når det innrulleres, bare for å gjøre det litt komplisert... og dette var en fort-og-gæli-innføring i serienummerbruk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.