Gå til innhold

REG-NR


Vidar Aron Røsand

Anbefalte innlegg

Sitter her å lurer på en liten ting.

 

Hvordan får et fly reg-nr ? tenker da på om det er noen spesiell betydning på bokstavene i reg ?

LN er vel reg koden for norge, men betyr de siste tre bokstavene noe spesielt?

Er kanskje litt "krøkkete" skrevet spørsmål men håper dere skjønner hva jeg mener.

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN betyr at det er en norsk registrering, i tillegg kan den første av de tre siste bokstavene også bety forskjellige ting, for eksempel er G seilfly (gliders), O er helikoptre, og Y er vel mikrofly. I tillegg er og første og noen ganger også 2. bokstaven av de tre siste en spesiell kode for det selskapet. Ellers blir vel dette bestemt mer eller mindre tilfeldig vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til Norwegian får LN-KKK om de nå ikke har den fra før av ""

 

Neppe på en stund, den står på en Piper under Kato Airline, går ikke ut før september 2008.

 

De eneste som ikke kan brukes, er LN-PAN (som jeg skulle hatt "" ), LN-SOS og LN-XXX. Æ, Ø, Å er heller ikke i bruk.

 

Hvordan får et fly reg-nr ? tenker da på om det er noen spesiell betydning på bokstavene i reg ?

LN er vel reg koden for norge, men betyr de siste tre bokstavene noe spesielt?

Registreringsmerke heter det. De siste tre tildeles i alfabetisk rekkefølge, men om " rekvirenten kan dokumentere at flere fartøy skal registreres kan Norges luftfartøyregister gjøre unntak fra denne bestemmelsen. Når rekvirenten selv reserverer registreringsmerke, kan kombinasjon velges fritt."

 

Man kan laste ned registret herfra

 

Mikrofly begynner på LN-Y.., og står ikke på listen over, ettersom registrering av disse er administert av NAK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne tråden først er igang lurer jeg på en ting til :

Hvordan bestemes militære tail-nr ?

 

Hovedsaklig serienummer. Ser du et fly med 599 på halen eller nesa, kan du være nokså (jo, det finnes unntak) sikker på at serienummeret er noe a la 156599.

 

(USN/USMC opererer med noe de kaller buno's, Bureau Numbers, som ikke er serienummeret til flyet, men som likevel danner grunnlaget (jo, det finnes unntak, her også) for tallet på nesa/halen.)

 

Og noen ganger er det forskjell på serienummeret som flyet får på rullebåndet, og "serienummeret" flyet får når det innrulleres, bare for å gjøre det litt komplisert...

 

og dette var en fort-og-gæli-innføring i serienummerbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...