Gå til innhold

Revidert statsbudsjett lagt ut, NAC reddet!


Andreas Karlsen

Anbefalte innlegg

...departementet mener således at en evt. fremtidig statlig finansiert

trafikkflyverutdanning må bygge på miljøet på Bardufoss/Tromsø.

 

Det står "evt. fremtidig"... jeg tror ikke noen skal slå hæla i taket enda.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har klaget til ESA, mon tro?

 

Lurer jeg også på ""

 

Håper du ikke tror NAC ville godtatt at andre flyskoler fikk statlig tilskudd men ikke de selv.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det jo direkte konkurannsevridende å gi tilskudd til kun én privat skole, og ikke de resterende.

 

Har ingenting imot NAC, kun det at politikerne "sponser" én skole og ikke andre. Blir ikke fair konkurannse av dette.

Er nok ikk bare NAC som kunne trengt 4,5mill ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det jo direkte konkurannsevridende å gi tilskudd til kun én privat skole, og ikke de resterende.

 

Nu är det ju inte det man försöker göra, Morten...

 

Tanken är att Universitetet i Tromsö ska starta upp en Bachelor utbildning för traffikflygare. De har ett samarbete med NAC som ska ska stå för själva flygutbildningen.

UiTö och NAC har i samarbete tagit fram läroplan och dokumentation för detta. Det är fritt fram för andra universitet och flygskolor att göra detsamma!

Du kan starta en flygskola och söka statsstöd för den om du vill. Men räkna med en jäkla massa arbete innan du kommer så långt. Det gäller andra skolor också.

 

Klagomålet till ESA rör sig om pengar NAC fick sto något slags driftstöd tidigare.

UiTö och NAC hade fått sina planer godkända av staten, och det medförde att man stoppade rekrytteringen på NAC i avväntan på att Bachelor utbildningen skulle starta. Så vände politikerna och ville ha mer tid till beslutet.

NAC var då i en prekär situation, orsakad av Norska staten, och fick då stöd.

Man kan argumentera för att det var konkurrensvridande, men alternativet hade heller inte varit fair, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det jo direkte konkurransevridende å gi tilskudd til kun én privat skole, og ikke de resterende.

Nu är det ju inte det man försöker göra, Morten...

 

Det er mulig det ikke var det man forsøkte å gjøre, MEN det er slik det ble oppfattet av konkurrerende bedrifter! Det synes jeg er en naturlig reaksjon.

 

Disse 4,5mill ble gitt like etter at det ble kjent at SAS ikke lenger ville punge ut, 7-8mill pr år, for elever som de ikke pr dags dato har noen bruk for. Dette ville bety slutten for NAC. På en eller annen måte fikk NAC da staten til å holde skolen i live lenge nok til å få i gang høgskoleprogrammet.

Dette var et engangstilskudd kun for at NAC ikke skulle gå konk, ikke snakk om penger for utvikling av skoleprogram etc.

 

Eksempelvis NEAR har også jobbet mot et samarbeid med Høgskolen i Ålesund om noe liknende opplegg.

Mener du da at staten skal betale regninga for NEAR frem til det blir godkjent? Hva ville andre konkurrerende skoler synes om det? Garanterer at også NAC hadde reagert på dette!

NEAR er faktisk i akkurat samme situasjon som NAC var/er. De har gått med underskudd de siste årene og eneste grunnen til at de holder det gående er en pengesterk eier som mener ting vil bli bedre om noen år. Siden de planlegger et høgskoleprogram, skal da staten betale for NEAR frem til denne avtalen kommer i stand?

 

Man kan argumentera för att det var konkurrensvridande, men alternativet hade heller inte varit fair, eller hur?

Ser du er delvis enig i at det kan være konkurransevridende, men du mener det var OK siden NAC ville gå konk.

Det hadde nok vært synd hvis NAC hadde gått under, men det er en konsekvens av et konkurranse utsatt marked. Klarer ikke en bedrift å opprettholde lønnsomheten, og ikke har investorer som er villig til å pøse ut penger, da er det ikke andre alternativer enn å legge ned.

På det tidspunkt pengene ble gitt var NAC en privat flyskole(det er de fortsatt) på lik linje med eks NEAR og Agderfly.

At staten stepper inn med penger på denne måten er svært uheldig, og burde ikke ha skjedd, med mindre andre skoler fikk tilsvarende midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, du missade förklaringen till varför de fick stödet:

 

UiTö och NAC hade fått sina planer godkända av staten, och det medförde att man stoppade rekrytteringen på NAC i avväntan på att Bachelor utbildningen skulle starta. Så vände politikerna och ville ha mer tid till beslutet.

NAC var då i en prekär situation, orsakad av Norska staten, och fick då stöd.

 

Du har en flygskola, med begränsad kapacitet (naturligt nog), och får veta att staten godkänner utbildningen som ska startas upp.

 

Eftersom skolan inte har obegränsad elev kapacitet så stoppas rekrytteringen i avväntan på att den nya utbildningen ska starta.

 

Så ändrar sig staten, går tillbaka på sitt beslut och reviderar budgeten.

 

Där står du med din skola, utan elever, och staten tog tillbaks pengarna som utlovats...

 

Norska staten var altså en del av orsaken till att NAC behövde ekonomiskt stöd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir et for enkelt bilde av det som har skjedd.

 

Denne saken har blitt drevet frem av lokale politiske krefter, som selvfølgelig vil opprettholde NAC. Eks Sørreisa Høyre sitt formannskapsmøte 14.10.2004, hvor de støtter et høgskoleprogram betalt av staten.

Også Målselv Venstre jobber aktivt for å beholde arbeidsplasser og inntekter i lokalsamfunnet.

Dette hentet fra Målselv Venstre's hjemmeside.

"2005-05-18 Styret i Målselv Venstre vedtok i møtet onsdag å sende brev til moderpartiet om Flyskolen på Bardufoss. Flyskolen står foran nedlegging hvis ikke Staten før sommeren erstatter SAS støtte på vel 8 millioner, som faller bort ved utgangen av mai"

 

Mener du fortsatt at støtten fra SAS på 8 mill, ikke hadde noe med saken å gjøre?

 

Et annet utklipp, Lederartikkel i Folkebladet, 13.05.05

 

"Til nå har NAC levd på SAS nåde. Flyselskapet har årlig sponset skolen med syv millioner kroner i årlig tilskudd" "Rektor Jarle Aarbakke ved Universitetet i Tromsø, som har et nært samarbeid med NAC, tror fortsatt at det er mulig å berge skolen. Han har i et brev til utdanningsdepartementet bedt om finansiering av et treårig bachelorprogram, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett som legges fram i dag. "

"Trolig er rektoren for seint ute med sitt brev til å få innpass i budsjettet. Slik sett kom SAS-avslaget på verst tenkelige tidspunkt. Flyskolen er satt under et enormt press. Men NAC og universitetet i Tromsø må likevel kunne få et signal under behandlingen av nasjonalbudsjettet om at det er politisk vilje til å berge skolen. ""Kristin Clemets departement må settes under press. Det er en oppgave både for Tromsbenken på Stortinget, og for sentrale samferdselspolitikere i opposisjonen. "

 

Les hele artikkelen her.

 

Enda et eksempel på lokalpolitikere som presser på:

Lena Jensen, er representant for Troms SV og tok denne saken opp i spørretimen på Storinget 20.10.04. Noe av det som kommer frem; "Statsråd Kristin Clemet: Nå kan jeg si at dels har ikke jeg funnet rom for å prioritere dette rent økonomisk på budsjettene, men det må ses i sammenheng med at jeg er i tvil om hvorvidt den akademiske kvaliteten eller den forskningskapasiteten denne utdanningen har, i dag vil kvalifisere for å opprette en universitetsutdanning.

Jeg minner om at NOKUT to ganger tidligere har avslått søknad om akkreditering av Norwegian Aviation College som privat høyskole, og det er blitt begrunnet med minst fire sentrale punkter.

Nivået på undervisningspersonell og sensorer er ikke tilfredsstillende, de mangler forutsetninger, kompetanse og økonomi til å drive egen forsknings- og utviklingsvirksomhet, eksamensformen åpner ikke for krav til analytisk evne, og det er ikke redegjort for fysisk læringsmiljø, økonomistyringssystem eller hvordan man har tenkt å tilfredsstille øvrige krav i UHloven

Hele referatet her.

 

Morten, du missade förklaringen till varför de fick stödet:

 

UiTö och NAC hade fått sina planer godkända av staten,

Riktig. De hadde godkjent planer, ikke et ferdig tilrettelagt og godkjent skoleprogram. Kun planer!

 

Dette skriver NAC på sin egen side:

"For the time being there is a process going on to establish the education of airline pilots in Norway at a higher educational level"

 

Jeg synes ikke private skoler, hverken NAC eller andre skoler, bør få slike engangstilskudd bare fordi de har fått godkjent planer om et fremtidig program.

NAC fikk tilskuddet fordi de var i økonomiske problemer og skolen måtte holdes gående til programmet kom i gang.

Hadde SAS fortsatt sin støtte hadde de ikke trengt disse 4,5mill men kunne likevel fortsette å jobbe mot et høgskoleprogram.

 

Det må være mulig å ha ett litt mer nyansert bilde, og innse at det kan oppfattes urettferdig Jörgen.

Nå får vi vente og se hva ESA kommer frem til.

Håper uansett at klagen ikke ødelegger mulighetene for en slik bachelorgrad innen luftfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir et for enkelt bilde av det som har skjedd.

 

Och jag som tyckte du gav en förenklad bild... ""

 

Det må være mulig å ha ett litt mer nyansert bilde, og innse at det kan oppfattes urettferdig Jörgen.

 

Naturligtvis, och det skriver jag också i mitt första inlägg. Det verkade det som om du förstod?

 

Det framgick inte av dina tidiga inlägg att du förstod att det låg mer bakom än att NAC bara hade fått statsstöd. Men det ser jag nu att du förstår.

 

Men, jag framhåller fortfarande att situationen som var bakgrunden till att NAC fick dessa pengar från staten, var en annan än andra flygskolor i landet. Inga andra flygskolor hade gjort lika mycket för att dra igång en högskole utbildning för traffikflygare...

 

Riktig. De hadde godkjent planer, ikke et ferdig tilrettelagt og godkjent skoleprogram. Kun planer!

 

Det är fel! Uppstart var planerad och programmet godkänt. Se i studiekatalogen hos UiTö. Till trots för detta valde Clemet, personligen, att stoppa detta...

 

Då är det avklarat. Men jag undrar fortfarande varför du valde att ge en så förenklad förklaring i ditt första inlägg, till trots för att du satt på mer information..?

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det jo direkte konkurannsevridende å gi tilskudd til kun én privat skole, og ikke de resterende.

 

Har ingenting imot NAC, kun det at politikerne "sponser" én skole og ikke andre. Blir ikke fair konkurannse av dette.

 

För som du beskrev det ovan, gick det ju verkligen inte till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgick inte av dina tidiga inlägg att du förstod att det låg mer bakom än att NAC bara hade fått statsstöd.

Det er vel sjelden bare én enkelt grunn til noe? ""

Jeg dro frem, det jeg synes var hovedpoenget, nemlig at én skole fikk støtte og ikke andre.

 

Men jag undrar fortfarande varför du valde att ge en så förenklad förklaring i ditt första inlägg, till trots för att du satt på mer information..?

Hvis du leser mitt første innlegg en gang til, så ga jeg vel ingen forklaring på saken, gjorde jeg vel? ""

Konstaterte kun fakta: én privat skole fikk tilskudd, andre ikke.

Inga andra flygskolor hade gjort lika mycket för att dra igång en högskole utbildning för traffikflygare

Men, jag framhåller fortfarande att situationen som var bakgrunden till att NAC fick dessa pengar från staten, var en annan än andra flygskolor i landet. ...

Kan ikke se du beskriver noen situasjonen her jeg...

 

Riktig. De hadde godkjent planer, ikke et ferdig tilrettelagt og godkjent skoleprogram. Kun planer!
Det är fel! Uppstart var planerad och programmet godkänt. Se i studiekatalogen hos UiTö.

Hentet fra UiTø's Studiekatalog:

"Opptak

Under forutsetning av Utdannings- og forskningsdepartementets godkjenning vil det kreves generell studiekompetanse og 2MX og 2FY for opptak.

Studiet er avhengig av finansiering fra bevilgende myndigheter, og tilbys med forbehold om godkjenning i universitetsstyret." Katalogen her side 33 av 44.

Hvordan kan jeg ta feil når UiTø sier det samme som meg? Ser ut som det mangler en del godkjenninger her og der...

 

La oss si at du har rett(selv om det motbevises i avsnittet over? ""), hvorfor fikk de bare 4,5mill? Det vil koste ca 930.000 pr elev og i følge NAC har de behov for 9mill. Hadde alt vært ferdig godkjent ville staten betalt hva det faktisk koster slik som all annen statlig utdanning. Har du hørt om statlige høgskoler/universiteter som bare får halvparten av sitt budsjett??

 

Artikkel Nye Troms(lokalavis)15.10.05: Hele saken her.

"I prinsippet er det knallgodt at NAC er kommet med på budsjettet, men man er nødt til å ta inn elever i januar dersom Flyskolen skal leve videre. Da trenger man ni millioner kroner. Regjeringen går med andre ord inn for å bevilge bare halvparten av det man trenger, sier Målselv-ordfører Viggo Fossum."

Virker det som dette er et ferdig godkjent skoleprogram?

 

Jörgen, vær snill og forklar hvorfor NAC fikk disse 4,5 mill. Er fortsatt usikker på hva de faktisk mottok penger for. Skal de få tilskudd fordi de har jobbet hardere enn andre skoler for et slikt program?

Det kan jo ikke være driften av bachelorprogrammet, siden det har NAC selv estimert til 29,5 millioner pr år, for to kull á 12 elever.

Jeg, og tydeligvis bl.a Målselv Venstre, ser dette tilskuddet i direkte sammenheng med at SAS kuttet sin støtte og måtte ha penger.

Mener du at hvis SAS hadde fortsatt sin støtte, ville da NAC likevel fått tilskudd fra staten?

Jeg mener svaret er nei. Hvorfor?

 

NAC og UiTø har planer for en bachelorgrad innen luftfart. De har ennå ikke fått alt godkjent gjennom systemet, på et tidspunkt da SAS trekker sin støtte til skolen. Da har staten(les: politikerne) to valg; 1. la skolen gå konkurs og dermed også hele prosjektet eller 2. gi tilskudd til skolen for å holde den gående. Ivrige lokalpolitikere fikk snudd regjeringen og gikk da for alternativ 2. Selv om de mener alt vel så ble det jo i praksis tilskudd for å holde NAC flytende lenge nok til oppstarten. Dermed blir det tilskudd til en privat skole.

Eller har jeg virkelig oppfattet alt helt bakvendt? ""

Synes jeg har dokumentert ganske bra som bekrefter mine påstander...

 

Virker som om du synes tilskuddet var berettiget bare fordi alternativet var nedleggelse for NAC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg ta feil når UiTø sier det samme som meg?

 

Programmet var godkänt, även om finansieringen inte var det.

 

Jörgen, vær snill og forklar hvorfor NAC fikk disse 4,5 mill. Er fortsatt usikker på hva de faktisk mottok penger for.

 

Det vet ju inte jag, men NAC hade ju avlyst kommande kull pga att utbildningens uppstart var godkänd, men stoppades.

 

Varför stoppade de rekrytteringen om inte bachelor utbildningen var på gång?

 

 

Men det är ju inte det denna sak handlar om, egentligen.

 

NAC har ju fått statligt stöd hela tiden, utan protest. SAS ägs ju till 50% av norsk, svensk och dansk stat, och SAS t.o.m. sponsrade elever att gå på NAC, i tillägg till att de betalade för skolans drift. Varför gnällde ingen då? Varför var inte det konkurrensvridande???

 

Varför öppnas käften hos konkurrenterna först nu?

 

Därför att de kan få en del av kakan som UiTö och NAC bakat?

 

Andra vill ha av pengarna som NAC och UiTö arbetat för. Så enkelt kan det beskrivas.

 

Men visst, det är säkert på sin plats att Norska staten betalar andra flygskolor så de kan skära guld av att flagga ut utbildningen av norska piloter till Sverige eller USA... Ville inte förvåna mig det mista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Därför att de kan få en del av kakan som UiTö och NAC bakat?

 

 

Veldig treffende kommentar, men mener ikke at det forklarer hvorfor de fikk disse pengene helt alikevel.

 

Men et litt annet spørsmål: Hvorfor er NAC så dyr i forhold til andre flyskoler? Om du gjennomfører luftfartsskolen sitt tilsvarende program i Norge, eller et modulært program på forskjellige norske flyplasser, så blir det jo langt lavere kostnader enn det det til nå har kostet å utdanne seg på NAC, og i tillegg har jo NAC fått esktern økonomisk støtte.

 

Nå er det vel også eksterne bidragsytere som har holdt i gang andre norske flyskoler også pga. dårlige tider for dem, men det er ikke snakk om så store summer. Og 29.5 millioner for to kull på 12 elever blir jo nesten 1.5 mill per elev! Hvorfor klarer dem ikke å gjøre det billigere? (Til dere NAC-fan, dette er IKKE kritikk av NAC, bare jeg som er litt nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig treffende kommentar, men mener ikke at det forklarer hvorfor de fikk disse pengene helt alikevel.

 

Nej, det var inte en förklaring till varför NAC fick stödnad, men till varför andra klagar på det.

 

Vet inte statens motivation till detta, men NAC/UiTö hade fått godkänt uppstart av Bachelor studiet och stoppade därför rekrytteringen av elever till NAC, för att göra plats till Bachelor studenterna. Så valde staten att ändra sin beslutning. Då stod NAC utan elever som kunde betala för driften... Det är mitt sätt att se det. Vad NAC och Staten använde somn argument vet jag inte. Men klagen ska visst fått ett godkänt svar sägs det. Har precis kommit hem och inte fått satt mig in i det hela.

 

Men et litt annet spørsmål: Hvorfor er NAC så dyr i forhold til andre flyskoler?

 

Helt relevant spm!

 

Många orsaker så klart.

 

Materielet är ganska nytt, flyg och hangarer kostar stora pengar.

 

Arbetsvillkår och lön. Kollektivavtal med goda löner till instruktörer. Man satsar på relevant lön för att få erfarna instruktörer som stannar, istället för att bara få nyutbildade traffikflygare. Jag menar att det ideella vore att kunna betala så bra att man kan få erfarna instruktörer som samtidigt arbetar som aktiva traffikflygare, men det kostar naturligtvis.

 

Men sen kostar ju Bachelor utbildningen ännu mer än att "bara" ta CPL+IR MEL med ATPL teori. Anledningen till det är extrafag och en mer normal universitets studietakt. Utbildningen blir längre.

 

Det är också krav till pedagogisk kompetens hos instruktörerna, så de har läst Ped på universitetet. Det kostar...

 

Listan är lång och detta var några exempel.

 

Andra hävdar att Bachelor är overkill för att utbilda traffikflygare. SAS, NAS och WF anser inte det. De har uttalat att de inte önskar att utbildningen ska hamna på teknisk fagskole nivå.

 

Jag personligen menar att det är positivt med en bredare bakgrund för en traffikflygare. Det positiva med Bachelor utbildningen är att man förvärvar extrakunnskaper och kan läsa vidare om intresse finns. Många piloter hamnar i ledar tjänster, andra i mer tekniska tjänster, många arbetar med utbildning. Fint att kunna få detta in under universitets miljöet så även vi traffikflygare kan knyta vårt fag upp mot special områden som psykologi, teknik, medicin, ekonomi, etc. På så vis kan vi bli en viktigare arbetspartner för flygbolagen vi arbetar i. Det är viktigt av flera anledningar, och gynnar vårt skrå på flera sätt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det är ju inte det denna sak handlar om, egentligen. NAC har ju fått statligt stöd hela tiden, utan protest. SAS ägs ju till 50% av norsk, svensk och dansk stat, och SAS t.o.m. sponsrade elever att gå på NAC, i tillägg till att de betalade för skolans drift. Varför gnällde ingen då? Varför var inte det konkurrensvridande???

Du kan da ikke sammenlikne støtten fra SAS med et direkte tilskudd fra staten! SAS er et selvstendig selskap og bestemmer fritt hva de bruker sine pegner til.

At SAS er delvis eid av nor/sve/dan stat er jo totalt irrelevant!

 

Varför öppnas käften hos konkurrenterna först nu?

Andre skoler kan vel ikke klage på hva SAS bruker sine penger til! Klagen går på dette tilskuddet på 4,5mill ikke hva SAS bruker sine penger på. Å formulere en slik klage er ikke gjort på en dag. Man må undersøke og ikke minst dokumentere hvorfor det skulle være gjort en feil.

 

Därför att de kan få en del av kakan som UiTö och NAC bakat?

Hvilken "kake" er det du snakker om? Da er vi igjen tilbake til det sentrale spørsmålet: Hva har NAC og UiTø gjort som gjør at de burde få 4,5 mill i statstilskudd?? Du klarer fortsatt ikke å gi en forklaring på det.

 

Det ser også ut som tilskuddet ble gitt på gale premisser.

Siden staten skal betale "festen", må selve flygetreningsdelen legges ut på anbud iht norske lover. Dette ble ikke gjort, men likevel fikk NAC tilskudd.

Utdrag fra en artikkel i Aftenposten 04.04.2006:

"Men dette studiet er per i dag ikke godkjent. Norwegian Aviation College på Bardufoss er heller ikke garantert å få oppdraget med å stå for flyveropplæringen. Det må lyses ut på anbud. Likevel ble statsstøtten betalt ut i sin helhet til flyskolen i juli i fjor - uten forbehold."

Les hele her. .

 

En annen oppsiktsvekkende detalj, i samme artikkel:

"Det er ikke statens oppgave å berge privatskoler, men jeg mener det var viktig å sikre driften av flyverutdanningen på Bardufoss, sier Troms-representant

Øyvind Korsberg fra Fremskrittspartiet."

De innrømmer utrolig nok at de ikke har gjort ting etter "boken". Dette er kanskje hva du mener også Jörgen? Siden NAC ville gå konk så var det OK?

 

Hvordan kan jeg ta feil når UiTø sier det samme som meg?

Programmet var godkänt, även om finansieringen inte var det.

Javel. Nå har jeg lagt ut flere linker hvor det nettopp dokumenteres at programmet ikke er godkjent.

Artikkel Aftenposten

UiTø Studiekatalog

Synes det er helt opplagt. Hadde alt vært godkjent ville de ikke fått bare 50% av det de trengte.

 

Men klagen ska visst fått ett godkänt svar sägs det.

Skal bli interessant å se...

 

Men visst, det är säkert på sin plats att Norska staten betalar andra flygskolor så de kan skära guld av att flagga ut utbildningen av norska piloter till Sverige eller USA... Ville inte förvåna mig det mista!

Fint du holder diskusjonen på et saklig nivå Jörgen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet inte statens motivation till detta, men NAC/UiTö hade fått godkänt uppstart av Bachelor studiet och stoppade därför rekrytteringen av elever till NAC, för att göra plats till Bachelor studenterna. Så valde staten att ändra sin beslutning. Då stod NAC utan elever som kunde betala för driften... Det är mitt sätt att se det.

 

Nok en artikkel som bekrefter mine påstander om årsaken til støtten: Artikkel i Harstad Tidende 04.04.06

"Statsstøtten til NAC er nå klaget inn til både Konkurransetilsynet og til EØS-avtalens overvåkingsorgan ESA. Bakgrunnen for støtten var å sikre drifta ved NAC etter at SAS trakk sin årlige støtte på rundt åtte millioner kroner."

Les hele her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke sammenlikne støtten fra SAS med et direkte tilskudd fra staten! SAS er et selvstendig selskap og bestemmer fritt hva de bruker sine pegner til.

At SAS er delvis eid av nor/sve/dan stat er jo totalt irrelevant!

 

Nej, SAS bestämmer inte fritt vad de använder pengarna sina till! Vad får dig att tro det?

 

Men jag förstår vad du menar, SAS är inte staten. Och du förstår säkert vad jag menade... Att man kunde fint ha gjort en sak av SAS sponsring i media, precis som man gör nu.

 

Hva har NAC og UiTø gjort som gjør at de burde få 4,5 mill i statstilskudd?? Du klarer fortsatt ikke å gi en forklaring på det.

 

Jag har försökt! Det handlar väl mer om att du inte vill se mina argument...

 

Siden staten skal betale "festen", må selve flygetreningsdelen legges ut på anbud iht norske lover. Dette ble ikke gjort, men likevel fikk NAC tilskudd.

 

Det är som sagt mycket möjligt att det blev gjort fel, men NAC är den enda skolan som kan erbjuda integrerad utbildning i Norge.

 

Dette er kanskje hva du mener også Jörgen? Siden NAC ville gå konk så var det OK?

 

Eftersom NAC ville gå i konk pga att Utdanningsdep. gjort lovnader som fick NAC att stoppa rekrytteringen, ja. Möjligt att Utd. dep. lovade på fel grundlag, men ändå.

 

Javel. Nå har jeg lagt ut flere linker hvor det nettopp dokumenteres at programmet ikke er godkjent.

 

Det var såpass godkänt att rektor på UiTö fick styrets godkännande att starta upp utbildningen... Men finansieringen saknades. Tror vi talar om olika saker här. Utbildnings programmet var, och är, godkänt, med tanke på pensum och genomföring.

 

Fint du holder diskusjonen på et saklig nivå Jörgen.

 

Slappna av nu Morten! Varför tar du det så personligt?

 

Det jag menade var (igen) att de andra utbildnings uppläggen planlägger sammarbete med NAIA i USA eller TFHS i Sverige. UiTö är den enda som tänker använda Norsk flygskola.

 

UiTö och NAC har jobbat med att lägga tillrätta utbildningen med tanke på dokumentation och pensum för CPL utbildning till Universitets standard sedan jag gick på skolan i 2000. Det är ett betydligt arbete att göra om JAR pensum enl. universitets mall. Det är också mycket arbete med att dokumentera behov, utbilda anställda, m.m. som gjorts. Det har varit en lång väg att få norska politiker att förstå varför man önskar göra detta. Detta är arbete som ingen annan flygskola i Norge gjort något med, men kan dra nytta av framöver.

 

Men du verkar väldigt upprörd över detta, Morten..? Kanske vi ska släppa det hela? Inte min avsikt att stressa dig med mina åsikter. Jag önskade bara ge en annan version än den som framkom tidigare i tråden.

 

Den versionen som ofta kommer fram i media, och som du så gärna länkar till, är planterad av de som motarbetar UiTö/NAC:s vision, och därför inte helt tillförlitlig heller.

 

Men vad som verkligen har hänt, och kommer att hända vidare i saken, det vet varken du eller jag. Vi kan väl respektera varandras åsikter för det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt estimat är till hösten. Men det är vad jag tror. Sist var det Januari, men så blev det ju inte...

 

Inget är väl 100% avgjort än heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at NAC ikke blir glemt av politikerne!

Har tenkt på å gå der selv når jeg er ferdig med VGS ;P

Men hva vil det egentlig koste å gå der? At det ikke koster oppimot 750'000kr å gå der lenger er kjempeflott, men hva vil prisen være framover?

Regner med det ikke er gratis å gå der selv om Staten er eier.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at studiekompetanse er en must her, men er det kanskje en mulighet å komme rundt det? For eksempel legge frem at man er godt igang med PPL studie, har vært i arbeidslivet før og har litt erfaring osv?

 

Og hvor kan man evt. søke om dette? Har det blitt utlagt noen informasjon angående søknadsskjema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med studiesjefen ved UIT i dag og han kunne ikke gi noen som helst svar på når det kunne bli oppstart! han sa at saken i nrk nok var noe rosenrødt fremstilt.. klagen som ligger inne til ESA er fortsatt ikke ferdig behandlet og det gjør at det ikke er mulig å si noe konkret om oppstartsdato.. vanskelig å forholde seg til når det er så mye fram og tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra for NAC!

 

Hentet fra linken ovenfor:

"Når utdanninga nå blir treårig og statlig, betyr det tre ting: (1.) At det ikke lenger er lommeboka som avgjør hvem som blir flygere. (2.) At nye norske piloter blir blant verdens beste, og (3.) at det blir utdannet flere flygere til en luftfartsindustri som allerede mangler piloter."

 

1. Det betyr også at det er/var kun de som er mest motivert som blir piloter.

F.eks: NAIA har et gebyr på 50USD(refunderes når man begynner på skolen) for sine opptakstester. Jeg fikk høre det var fordi man da fikk kun de seriøse folkene til opptak og ikke alle som tror det hadde vært "tøft" og tror man kan fly 747 etter å ha kvalifisert seg til å gå på flyskole.

Er nok mange som egentlig tenkte å bli noe annet, men siden det er fritt fram slenger inn en søknad for "det hadde jo vært grådig kult å bli pilot."

På den andre siden vil de som virkelig har lyst, men ikke sjangs økonomisk, få en mulighet til å oppfylle drømmen...

Får nok se en eksplosjon i antall søkere... er ikke nødvendigvis negativt det...

 

2. Trodde NAC allerede var verdens beste utdanning jeg? ""

 

3. Latterlig påstand. Det er ekstremt stor forskjell på piloter, pr i dag er det ikke noe pilotmangel i Norge, og kvalifiserte piloter, dvs type ratede piloter!

Dessuten er arbeidsmarkedet for piloter veldig internasjonalt, i forhold til andre yrker, så man kan ikke isolert sett se bare på lille Norge...

Den dagen flyselskapene betaler type-rating for pilotene, da skal jeg være enig i at det er pilotmangel.

 

Med mindre flyselskapene nå vil ta disse elevene direkte fra skolebenken fra NAC når de er ferdige, så må man jo fortsatt være "halv-millionær" for å få(kjøpe) seg jobb...

Hva med timekrav som settes av selskapene?

 

Er det bestemt hvor mange elever de skal ta inn pr år?

Hvis jeg ikke tar helt feil hadde vel NAC ca 30 stk pr år. Hvis de skal øke antallet elever noe særlig utover dagens nivå må man vel øke kapasiteten ved NAC også? Antall fly, instruktører etc?

 

Noen som vet når ESA egentlig blir ferdig med denne klagen?

Kan NAC/UiTØ starte med sitt program før klagen er avklart?

 

Kan noen gi meg en oversikt over hva som blir "ekstra" i forhold til dagens pensum? Man må vel gjennom alt i NAC's eksisterende skoleprogram , så hva er det man nå skal lære seg som gjør at det kvalifiserer til Bachelor grad?

 

Det sies her at det blir helt gratis. Leste i et annet innlegg om at man fortsatt måtte betale noe for den praktiske delen, dvs flytimer... hva er riktig?

 

Hva med instruktørene som skal undervise elevene? En innehaver av et FI(A) innehar jo langt i fra nødvendig kompetanse til å undervise på Universitetsnivå. Hvilke krav settes til instruktørene? Nivået på lærerne må jo økes i takt med det påståtte økende nivået på utdannelsen?

Instruktørene må vel nå få en anstendig lønn og betingelser som igjen fører til veldig liten utskifting og dermed få muligheter for ferdige elever, som kjøper FI, til å samle timer der?

 

Hentet fra samme artikkel:

"NAC blir lagt ned i sin nåværende form, men bygninger, fly og den faglige kompetansen på Bardufoss skal likevel tas vare på(...)"

Vil det fortsatt være mulig å ta modulære kurs ved NAC, eller legges hele skolen ned og blir en del av UiTØ?

 

Utdrag samme artikkel:

"Vi har en ambisjon om å skaffe penger til dette, sier assisterende departementsråd i Kunnskapsdepartementet(...)"

Kanskje litt tidlig å slå på stortromma hvis man kun har en ambisjon om finansiering? Staten er merkelige folk. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...