Gå til innhold

Travel flyplass?


Erik Hosle

Anbefalte innlegg

Dett er nok ikke alt for uvanlig, men flygelederne prøver jo ikke å få dem så tett. Er nok noe som har gått litt galt, selv om det fortsatt er innenfor reglene. Noen kaller det optimalt, andre kaller det marginalt. Men tenk hvor tett flyene hadde komt hverandre om det andre flyet roterte et sekund senere, og det andre termed hadde blitt nøst til å gå rundt. Hva skjer egentlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel litt på kanten den der med tanke på turbulens ifra flyet som tok av.

Nå vil jo ikke flyet som tok av produsere noe turbulens, wingtip vortices, før det er airborn. Så lenge 717'en landet før puktet hvor 737'en roterte vil ikke dette ha noe å si.

Korrekt, men fortsatt farlig med tanke på evt. avbrutt landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cato din dass ""

 

Her hadde jeg håpa på mange mer eller mindre kvalifiserte gjetninger også kommer du med proff-svaret med en gang. ""

 

c) kan du klarere nestemann for landing før han foran har passert bane-enden eller starta sving?

 

 

EDIT: la til c

 

HOHO:) jada jeg er en dass:) En proff snurredass:) skal ikke si noe mer jeg, så kan resten svare på spørsmål c)

 

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker rett (gjoer ikke alltid det) saa hadde nok dette vaert helt greit i Sverige paa ESSA, ESGG og ESMS. Der har de en regel som kalles '2000 meter baneseparasjon', og funker paa samme maaten som dere i Norge kan ha 1000 meter mellom 2 lette luftfartoy (dog ikke avgaanede etter landende), saa kan man i Sverige paa disse tre flyplassene ha 2000 meter mellom 2 medium fly.

 

c) joda, det burde vaere lov det, saa lenge man med rimelig sikkerhet vet at foerstemann har passert baneenden eller startet sving foer andremann passerer terskelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke BSL eller RFL liggende, men for det jeg husker så kan man gi landingsklarering til:

 

-Et lett en-motors luftfartøy og et lett to-motors luftfartøy hvis den horisontale avstanden er 1500m eller mer.

 

-To lett en-motors luftfartøy om avstanden er 1000m eller mer.

 

Begge forutsett at været er godt og god sikt.

 

Hva avstanden må være mellom to mellomstore fly vet jeg desverre ikke, men 2000m eller 2500m burde jo være en fornuftig distanse.

 

EDIT: Ser Peter har svart det samme før meg. Typsik! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...