Erik Hosle Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Er det nornmalt med så tette landinger/avganger? http://www.flightlevel350.com/video_streaming.php?id=5614 Siter
T. Paulsen Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Var vel litt på kanten den der med tanke på turbulens ifra flyet som tok av. Siter
Geir G Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Det er ikke helt unormalt på større flyplasser, nei. Siter
Christian Karlsen Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Var vel litt på kanten den der med tanke på turbulens ifra flyet som tok av. Nå vil jo ikke flyet som tok av produsere noe turbulens, wingtip vortices, før det er airborn. Så lenge 717'en landet før puktet hvor 737'en roterte vil ikke dette ha noe å si. Siter
T. Paulsen Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Okay. Da lærte jeg noe nytt idag også. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Dett er nok ikke alt for uvanlig, men flygelederne prøver jo ikke å få dem så tett. Er nok noe som har gått litt galt, selv om det fortsatt er innenfor reglene. Noen kaller det optimalt, andre kaller det marginalt. Men tenk hvor tett flyene hadde komt hverandre om det andre flyet roterte et sekund senere, og det andre termed hadde blitt nøst til å gå rundt. Hva skjer egentlig da? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Var vel litt på kanten den der med tanke på turbulens ifra flyet som tok av. Nå vil jo ikke flyet som tok av produsere noe turbulens, wingtip vortices, før det er airborn. Så lenge 717'en landet før puktet hvor 737'en roterte vil ikke dette ha noe å si. Korrekt, men fortsatt farlig med tanke på evt. avbrutt landing. Siter
Stian Lingås Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 det er ikke sikkert trafikken går i en slik flyt hele tiden på den flyplassen da.. det kan jo være engangstilfelle der at man skal prøve å spare seg for en go-around.. Siter
Trond Fossen Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Ja, så da blir dagens påskenøtt: Hadde dette vært lov på en norsk flyplass? Vi deler besvarelsen i to deler: a) er dette lov hvis vi kun tar for oss wake turbulence-delen? b) er dette lov hva bruk av rullebanen angår? God påske folkens! Siter
Cato Støle Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 1)Ja 2)Tja (om du ikke sier det til noen) Man ser ikke her hvor lang flyet som tar av har kommet. Regelen er at det første flyet må ha krysset baneende, eller påbegynt sving, før det landende flyet krysser terskelen God Påske Siter
Trond Fossen Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Cato din dass Her hadde jeg håpa på mange mer eller mindre kvalifiserte gjetninger også kommer du med proff-svaret med en gang. c) kan du klarere nestemann for landing før han foran har passert bane-enden eller starta sving? EDIT: la til c Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Med mindre banen er veldig kort,ser det vel ut til at han ikke har passert baneenden før neste mann passerer terskel. "Expect late landing clearance"? Clamer som har vært i Pula idag der de fløy landingsrunder (store) med Mig 21 Siter
Cato Støle Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Cato din dass Her hadde jeg håpa på mange mer eller mindre kvalifiserte gjetninger også kommer du med proff-svaret med en gang. c) kan du klarere nestemann for landing før han foran har passert bane-enden eller starta sving? EDIT: la til c HOHO:) jada jeg er en dass:) En proff snurredass:) skal ikke si noe mer jeg, så kan resten svare på spørsmål c) hehe Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 svar på spm. c) Nei. Henviser til RFL 1 kap. 7 9.1.1 (Riktig?) Siter
Cato Støle Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 om det står i RFL, bør det vel være riktig? eller:) Siter
Petter Aspelund Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Om jeg husker rett (gjoer ikke alltid det) saa hadde nok dette vaert helt greit i Sverige paa ESSA, ESGG og ESMS. Der har de en regel som kalles '2000 meter baneseparasjon', og funker paa samme maaten som dere i Norge kan ha 1000 meter mellom 2 lette luftfartoy (dog ikke avgaanede etter landende), saa kan man i Sverige paa disse tre flyplassene ha 2000 meter mellom 2 medium fly. c) joda, det burde vaere lov det, saa lenge man med rimelig sikkerhet vet at foerstemann har passert baneenden eller startet sving foer andremann passerer terskelen? Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Ser jeg leste spørsmålet litt feil, står passerer terskelen i RFL så er vel Petter som har rett? Siter
Trond Fossen Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Selvfølgelig har Petter rett, han er en mann av stor visdom (pluss kollega da). Så spørs det da... hva er "rimelig sikkerhet"? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Nå har jeg ikke BSL eller RFL liggende, men for det jeg husker så kan man gi landingsklarering til: -Et lett en-motors luftfartøy og et lett to-motors luftfartøy hvis den horisontale avstanden er 1500m eller mer. -To lett en-motors luftfartøy om avstanden er 1000m eller mer. Begge forutsett at været er godt og god sikt. Hva avstanden må være mellom to mellomstore fly vet jeg desverre ikke, men 2000m eller 2500m burde jo være en fornuftig distanse. EDIT: Ser Peter har svart det samme før meg. Typsik! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.