Gå til innhold

Flygfilmer är ofta orealistiska


Mats Findell

Anbefalte innlegg

Hej

Jag antar att många liksom jag tittar gärna på film där flygplan ingår på något vis. Det som retar mig är att ofta framställs flygningar med löjliga fel. Jag såg en film förra veckan där piloten fick order från tornet att byta HDG från 300 grader till 330 grader samtidigt som man filmar kompassnålen som visar 63 grader. I samma film visar man en Boeing 747 på 30000 fot i full hastighet dock med flapsen nedfälld!

Nästan varenda flygfilm jag har sett är det en eller flera dundertabbar i.

Producenterna av flygfilmer borde ha en dialog med flygare när filmerna görs för att undvika dessa tabbar. Trots allt så lockar dessa filmer till sig flygintresserade som har ofta kunskaper att se tabbarna.

Mats Findell

Grängesberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAA!!!

og på alle filmer (action ++) som f.eks langoriererne? så ser man en 737 ved gaten, samme fly (skal forestille vartfall) som taxer ut er en 777 og når det samme flyet har tatt av så er det en dc-10 !!!

nei, la oss i forumet lage en skikkelig fly film og vise hollywood ! (med norske flyselskaper)

DJay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på detaljer; det gikk for en tid siden en norskprodusert film på NRK hvor hele handlingen var lagt ombord i en 767, filmen handlet såvidt jeg husker om barnesmugling (?). Jeg er også en av dem som desverre ikke helt klarer å kose meg med en film dersom ikke detaljene er sånn noenlunde gjennomført. I denne norske produksjonen hadde det norske produksjonsteamet faktisk bygget en 767 kabin (husker ikke av hvem, kanskje det var Norsk Film ??), og den var så vidt jeg husker imponerende bra laget. Men så var det resten av detaljene da; cockpitopptakene var fra en B737NG simulator (stilig nok det, men ikke korrekt for en 767), og alle eksterne opptak av flymaskinen på sin ferd mot Norge bestod av 737-300 & 200 (den ene med Boeing's fabrikkfarger), A320, 747 pluss en modell som til forveksling kunne være et 767 forsøk. Ok, det er ikke sikkert at jeg husker alle typer riktig og det var kanskje flere en det jeg husker, men en fin miks var det ihvertfall. Dette er nok noe som bare vi flyentusiaster oppdager, og mange utenforstående vil sikkert hevde at vi har et problem her. Samboeren min mener ihvertfall at jeg har et problem som til stadighet må "irritere" meg over og kommentere filmer/serier hvor ikke alle detaljer er like gjennomførte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] , men jeg antar at dette også gjenspeiler seg i andre miljøer hvor man er fokusert på spesielle greier.

Det finnes heldigvis også svært godt gjennomførte serier, nevner et par her: "Med hjartet på rette plassen", "Inspektør Morse" og mye annet av britiske produksjoner. Mange av disse har gått eller går på NRK. Synes egentlig statskanalen har nese for kvaliet når jeg sammenligner med mye av det jeg har tilgjengelig på øvrige tredve kanaler (skulle gjerne bare mangle, vi betaler jo for NRK [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ).

Til slutt ørlite tilbake til flyfilmer; jeg har Comair (er det ikke det den heter med Nicolas Cage i hovedrollen?) på video. Den filmen er av det mer vellykete slaget, ihvertfall hva detaljer gjelder. Den er ingen sinke som actioneventyr heller.

Jeez, jeg må jobbe mer med å fatte meg i korthet, ser jeg. Sorry for at dette ble et atter noe langt innlegg...... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Mvh

Olav

[Endret av Olav M. Rønningen 15-01-2001.]

[Endret av Olav M. Rønningen 15-01-2001.]

[Endret av Olav M. Rønningen 15-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes heldigvis noen få unntak, Battle of Britain og Strategic Air Command er to filmer som jeg husker kom bra fra det.

En av mine absolutt favoritt filmer er Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Denne utmerker seg ikke akkurat som en av de mest realistiske FLYfilmene men B52 flyene spiller en viktig rolle i filmen....

quote:

General "Buck" Turgidson: If the pilot's good, I mean if he's reeeally sharp, he can barrel that thing in so low, oh it's a sight to see. You wouldn't expect it with a big ol' plane like a '52, but varrrooom! The jet exhaust... frying chickens in the barnyard!

Olav M,

Inspector Morse er en av de aller beste seriene som har gått på NRK, men jeg (og Jaguar enstusiaster over hele verden)reagerte kraftig når den godeste Morse (måtte han hvile i fred..) snakket om Jaguar B-type og F-type.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] pirk, pirk....

Ellers ser jeg frem til Pearl Harbor som ser ut til å inneholde noen særdeles bra flyscener.

------------------

Morten@Nesvik.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal snakke om dårlige flyscener, så må jeg bare nevne Bond-filmen "Tomorrow never dies".... Jeg gikk faktisk ut av kino-salen når det helikopteret begynte å lage hakkemat av de salgsbodene med rotoren.... Jeg har ennå ikke sett slutten på filmen... Hehe

 

Jeg får mer eller mindre fnatt når enkelte detaljer i filmer er så lite lagt vekt på at det virker latterlig....

 

Jeg var forresten på kino på lørdag å så "Vertical Limit"... Filmen var spennende nok den med fine eksplosjoner,etc...

Alt er vel og bra helt til de skal fly en Bell 412 "Griffon" med total 7 personer ombord så høyt de kan oppover fjellet for å sette inn et redningsteam... Greit nok det også sett bort i fra at de klatrer opp til 22.000 fot med den maskinen... Så vidt jeg vet så har en halvfull "Griffon" Hovering-Ceiling på ca 10.500 fot(Correct me if i am wrong), men jeg klarte å sitte meg igjennom filmen allikevel.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Timmy Brandt.

Hei! Ang. filmen The Langoliers (slik skrives den nemlig)

så mener jeg at det var en L-1011 Tristar i den filmen, og

IKKE en DC-10. Mener jeg spesifikt la merke til dette.

Hvis andre er sikre, så kom gjerne med kommentar!

Filmen er fra '95 (basert på Stephen King boken) og skulle

etter min mening aldri ha blitt til en film. ALT for lang,

(og kjeeeeeedelig...til TROSS for at det var fly i den..)

Mvh:

Lars B. Frostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Lars B. Frostad skrev:

Til: Timmy Brandt.

Hei! Ang. filmen The Langoliers (slik skrives den nemlig)

så mener jeg at det var en L-1011 Tristar i den filmen, og

IKKE en DC-10. Mener jeg spesifikt la merke til dette.

Hvis andre er sikre, så kom gjerne med kommentar!

Filmen er fra '95 (basert på Stephen King boken) og skulle

etter min mening aldri ha blitt til en film. ALT for lang,

(og kjeeeeeedelig...til TROSS for at det var fly i den..)

Mvh:

Lars B. Frostad

 

yepp, det var en tristar. husker det nå...og JA, det var noe av det kjedeligste jeg har sett noengang...når han tar av fra flyplassen, så har han i ene videosekvensen understellet oppe, men i neste så er dem ute.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Timmy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei!

Jeg syntes nå også at Memphis Belle er en bra film hva detaljer angår. De hadde riktignok ikke originale Bf109 (brukte vel sånn spanskbygd leike-109'er med Rolls motor trur jeg), men grunnen til det var vel at det ikke fantes på den tiden da filmen ble sveia i sammen. Husker at jeg spilte Microproses gamle B17 "simulator" omtrent på samme tida og det var iallefall gøy!

Sikkert noen som husker serien som gikk rundt 1995 (det må vel ha vært NRK) som het "Piece of Cake" eller noe sånt. Masse Spitfire i action der. Og siden det var NRK kunne jo navnet ha vært "En kakebit" på norsk, men jeg trur faktisk ikke den het det...

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget en liten feil i serien "Big Sky", som gikk på NRK før,at når piloten skulle se på "fuellow"anunciatoren så han opp på fuelgaugen og så ned for å se på fuelgaugen når han skulle se på "fulelow" anunciatoren.Det var tydeligvis litt ombytting på bildene og bevegelsene til piloten.Flyet var en Piper Navajo så de som er kjent med denne typen fly vet at de nevnte instrumentene er omvendt av hva det som ble anntydet.

Litt pirking kanskje men....

OleMartin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noget jeg "elsker" er disse katastrofe film, hvor de endelig får flyet på jorden, og så skal give fuld reverse thrust, hvorefter de skubber thrust levers' helt frem! Jaa. så stopper flyet nok...

Die Hard 2, se der er en film med MASSER af fejl, den bedste er der, hvor "the bad guys" sænker ILS'en med 300 ft ved hjælp af QNH!

Happy Landings

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...