Gå til innhold

JAS till Norge ?


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Sverige skal kvitte seg med opptil 100 Gripen etter det jeg har sett. Svenskene setter en markedsverdi på ca 20 miliarder kroner for disse flyene. Norge har ett budsjett på ca 40 mrd kroner på innkjøp av nye fly. Noe som gjør Gripen ett meget atraktivt tilbud sett med Norske øyne.

Gripen vil bli betraktelig billigere en både F-35 og EF-2000 og vi vil få mye fler fly og utstyr for mindre penger. Flyene må oppgraderes til J-39C/D standard, da de som skal selges er stortsett første generasjon Gripen. Men alikevel.

 

Gripen blir vurdert kraftig i ett evt prosjekt sammen med danskene.

 

In other news, F-35 avtalen henger fremdeles i en tynn tråd. Sist jeg var på denne tråden var utviklingskostnadene på vei oppover og norge vurderte å hoppe ut av programmet. Norge får nå selskap av flere av nasjonene som er med i dette prosjektet. Deriblant Australia og England. Det virker som alle har samme diskusjonen med USA, tekologi utviklingen og gjenkjøps/industri avtaler. USA er motvillige til å la andre nasjoner få tilgang til deres nye teknologi, da de er redd for at dette kan komme i gale hender. Det er jo helt utrolig at de kommer med dette mot England som har vært aliert i mange hundre år.

 

Jeg pratet med en av testpilotene på Kjeller som hadde fløyet EF-2000 og ifølge han var denne noe av det råeste han hadde fløyet. Den hadde en enorm motorkraft og veldig fine flyegenskaper.

 

Så det gjenstår å se, men mye tyder på at det kan bli en enorm økning i svenskehandlen de neste par årene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at JSF har finere linjer enn Gripen er det definitivt ikke bare jeg som behøver briller her på forumet ""

Men jeg står på mitt og sier at F-16 er det jagerflyet som har penest linjer.. ""

(og gir meg ikke på det!)

 

EDIT:

Og ang. det med to motorer, så blir det jo også da dobbelt så stor risiko for å få motorfeil? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har hørt om flyene:

 

Etter det jeg har oppfattet så er Eurofighter en air superiority fighter? Det kan utføre halsbrekkende manøvre i supersonisk hastighet, og har et bra grensesnitt i cockpit. Det kan også bli oppdaget på radar mener jeg å tro.

 

JSF har en svært stor fordel. Den kan lande og ta av vertikalt, samtidig som at den er kapabel for store hastigheter. Den er i tilegg radarusynlig.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte disse påstandene?

 

Ellers må nok Norge tenke på bruksområde framfor linjedesign. Det vi trenger er antakelig en fighter-bomber, ettersom at norske fly ofte bomber mål på fiendlig grunn i regi av nato.

 

Personlig synest jeg EF og JSF er de to råeste kandidatene. Men det kan kansje være mer økonomisk å kjøpe flesk fra Sverige?

 

Og du vinner ikke krigen(e) ved å bare ha jagerfly (i Forsvaret) ...

 

Vi har da fått oss noen nye fregatter fra Spania ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg sa ikke at vi skulle kjøpe fly ut ifra linjene på flyene.. (mente liksom at F-16 var flyet med penest linjer..)

 

2. Tror Norge trenger et Multi-Role-Fighter, som kan fly Air-Air missions så vell som Air-Ground

(Norge flyr jo mye CAP/CAS oppdrag, om jeg ikke tar feil, er vel en stor del av hva de gjør i utlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

 

Ulempene med Gripen er at den er liten. Den har begrenset lastekapasitet og den har relativt kort rekkevidde.

 

Hadde det vært opptil meg hadde vi bestilt nye oppdaterte F-16 E/F (block 60/70). Selv om selve designen begynner å bli eldre (35 år) er innmaten helt ny og fult på høyde om ikke bedre en både Gripen,Rafale og E F.

 

Den har nydesignet og betraktelig kraftigere motor en forløperne,elektronikk og interne systemer er jo helt nye. Ny cockpit og interiør er det også

 

L/M har bestillinger på nye fly til mange nasjoner som oppdaterer flyparkene sine med nye F-16 etterhvert som de gamle "dør". Land som Oman,Polen,Hellas,Israel,USA og Chile har store bestillinger inne hos L/M. Tyrkia produserer F-16 på lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har begrenset lastekapasitet

 

Till skillnad från F-16 bl. 60/70 som har obegränsad last kapacitet..! ""

 

og den har relativt kort rekkevidde.

 

Men finns att få med lufttanknings uttrustning...

 

Det finns för och bakdelar med alla stridsflyg. Ska man ha det absolut häftigaste och bästa i alla kategorier, så kostar det, och då bör man se på andra flygplan än Gripen.

Och det är ju en av Gripens fördelar, priset.

 

Men till sist så handlar det om att fylla ett behov. Och jag är säker på att Gripen kan fylla Norges behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrenset lastekapasitet i forhold til F-16, EFA og F-35 som kan ta med mer last. EFA er vel den som har mest kapasitet. Men også den dyreste av dem alle.

 

Gripen har AAR mulighet, det har også F-16 og EFA,men de er ikke så avhengig av den. Du kan henge 2 utvendige tanker på en F-16 + ALQ på centerline/Pantera og alikevel ha plass til 4 AAM, samt ett par GBU eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrenset lastekapasitet i forhold til F-16, EFA og F-35 som kan ta med mer last.

 

Men så skriv då "lite last" istället för "begränsad last"... Eller hur? ""

 

Du är ju inne på priset i ditt inlägg... Den som lastar mest är dyrast... Tänk om flygplanet som lastar hälften av de andra, kostar hälften... Då kan du få samma last till samma pris, men fler flygplan. Något att tänka på?

 

Frågan om vilket stridsflygplan som passar bäst till Norges behov är oerhört mycket mer komplicerad än storleken på lasten.

 

Oavsett vilket flygplan Norge väljer att lägga sina oljepengar på så får de ett bra stridsflygplan. Inget av de kommer att vara perfekt för all framtid. Och det är större saker än några pund med last eller dragkraft som avgör till sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euro Fighter 2000. Ingen over, ingen ved siden av.

 

EF2K er best. Den som er imot, er en id.i.ot.

 

JSF synes ikke på radar hvis man laster det opp med mer en 4 missiler. I tillegg er den treig.

 

JAS synes på radar uansett, og den kan ikke ta mange missiler.

 

EF2K er god i dogfight, og bærer en stor last. Den er også relativt ny, og har muligheter til oppgradering.

 

Det har selvsagt de andre også. Men EF2K er BEST!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll:

 

Tänk om flygplanet som lastar hälften av de andra, kostar hälften... Då kan du få samma last till samma pris, men fler flygplan. Något att tänka på?

 

Antallet er vel mer eller mindre fastsatt. I en norsk militær sammenheng i dag er det også ofte slik at begrepet kvalitet veier vesentlig mer enn kvantitet.

 

Nilsen:

 

Euro Fighter 2000. Ingen over, ingen ved siden av.

 

EF2K er best. Den som er imot, er en id.i.ot.

 

Jøss, dette var da saklig..

 

JSF synes ikke på radar hvis man laster det opp med mer en 4 missiler.

 

Var det bare jeg som datt av litt her? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilstad:

kvalitet veier vesentlig mer enn kvantitet.

 

Stora ord, med tanke på att ekonomin har en så stor betydning för vilket flygplan man väljer...

 

Kvantitet har en kvalitet i sig själv. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spørre seg selv om hvor trolig det er at Norge, i en stridssituasjon, trenger fly som tar med seg SEKS LGB'er.

 

Jeg vil uansett tippe at en slik loadout har en særdeles heftig pris i form av tapt rekkevidde og hastighet.

 

Såklart, EF2000 er en formidabel maskin. Men spørsmålet om pris kontra det man faktisk får for pengene er også en ting som må tenkes på. Og når man ser på pris kontra mission-capability, så er Gripen et helt greit fly. EF2000 denger den vilt på mange områder, men husk hvor vi bor, mine damer(?) og herrer. Pris VIL spille inn.

 

Ser også at SuperBug'en (F/A-18E/F) dukker opp i diskusjonen her. Det som er morsomt med SuperBug'en, er at den er tregere enn A/B-modellen, den svinger dårligere og har flere feil. Noe som er en ganske kraftig begrensning, og noe som piloter som har gått fra A/B til E/F har proklamert kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som svenskene har ett billigere fly, som er billigere å fly med. Dvs at om vi kjøper gripen får vi flere fly som vi kan fly mer.

--"The operational cost of Gripen is 50 per cent lower than any other aircraft in its class that is currently, or planned to be, in service."

 

http://www.gripen.com/en/GripenFighter/tailormade.htm

 

Min mening er at bare det har rekkevidde til å skremme utenlanske tjuvfiskere på sjøen er det greit.

 

www.gripen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...