Gå til innhold

JAS till Norge ?


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

og det blir rimeligere skatt...lol

Dagens optimist ""

Det som gjør meg mest skeptisk til Gripen er noe som de ikke kommer til å forandre på. Den er single engine. Vi ville antagelig hatt flere F-16 igjen om den hadde hatt to motorer.

Men når det er sagt kunne jeg gjerne tenkt meg en Gripen til å leke rundt med privat. Som faren min sa om T-38: "Et ypperlig sportsfly!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig at det er bestemt hvor mange fly som skal kjøpes inn. Det det hele kommer an på er hvor mange fly Norge skal ha innmeldt til Nato. Pr i dag er dette 12 fly, og da er det en tommelfinger-regel at man ganger dette med 4, som da blir 48 stk.

Antall fly som eventuellt kjøpes inn kommer til å bli revurdert ifm Forsvarssjefens utredning (MFU07) som legges fram om ca 1 år. Denne skal igjen besluttes til våren 2008, og vil danne grunnlaget for hva Forsvaret skal satse på i årene som kommer. Hele poenget med dette er at man skal få et bærekraftig Forsvar i et perspektiv på 10-20 år.

Om JAS39 er et alternativ for Norge kommer an på når man velger å bytte ut dagens F-16. I dag er vi i ferd med å spytte inn så mye penger i F-16 at flymaskinen i seg selv er snart ny igjen (MLU, Falcon-up, M-programmene, Falcon star osv...). Dette vil igjen bety at et eventuellt kjøp av nye fly, realistisk vil finne sted tidligst i årene rundt 2020-2022.

Hvis man ser 10-15 år fram i tid, så vil JSF være drift og det nyeste flyet, mens Typhoon og JAS39 vil være "relativt gamle fly".

Men, for all del. Man skal ikke kimse av JAS39, og status pr nå er at den er med i kampflyanalysen, og svenskene kjører et stort løp både mot Danmark og Norge.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med F16-flyene vi har i dag er ikke teknologisk nivå, det er rett og slett antall flytime som hvert skrog har igjen før de når max (mellom 6 ot 7000 flytimer, såvidt jeg husker ifra mine dager i 331/334). Det er til syvende og sist DET som blir utslagsgivende for når nye fly må være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunn.

 

Som Arvid sa før meg her vil både Typhoon og Gripen være relativt gamle maskiner når vi endelig finner ut hva vi vil kjøpe.

Typhoon har jo nå blitt satt inn i operativ tjeneste, og Gripen har jo allerede noen år på baken, så om vi eventuelt skal kjøpe nye jagerfly i 2015-2020 vil jo disse maskinene allerede være over 15 år gamle...i tillegg er JSF allerede teknisk overlegen begge maskinene, og det vil fortsatt være en relativt ny maskin i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det at max levetid har noe for seg, men slik det er blitt i dag så er dette nærmest veilledende. Det er noe på trappene som heter LIP (life extension programme), og dette har som mål å forlenge levetiden på F-16. Gutta fra Lockheed har vært en runde rundt for å se på hva de store oppgraderingene gjør med flyene, og om en forlengelse av levetiden er liv laga.

For oss som lever av å vedlikeholde disse kråkene, så er det absolutt en fordel med amerikansk utstyr og grunnen til dette er enkel: et amerikansk fly vil bety at vi må vedlikeholde det selv. En europeisk flymaskin vil si at sivile kontaktører, sentralisert et sted i europa, vil vedlikeholde dette (bortsett fra brukervedlikehold. Slik er det med Typhoon, og delvis også med JAS39.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...