Gå til innhold

Norwegian ansetter besetning fra lavkostland.


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Norwegian har tidligere stoppet flere kabinkurs (selv om de også har vært startet), og heller ansatt via rekrutteringsbyrå (istedet for å ansette direkte).

Nå går Norwegian skrittet videre, og ansetter kabinansatte og piloter fra lavkostland. Dermed kan man nok i fremtiden belage seg på å måtte snakke engelsk med besetningen, ombord på et Norwegian fly.

 

Stadig flere selskaper blir mindre attraktive å jobbe i, spesiellt som kabinansatt. Færre selskaper ansetter crew direkte, men går via rekrutteringsselskaper - som betyr lavere lønn og mindre fordeler. Men et sted kommer også grensen til å gå, er begrenset hvor mange som frivillig er interessert i å jobbe for "knapper og glansbilder" - kun for å uniform med vinge på, og jobbe i en kabin. En svært uheldig utvikling.

 

 

Les hele saken her:

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5450310.html

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article549785.ece

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare ett resultat av forbrukernes önske om lavest mulig priser på flyreiser. Norwegian vil fortsette å väre konkurransedyktig, og leter etter alle muligheter for å kunne holde prisene nede på flybiletter.

 

Vi forholder oss i större og större grad til et globalt marked, enten det nå gjelder flyreiser eller annen produksjon, og derfor må man ha et bevisst forhold til kostnadsutviklingen slik at man kan fortsette å väre konkurransedyktig i dette markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ansettes folk fra utlandet behøver det ikke nødvendigvis bety at de ikke vil snakke norsk. Aer Lingus has jo ansatt utlendinger, men de krever jo at man snakker irsk (gælisk) da! ""

 

EDIT: Sjekket Aer Lingus nå, kun engelsk! Ser ut til at de har gått bort fra kravet. Mulig det kun gjelder faste ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal kreve at alle SAS piloter skal kunne samisk?

 

Slapp av, det kommer, garantert! Å tråkke på urbefolkningen vår på denne måten, altså at kabinpers./piloter ikke snakker samisk, er uhørt og en sak for menneskerettighets kommisjonen.

 

Sender mail til Sametinget nå, slik at vi hurtigst mulig kan rette på dette. Dette for å unngå at SAS, og Norge forøvrig, blir utsatt for massiv boikott.

 

(For de under 14, dette kalles sarkasme, slå det opp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi i framtiden vil måtte kunne snakke engelsk til kabinpersonalet på innenlandsflygninger tviler jeg sterket på vil bli en realitet. Men, når man ansetter personer fra utlandet vil det nok kunne oppstå kommunikasjons vansker ved enkeltsituasjoner, selv om man har blitt sendt på norsk kurs på selskapets regning.

Forøvrig så er det også et krav om at flere av besettningsmedlemmene snakker to språk, og iallefall flytende norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅH! Jeg har såååå lyst til å si noe! men i disse flaggbrenningstider er best å holde kjeft.

 

Aldri før har vel grensen for rasistiske utspill vært så hårfin som den er nå. Det er såvidt jeg tør bruke ordet muslim.

 

(Hva dette har med denne tråden å gjøre, får dere desverre aldri vite...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Martin, se helt bort fra innlegget mitt, det er helt idiotisk. Utlendinger er selvfølgelig alle fra utlandet, og ferdig med det.

 

Jeg har kanskje behov for å utrykke meg om det som skjer nå om dagen. Og hadde vel kobling mellom det og det denne tråden handler om. Det var morsomt inne i hodet mitt...

 

Tilbake til saken:

Det er en farlig tendens hvis vi (nordmenn) priser oss ut av arbeidsmarkedet i vårt eget land, og da også innefor yrkesgrupper hvor der kreves høy/lang utdannelse og lang erfaring. Jeg har ikke peiling på økonomi, makro eller hva enn det måtte hete.

Men jeg kan umulig se for meg en nasjon på trygd, hvor alle mannfolka er analfabeter. Og hvor polakker, indere, italienere og andre utlendinger sitter i høyt betalte stillinger, enten for å skjære i oss eller transportere oss fra sykehus til sykehus i et land hvor det da finnes noe som heter fritt sykehus valg.

 

Skål for oljefondet og all vår rikdom, måtte den kvele oss sakte mens vi stapper kjeften med Grandiosa og norsk pils produsert i Polen på lisens fra Carlsberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...