Carl Fredrik Ness Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138504 http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article536743.ece Dette her var litt merkelig da Noen som har noen teorier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Folk beveger seg mindre. De fleste setter seg ned og blir sittende der til de er framme. Jeg tror dette gjelder særlig eldre... Basic'en for å forhindre dette er å: - Bevege seg litt i ny og ne for å lette sirkulasjonen. - Husk å drikke mye vann, gjerne mer en det du ellers gjør. - Spis lett mat før reisen (Ikke mye feit mat) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hoel Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Nå var det vel ikke det at folk besvimer i fly som var helt bakgrunnen for denne posten. Går utifra spørsmålet gjaldt hvorfor det er fler som besvimer i SAS sine fly enn i andre selskapers fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Nå var det vel ikke det at folk besvimer i fly som var helt bakgrunnen for denne posten. Går utifra spørsmålet gjaldt hvorfor det er fler som besvimer i SAS sine fly enn i andre selskapers fly. Nå ble det jo lagt vekt på at det ikke var SAS spesielt (ihvertfall på God Morgen Norge nyhetene da jeg så det), men Airbus maskiner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wiik Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Såvidt jeg har forstått dreier det seg om SAS sine Airbus, og ikke andre SAS-fly, og ikke andres Airbusser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 En teori fra tilsynet er at SAS kanskje er flinkere til å rapportere dette enn andre selskaper med samme fly, derfor ser de veldig "stygge" ut på statistikkene for SAS sin del. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 I VG (papir-utgaven i vertfall) sier SAS at de først trodde det var et SAS-problem, men etter å ha undersøkt mer så var det flere selskaper som opplevde samme problemet med disse maskinene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 I VG (papir-utgaven i vertfall) sier SAS at de først trodde det var et SAS-problem, men etter å ha undersøkt mer så var det flere selskaper som opplevde samme problemet med disse maskinene Vet dere noe om hvordan trykksettinga utover i lengre flighter er på A330/A340? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Vet ikke om jeg svarer på hva du spør om, men normal trykksetting gir en VS på ca 350 fot/minutt opp til en kabinhøyde på max 8000 fot (som regel 7500 til 7700). Maks strukturell diff.press. er 8,6 psi. Følger man "normal" descent-profil, så vil man også få ca. 350 fot/minutt nedover også, til man lander med diff.press. på 0,1 psi. Cabin-pressure controlleren vil holde kabintrykket ganske så jevnt, så jeg tror ikke noen opplever fluktueringer. Aner ikke om 7700-8000fot er høyere kabinhøyder en andre, men jeg vil ikke umiddelbart tro det. Spørs om ikke stadig lengre og lengre flyvninger sammen med befolkningens generelt fallende helsenivå også har en finger med i regnestykket. Don't know... men i de siste årene har flere og flere langdistanse-operatører blitt oppmerksomme på viktigheten av det å bevege seg rundt og ikke sitte stille hele tiden. Flere inkluderer det faktisk i safety-briefen. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 South African Airways på sine langdistanseruter har tips og informasjon om hvordan å øke blodsirkulasjonen på Entertainment systemene. Alt fra enkle bevegelser med bena mens du sitter i ro (lage sirkler og sånt) til små gåturer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Vet ikke om jeg svarer på hva du spør om, Kan skjønne det, var et dårlig formulert spørsmål fra min side Du gir du meg nå en god forklaring på hvordan trykket reguleres i flight Spurte om dette da jeg hadde stusset på diverse ting rundt trykksetting, grunnet noen tråder jeg har lest andre steder. Men da det er litt OT i denne tråden, skal jeg kutte ut det men normal trykksetting gir en VS på ca 350 fot/minutt opp til en kabinhøyde på max 8000 fot (som regel 7500 til 7700). Maks strukturell diff.press. er 8,6 psi. Følger man "normal" descent-profil, så vil man også få ca. 350 fot/minutt nedover også, til man lander med diff.press. på 0,1 psi. Takker for infoen Aner ikke om 7700-8000fot er høyere kabinhøyder en andre, men jeg vil ikke umiddelbart tro det. Det vel rett og slett en nødvendighet at kabintrykket ligger i dette området, som følge av maks strukturell diff.press. Men, for en gitt cruisehøyde, er kabintrykket i en WB høyere enn for en NB? (Så en CX A340-pilot oppgi et kabintrykk tilsvarende ca 6500ft ved 37000ft, og en som under en flyvning hadde målt kabintrykket i en 747 tilsvarende 5600ft, gjennom hele flyvningen) Snodig at SAS sier de har vært borti andre selskaper hvor det samme problemet har funnet sted disse flytypene (A330/A340,) har ikke hørt noe tilsvarende om andre WB-flytyper... Spørs om ikke stadig lengre og lengre flyvninger sammen med befolkningens generelt fallende helsenivå også har en finger med i regnestykket. Skal vel ikke se bort ifra det nei... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Godt mulig at det er litt ulikt trykk i en Widebody enn i våre... Vi har følgelig størst diff.press i vår makshøyde som er FL390, og har da som nevnt rundt 7700 fot kabinhøyde... da ligger diff.press på ca 8-8,1 psi. Da har vi 0,5 psi i margin til max sertifisert, men det skal jo igjen være en margin til et eventuelt brudd i skroget. Dog vet jeg ikke hvor stor denne marginen er. Dersom det er forskjeller mellom flytypene er det vel ikke helt utenkelig at man i senere år også har økt den vanlige kabinhøyden litt, både med tanke slitasje i pack'ene/aircondition sytemene, nyere materialer i skrogene som bør skånes litt mer enn eldre og mer solide (og tunge) konstruksjoner, fuelbesparelse osv. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 [image]http://www.vg.no/mortenm/bilder/6cabadc329424527.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 HE HE den var bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.