Gå til innhold

sekunder fra flykatastrofe


Henrik Christiansen

Anbefalte innlegg

Hmm, da ser du godt. Om du klarer å se at et fly klatrer og et annet synker når de møtes i FL340 ser du atskillig bedre enn meg. Men nå bruker jeg også briller ""

Hvis kondensstripene var synlige kunne man sett begge flyene møtes nøyaktig... Synd det har vært overskyet i Kristiansand den siste tiden. Synes selv det var en ganske dramatisk hendelse egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 sekunder er vel ikke akkurat å regne som god tid i luftfart. Her må en til med en skikkelig gjennomgang av rutinene og avdekke hva som førte til denne feilen. Mulig noen hoder må rulle, ingen rom for feil i flygelederyrke.

 

Vi husker vel ulykken fra 2002 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9017412

 

Kan ikke alltid regne med TCAS nei. Slik jeg ser det, var dette et meget alvorlig tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TCAS bør vel være en siste sikkerhetsskanse? Ingen sovepute for at det uansett går bra med TCAS på. Har skjedd før at den ikke er påslått og kan sikkert skje igjen.

 

Er 40 sek en feil som går under kategorien "lov å feile" for flygeledere. Bare spør, jeg vet ikke. Men synes det høres lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"A man møtes med 1000 eller 2000 fots avstand i høyde skjer hele tiden ja. Såpass trangt er det i luftrommet til tider"

 

Jeg spurte: "Da håper jeg møtet skjer med justering (av kollisjonskurs) tidligere enn 40 sekunder før? Eller sier du dette skjer hele tiden?" Sikkert normalt at de møtes av og til "" Men med 40sek forvarsel? Det som var spørsmålet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært sittet i cockpit med kryssende fly 2000 fot under oss som kom fra siden og på skrå bakover. De satt liksom likevel og sa til hverandre: Vi HAR kontroll over han. Han er jo 2000 fot under oss og vil i tillegg passere en del før oss. Gruer meg til det blir så trangt i norsk luftrom at det kun er 100 fots høydeseperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 sek. fra hverandre og i samme høyde er meget alvorlig. I tillegg var det kun en flygeleder på vakt i Røyken. Dette er å sette mange menneskeliv i fare. Får inderlig håpe at det nå kommer et krav om to flygeledere på vakt samtidig. Det er enkelte som har lett for å bagatellisere ting her. Det er så man snart ikke får lyst til å sette seg i et fly mer. Alt som har skjedd i luftrommet over Norge de siste par årene, er det Avinor som er skyld i på grunn av deres omorganisering, og en ledelse som holder lavmål. Håper nå at det virkelig blir gjort noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...