Henrik Christiansen Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Avverget pga antikollisjonssystem http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/08/454145.html og http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112533 Siter
Gjest Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Uff! Men TCAS er en god ting ja........ Forkert billede på dagbladet.no forresten. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 TCAS er fint og ha ja Oi,nå er jeg blitt Veteran Siter
Øyvind Grassdal Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Synes at de la litt for mye dramatikk inni bildet, men en slik situasjon skal da heller ikkje skje. TCAS er en fin ting å ha ja, men en flygeleder er ennå bedre. Oi,nå er jeg blitt Veteran YESS og WOHOO... (Ingen bryr seg om du er veteran eller ei.) Siter
Gjest Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Hmmm denne gangen viser Dagbladet en 737 og VG en Airbus 340 eller 330, så med tanke på all pepper VG har fått her inne tidligere...... Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Dette skjedde over SVA VOR(SVENSHEIA) Hvis de ikke hadde snødd og vært overskyet,kunne jeg kanskje ha sett det.... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Hmm, da ser du godt. Om du klarer å se at et fly klatrer og et annet synker når de møtes i FL340 ser du atskillig bedre enn meg. Men nå bruker jeg også briller Siter
Øyvind Grassdal Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Dagbladet: Det kunne ha skjedd hvor som helst. Men det er flere år siden vi har hatt hendelser av denne typen. Mener å huske at det var noe spetakkel borte med Gardemoen i fjor jeg. Om et fly som var for nærme et annet under takeoff. Stemmer det? eller er det noe jeg har misforstått? Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Hmm, da ser du godt. Om du klarer å se at et fly klatrer og et annet synker når de møtes i FL340 ser du atskillig bedre enn meg. Men nå bruker jeg også briller Hvis kondensstripene var synlige kunne man sett begge flyene møtes nøyaktig... Synd det har vært overskyet i Kristiansand den siste tiden. Synes selv det var en ganske dramatisk hendelse egentlig. Siter
John Bugten Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 40 sekunder er vel ikke akkurat å regne som god tid i luftfart. Her må en til med en skikkelig gjennomgang av rutinene og avdekke hva som førte til denne feilen. Mulig noen hoder må rulle, ingen rom for feil i flygelederyrke. Vi husker vel ulykken fra 2002 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9017412 Kan ikke alltid regne med TCAS nei. Slik jeg ser det, var dette et meget alvorlig tilfelle. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 At fly møtes med 1000' eller 2000' avstand i høyde skjer hele tiden. Hvordan man skal se fra bakken at de har hatt TCAS RA er for meg et mysterium. TCAS virket, fint. Så får de granske og finne ut hvorfor situasjonen oppstod. Siter
John Bugten Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 "At fly møtes med 1000' eller 2000' avstand i høyde skjer hele tiden" Da håper jeg møtet skjer med justering (av kollisjonskurs) tidligere enn 40 sekunder før? Eller sier du dette skjer hele tiden? Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Kan ikke alltid regne med TCAS nei. Jo, det er jo det man skal. TCAS fungerer. I dette tilfellet var jo nettopp problemet at det ene flyet ikke fulgte TCAS-ordre. Flygelederne må da få lov til å gjøre feil som alle andre. Selvsagt er det alvorlig, men det er jo en grunn til at man har flere sikkerhetslag. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 A man møtes med 1000 eller 2000 fots avstand i høyde skjer hele tiden ja. Såpass trangt er det i luftrommet til tider Siter
John Bugten Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 TCAS bør vel være en siste sikkerhetsskanse? Ingen sovepute for at det uansett går bra med TCAS på. Har skjedd før at den ikke er påslått og kan sikkert skje igjen. Er 40 sek en feil som går under kategorien "lov å feile" for flygeledere. Bare spør, jeg vet ikke. Men synes det høres lite ut. Siter
John Bugten Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 "A man møtes med 1000 eller 2000 fots avstand i høyde skjer hele tiden ja. Såpass trangt er det i luftrommet til tider" Jeg spurte: "Da håper jeg møtet skjer med justering (av kollisjonskurs) tidligere enn 40 sekunder før? Eller sier du dette skjer hele tiden?" Sikkert normalt at de møtes av og til Men med 40sek forvarsel? Det som var spørsmålet Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Nei, det er riktig, det er ingen sovepute, men de fungerte jo akkurat som de skulle. Ingen grunn til å justere kurser, sålenge man har korrekt høydeseparasjon Siter
John Bugten Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Ok, men da forstår jeg det som at 40sek før (hvis en MÅ justere) er ganske unormalt. Det jeg ville frem til. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Har selv vært sittet i cockpit med kryssende fly 2000 fot under oss som kom fra siden og på skrå bakover. De satt liksom likevel og sa til hverandre: Vi HAR kontroll over han. Han er jo 2000 fot under oss og vil i tillegg passere en del før oss. Gruer meg til det blir så trangt i norsk luftrom at det kun er 100 fots høydeseperasjon. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Ok, men da forstår jeg det som at 40sek før (hvis en MÅ justere) er ganske unormalt. Det jeg ville frem til. Ja, det unormale var jo at de lå på samme høyde og at det var TCASen som reagerte og ikke ATC. Siter
Kristoffer R. Røgeberg Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Gruer meg til det blir så trangt i norsk luftrom at det kun er 100 fots høydeseperasjon. Vokser flytrafikken i norge så kolossalt da? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Håper ikke det! Men den vokser! Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 40 sek. fra hverandre og i samme høyde er meget alvorlig. I tillegg var det kun en flygeleder på vakt i Røyken. Dette er å sette mange menneskeliv i fare. Får inderlig håpe at det nå kommer et krav om to flygeledere på vakt samtidig. Det er enkelte som har lett for å bagatellisere ting her. Det er så man snart ikke får lyst til å sette seg i et fly mer. Alt som har skjedd i luftrommet over Norge de siste par årene, er det Avinor som er skyld i på grunn av deres omorganisering, og en ledelse som holder lavmål. Håper nå at det virkelig blir gjort noe med dette. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.