Gå til innhold

"Krisen" i SASBraathens


Fredrik J

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli drittlei all den negative hetsen mot SASBraathens i det siste og har lenge ventet på at de skal gå ut å forsvare seg mot blant annet Norwegian og TV2. Jeg synes ofte det har vært kvalmende å se nyhetene med all oppskrytingen av andre og hetsingen mot SASBraathens. Det virker så enkelt å sette opp en liste som Norwegian som beskriver årsakene til alle kanseleringene med et ord, men dette har de visst ikke folk og tid til. Jeg hadde gitt opp håpet om at de skulle forsvare seg og heller bli trykt ned i dårlige tider, helt til jeg fikk denne mailen idag.

 

 

Kjære kunde

I høst har SAS Braathens hatt problemer med forsinkelser og kanselleringer. Dette beklager jeg sterkt først og fremst fordi det skaper problemer for deg som kunde. En annen sak er at SAS Braathens taper penger og anseelse på dette.

 

Både jeg og alle de dyktige medarbeiderne i SAS Braathens opplever nå at det stilles spørsmål ved vår troverdighet. Derfor synes jeg det er viktig at du som kunde får kjennskap til hvilke problemer vi har hatt og fortsatt sliter med, og at vi gjør alt vi kan for å løse dem.

 

Det er fire grunner til at en avgang blir forsinket eller i verste fall kansellert. Den ene er værforholdene. Den andre er problemer hos dem som styrer luftrommet, det vil si Avinor.

 

De to andre grunnene til forsinkelser og kanselleringer er at selve flyet ikke er klart til avgang på riktig tid, eller at vi ikke får våre flygende medarbeidere på plass tidsnok. Dette er vårt ansvar. Den pågående sammenslåingen av Braathens og SAS innebærer omlegging av rutiner, prosedyrer, arbeidsformer og datasystemer. Dette har tatt lenger tid og vært mer komplisert enn vi hadde regnet med. Derfor har vi slitt ekstra i høst. Mye er nå løst eller i ferd med å løses.

 

Å kansellere en avgang er alltid siste utvei. SAS Braathens kansellerer aldri av kommersielle årsaker. Men når vi først må kansellere har vi ett mål for øye: Minst mulig konsekvenser for færrest mulig passasjerer. Det innebærer at vi verner om avganger med mange passasjerer og destinasjoner med få avganger. Vi prøver også å unngå ”dominoeffekten”, dvs. at vi tar hensyn til om en kansellering får følger for avganger senere på dagen.

 

SAS Braathens har 440 avganger hver eneste dag, fordelt på 57 fly. Normalt har vi en regularitet på 99 prosent, som er blant de beste i verden. I høst har vi vært nede i 95 prosent. Jeg kan love deg at SAS Braathens gjør alt for at vi igjen skal komme opp på vår vanlige standard for regularitet.

 

 

Med ønske om en god jul og et godt nyttår

 

 

 

Petter Jansen

Administrerende direktør

 

Dere vil kanskje kalle dette en dårlige unskyldninger,men jeg synes dette var en bra og "voksen" beskjed, mer enn Norwegians angrep iallefall. Dere får tro hva dere vil, men jeg kommer til å fortsette å fly SASBraathens med tanke på mine tidligere erfaringer (flyr mye).

 

Takk for oppmerksomheten og god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke blitt mer enig når det gjeldet all hetsingen mot SASBraathens! Men jeg tror grunnen til at de ikke forsvarer seg, er at de rett og slett ikke tar disse "angrepene" serriøst. Tror de heller vil bruke tid på andre ting. Kanskje de burde ha sagt noe til sitt forsvar? Slik som jeg ser det, er det største problemet til SASBraathens, personalpolitikken. Den er OVERHODE IKKE TIL STEDE! De som jobber der føler at de får spark etter spark i rompa hver eneste arbeidsdag. Dette sliter igjen på syken, som da fører til slitene ansatte og kraftig økt sykefravær, som igjen fører til et dårlig arbeidsmiljø...

 

Synet det er kjempeflått at det finnes folk som har sympati overnfor SASBraathens, og ikke minst tålmodighet når det gjelder alt rotet. Dette VIL bli bedre, om ikke i morgen, men forhåpentlighvis om noen månder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først et spørsmål til Martin Schjetne:

Slik som jeg ser det, er det største problemet til SASBraathens, personalpolitikken. Den er OVERHODE IKKE TIL STEDE! De som jobber der føler at de får spark etter spark i rompa hver eneste arbeidsdag.

Dette må du forklare nærmere. Kom med noen heftige eksempler.Som tidligere SAS ansatt i 15 år er dette nytt for meg...

Så til Bjarte Benberg:

firmaer som ikke leverer, må regne med kritikk fra konkurrenter og media, that's it.

Kan du forklare for meg hvilken kritikk man skal forvente fra konkurrenter når man selv ikke "leverer"? Og har du noen gang sett SAS-sjefen nedverdige seg til å kritisere konkurrenten Norwegian for at de ikke "leverer"?

Dette var en snodig logikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

firmaer som ikke leverer, må regne med kritikk fra konkurrenter og media, that's it.

Kan du forklare for meg hvilken kritikk man skal forvente fra konkurrenter når man selv ikke "leverer"? Og har du noen gang sett SAS-sjefen nedverdige seg til å kritisere konkurrenten Norwegian for at de ikke "leverer"?

Dette var en snodig logikk...

 

Vet du hva Vidar Øverli, Du skrev akuratt det jeg hadde tenkt til å skrive! Men du var hakke før meg! Akuratt helt det samme! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette kan vi gjøre til en lang diskusjon, det er ikke hensikten, vil heller ikke kalle dette en "krise".

Men du må forstå at et firma får kritikk for å benekte at de kansellerer ruter med lite bellegg for så å snu tvert om, om det så er SASBraathens eller hvilket som helst annet flyselskap. Det skulle bare mangle spør du meg.

Hva "SAS-sjefen" eller andre "sjefer" sier om hverandre er deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go' dag.

 

Jo, har hatt to foreldre ansatt i SAS i snart 30 år, og en som nå har begynt i SASBraathens etter å ha jobbet 25 år i SAS. Denne personen som nå begynnte i SASBraathens for ikke så lenge siden har etter ansettelsen i SASBraathens fått et meget høyt sykefravær. Mye på grunn av stor belastning på jobben. Personen det er snakk om er forresten flyvertinne (Air Pursher). Hun jobber 5 dager om gangen med 3 dager fri imellom. Dvs at hun kan være borte nesten en hel uke, for så å ha fri i 3 dager, og så være borte en hel uke til. Vi andre i familien ser nesten aldri henne her hjemme siden hun svært ofte fyker ut av døra klokka 04:30 om morgnen og kommer hjem ved midnatt dagen etter...

 

Når hun får programmet sitt for neste måned har de heller ikke tatt hensyn til eventuelle ferie ønsker eller liknende. Vi skulle til Spania i vinter, men hun fikk ikke fri selv om hun hadde gitt denne ferien maks prioritet. Hun hadde også spurt om fri Jul og Nyttår, men nei, det fikk hun heller ikke. KOmmer hjem når julen ringes inn... Da hun begynner høstferien sin i starten av januar, har hun krav på 1 fridag før ferien, men denne har SASBraathens bare "rota bort"...

 

Den andre personen jeg nevnte, ble pensjonist for ett år siden, så han er det ikke no problemer med ""

 

Men han har en god kollega som fortsatt flyr, og han sitter i "test-teamet" som testet og utviklet de nye prosedyrene i cockpit til SASBraathens. Han kan fortelle om nøyaktig samme henndelser og problemer...

 

Og ja, det finnes en forening, men de har så mye å gjøre at de ikke har tid til alle...

 

Så jeg tror nå på en skikkelig oppvask når forhandlingne begynner i april 2006.

 

Håper det forklarte noe? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har vært Norwegian mann siden selskapet startet...

 

Har vel ikke hatt så mye til overs for SAS Braathens siden SAS kjøpte opp Braathens...

 

Når jeg var liten var Braathens mitt eneste valg av alle de flyselskaper som fantes da...

 

Nå som jeg fikk klappsete tur med SAS Braathens og dermed oppfylt en drøm, så har mine dårlige erfaringer fått snudd seg litt.. Ergo ser jeg nå igjen til å fly med SAS Braathens med glede og stolthet..

 

For stolt er jeg.. Har nå to favoritter...

 

SAS Braathens og Norwegian.

 

Irritere meg over de store forsinkelsene gjør jeg ikke lenger... Desto mer tid til spotting da.. hehe

 

God jul til begge selskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt noen turer på klapp i sommer på vestlandsrutene, med Braathens piloter. Ingen av disse hadde noe til overs for rutinene til SAS eller pilotene. Hvordan kan du da slå pilotene sammen knirkefritt?

 

Det meste av min kjærlighet til SASBraathens kommer nok fra Braathens, og det var en sorg da disse ble slått sammen. Tror Braathens hadde klart seg godt i dag hvis de hadde kommet seg over kneika. Det er jo den norske delen av SAS som driver hele selskapet nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så har det nå blitt bråk, fordi hele den oprative ledelsen i SASBraathens består av ex BU folk. Det er greit nok, men når ex SK folk ikke fikk vite at diverse stillinger hadde blitt utlyst ble det straks litt værre... og det kan jeg skjønne... Noen BU folk liker ikke KS folk og noen SK folk liker ikke BU folk, sånn er det. Men nå skal det sies at BU pilotene har vært svært motvillige i hele denne sammenslåingen. De ville ha det til at SK skulle bli integrert i BU, mens det egentlig var BU som ble integrert i SK... Mye misunnelse og hat, desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke disse pilotene, det være seg SAS-piloter eller Braathens-piloter, bare fly flyene slik de skal og er pålagt til å gjøre, og slutte å klage på hverandre?

Det er da ikke så forbanna vanskelig å fly flyet når man kan det og samarbeide med en som har jobbet i et konkurrerende selskap, de jobber nå i samme selskap, for svarte!

Samarbeid er ikke vanskelig i det hele tatt, folk er bare forbanna gretne på hverandre fordi de har vært tidligere konkurrenter og fordi ikke alle kan få det som de vil, nå får de slutte å syte, det går an å være litt moden og utføre en jobb uten å måtte gråte og klage over kollegaen og arbeidsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...