Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fløyet så mye på VATSIM, men jeg lurer på en ting;

Er det mulig å fly helikopter på VATSIM, for eksempel taktisk flyging og flyging slik de gjør i Forsvaret og lignende? Eller er VATSIM bare forbeholdt fly?

Skrevet

Men jeg tenker på for eksempel Bell 412, om man bruker den og flyr taktisk eller flyr diverse flights Forsvaret flyr til vanlig, om det er mulig å gjøre på VATSIM eller noe?

Skrevet

Det er ikke det jeg tenkte på heller, men det var godt å få vite! ""

 

Men la meg ta et eksempel:

La oss si at jeg fant ut en dag jeg ville ta en tur i en 339-maskin og kanskje fly en bataljon opp i Dividalen i Målselv, altså ta av fra Bardufoss, fly en tur og lande oppe i en dal, for å dra videre og lignende, ville dette vært en akseptert flygning på VATSIM?

 

Eller hvis jeg en dag bestemte meg for at nå vil jeg fly taktisk flyging i svært lav høyde, bare for å trene litt på det, rundt om på Østlandet, ville det vært en akseptert flygning? Jeg kan ikke mene å huske at det stod noe om det da jeg leste om VATSIM og reglementet der.

Skrevet

Dette er helt tillatt ja, fly så lavt du vil, som regel flyr du jo i luftrom klasse G som ikke er kontrollert, utenom innenfor TMA. Men du kan jo likevel ta kontakt med ATC om du vil og be om ATC service. Men ha gjerne en kommentar i flygeplanen om at du flyr taktisk

Skrevet

Så disse eksemplene er helt lovlig å utføre på VATSIM så lenge andre vet om det kanskje? ALtså så lenge andre har mulighet til å undersøke det og få informasjon fra en kommentar lagt inn av meg?

 

Og dette med flightplan, som er påkrevd, hvilken flightplan skal jeg da sende inn? For jeg har jo ikke noe FMC, og kan ikke bare plotte inn waypoints og fly langs de, isåfall må jeg ha kart over hele Norge, noe jeg ikke har ""

Skrevet

Det er ikke påkrevd med noen kommentarer, men er anbefalt. Du sender jo inn en vanlig VFR flygeplan, hvor mange referansepunkter for ruten du ønsker å ta med er ganske opp til deg siden det er fritt frem hvor du flyr (så og si). I virkeligheten er det vel slik at du skal fylle ut alle rapporteringspliktige VFR-punkter du skal fly via i flygeplanen tror jeg, men det er ikke så viktig på VATSIM. Det viktigste er at det kommer frem avgangssted og landingssted. Hva du skal skrive i DEP og ARR-feltet når det er et sted uten ICAO-kode husker jeg ikke nå, men kan sikkert finne det ut for deg om ingen andre på forumet kan svare på det.

 

VFR-flyging er veldig fritt, og på VATSIM er det enda friere ""

Skrevet

Generelt er det IKKE lov med tactical flyging. For å fly "low and fast", skal du tilhøre et VA som er godkjent for special operations av Vatsim sentralt. Men det å fly helikopter lavt over Norge i 120 knop, det ser jeg absolutt ingen problemer med. Ha radiokontakt med en eventuell ATC, så får du advarsler om mulig conflicting traffic.

Skrevet

Men ta for eksempel en departure fra Bardufoss, her er det egne waypoints rundt flyplassen(fire) hvor helikoptre skal fly ut og inn fra(SARA, NORA, WERA og ELLA). Skal jeg føre opp disse i flightplan'en og bare fly ut til de punktene, fortsette hvor jeg vil og deretter følge en av de punktene når jeg skal lande igjen på samme flyplass? ""

Skrevet
Generelt er det IKKE lov med tactical flyging. For å fly "low and fast", skal du tilhøre et VA som er godkjent for special operations av Vatsim sentralt. Men det å fly helikopter lavt over Norge i 120 knop, det ser jeg absolutt ingen problemer med. Ha radiokontakt med en eventuell ATC, så får du advarsler om mulig conflicting traffic.

 

Kan du referere til hvor det står spesifisert akkurat dette med at du ikke har lov å fly taktisk lavflyving uten å være med i special operations-greia?

Har ikke fått med meg at det er forbudt å fly taktisk lavflyving med mindre du er med der, derimot så får du lov til endel andre ting om du er med i denne gruppen.

Skrevet

Hmmf, sikker på at de begge to var ædru da?

Får jeg lete selv i reglene da... sist jeg sjekket opp dette med "militær aktivitet" på VATSIM var det ikke noe strengere enn det som er nevnt ovenfor (altså så lenge det ikke var; kamphandlinger, simulering av angrip, osv, formasjonsflyving tillatt, lavtflyving tillatt osv...)

Skrevet
§1.06 SPECIAL OPERATIONS EVENTS & ACTIVITIES

A. Only 'standard operations' (as defined in §1.02 A), or events and activities that are

within the 'special operations' (as defined in §1.02 B) and described below in

§1.06B, are permitted on the VATSIM network. No other event, activity, or

operation is permitted on the VATSIM network.

 

B. The following on-line events and/or activities are deemed to be within the scope

of VATSIM Special Operations (VSO) and therefore under the exclusive

jurisdiction of VP-Special Operations

 

1. VA registration and VA operations.

 

2. Simulated online military / Para-military activities such as; Peacetime

military exercises, range practice, military transport operations, aircraft

escort / intercept operations, any other non-hostile event or activity

implied or expressed as military / Para-military in nature.

 

3. Online aerial refueling.

 

4. Formation flying expressly for the purpose of simulating any military /

Para-military activity permitted under §1.06 B.

 

5. Search & rescue, fire-fighting and law enforcement operations.

 

6. The use or acquisition of airspace for military, or paramilitary, related

events or activities. The term acquisition refers to the research and

development of letters of agreement with local, divisional and regional

ATC administrators for the explicit purpose of establishing SPECIAL

USE AIRSPACE and AIRSPACE DESIGNATED FOR SPECIAL USE to

include supersonic flight operations.

7. Any other event or activity deemed as potentially disruptive by one or

more of the following:

 

A. VATSIM Board of Governors

 

B. VP-SPECIAL OPERATIONS

 

C. VATSIM Executive committee

 

D. Regional Directors

 

 

In the event that §1.06 B(7) has been invoked, the VP-SPECIAL OPERATIONS will

refer the matter for review by the VP-CONFLICT RESOLUTION for independent

review. Said review and shall determine if the event or activity in question is within the

jurisdiction of the VATSIM SPECIAL OPERATIONS.

 

Hele dokumentet (var ikke så mange sider, bare 7) finner dere her: VATSIM.net Special Operations Guidelines

 

 

Slikt som taktisk lavflyving med helikopter kan man ta under feks. militær transport (transport av styrker etc), SAR osv..

Skrevet

Men hvis man flyr i ukontrollert sone på vatsim.. hva er da pointet med å fly taktisk på vatsim.. kan en ikke forbeholde dette til en multiplayer server hvor en kan leke og herje så mye en vil ???

 

Det at folk flyr i kontrollert zone som ekte villmenn , bare for at de synes det er tøft å fly taktisk, for så å forstyrre den stakkaren som kontrollerer og i bunn og grunn ikke vet eller kan ane hvor flyene er på vei eller om det velger å svinge rett inn på ILS .....

 

Nei takke med til ikke noe mer taktisk en eskorte oppdrag..

 

Hva gjelder også så seperasjons momentet ved slike taktiske ting..... Er det også ikke noe som heter militært sektor. det kan fly i..hehe bare spør jeg gutter.

Skrevet

Så villmanns-flyging er det ikke Tom, dersom det gjøres riktig. F.eks er det ikke noe fare for at et fly plutselig svinger inn på ILS, da ILSen ligger i kontrollert luftrom. Og du snakker jo litt i mot deg selv, fordi at vitsen med ukontrollert luftrom er jo at det ikke skal sitte en stakkars som skal forsøke å holde kontroll på dem. Og innenfor kontrollert luftrom skal en også når en flyr VFR oppgi intensjoner, ha tillatelse til å krysse extended rwy osv. I tillegg kan jo flygeleder gi enkle instruksjoner som "fly north, 1500ft or below". Og på VATSIM er det også slik at om ATC ber deg om å slutte med det du holder på med så får du enten gjøre det eller logge av.

 

Konklusjon: Så lenge piloter og ATC handler proffesjonelt så skal det ikke bli noen konflikter

Skrevet

Men Tom, det forandrer jo ikke klassefiseringen for luftrommene i Norge ""

Og det er vel heller sjeldent at du har et helikopter i CTR-sonen? (FL190 +++ )

 

Skjønner ikke helt hvorfor vi skal gjøre dette til et "problem" når det ikke er noe "problem" i utgangspunktet.

Skrevet

Skjønner liksom ikke problemet! De fleste kontrollerte flyplassene i Norge ligger i D-luft! Med andre ord: VFR skal ikke atskilles fra IFR. Kun traffic info om ATC har muligheten til dette. VFR er det letteste i verden. Begynne å kommandere VFR rundt forbi er farlig(i virkeligheten). Dette gjelder spesielt i dårlig vær. VRF-Natt er ikke lov i Norge. Kun ved godkjenning fra ATC.

Skrevet

Hvis disse Supervisorene på VATSIM ikke tåler å la noen få fly helikopter i lavhøyde langs terrenget og slikt, så synes jeg egentlig disse bør finne seg noe annet å gjøre enn å oppføre seg som noen maktsyke ledere som en dag til slutt ikke vil tillate fraktflyging med B744 engang...

Skrevet

Det var ikke vondt ment, men det bare irriterer meg at VATSIM skal være så forbanna realistisk at de faktisk forbyr diverse typer flygning. For å si det sånn, VATSIM ekke forbanna realistisk at det gjør noe, skulle likt å se den dagen hvem som helst med litt amatørteori kunne logge seg på og holde kontroll på Farris Approach og sende flyene inn til Gardermoen hvor det ikke satt noen i tårnet i det hele tatt!

 

At folk skryter så sinnsykt av VATSIM forstår jeg virkelig ikke, ofte er det som å fly på MP.

 

Men for all del, jeg flyr gjerne på VATSIM så lenge jeg får lov å fly slik jeg vil bare jeg er en smule seriøs og forholder meg til de reglene som er nødvendige å følge, men den dagen jeg blir nektet å fly helikopter på VATSIM slik noen flyr helikopter i virkeligheten, bare fordi det ikke egner seg på VATSIM, den dagen tar jeg hatten min og logger av for godt.

Skrevet

Det var ikke vondt ment, men det bare irriterer meg at VATSIM skal være så forbanna realistisk at de faktisk forbyr diverse typer flygning.

 

hmmm slår litt realasjoner til real life her... Kjedelig at det skal finnes slike ting som lover og regler innenfor lufttrafikk i norge også... Skulle vel ha vært lov til å fly hva som helst, hvor som helst ikke sant ???? ""

Skrevet

Ikke sånn ment, hvis du faktisk prøver å forstå, så vil du se hva jeg mener, de nekter jo folk å utføre flygninger som kan minne om andre hendelser som kan være krenkende, greit nok, men da bør de nesten forby folk å få fly over landegrenser uten å ha sendt en forespørsel til de forskjellige virtualambassadene om overflygingstillatelse så de ikke krenker luftrommet til det gjeldene landet man skal fly inn i.

 

Egentlig er noen av reglene for VATSIM så forbanna A4 at jeg nesten blir litt irritert over de som har vedtatt disse reglene.

 

Og flygningene jeg sikter til er faktisk lov i real life, så hvorfor skulle det ikke være lov på VATSIM? "As real as it gets" my ass!

Skrevet

Egentlig er noen av reglene for VATSIM så forbanna A4 at jeg nesten blir litt irritert over de som har vedtatt disse reglene.

 

Og flygningene jeg sikter til er faktisk lov i real life, så hvorfor skulle det ikke være lov på VATSIM? "As real as it gets" my ass!

 

Så for å irritere deg litt mer, hehe...

 

Valget er jo såre enkelt, enten godtar du reglene slik det er til dagen de blir endret, eller så finnes der multiplayere hvor folk flyr og flyr uten å bry seg om regler og realisme....

 

Ikke noe vits å kaste bort kalorier og erte blodtrykket ditt på ting du overhode ikke får gjort noe med.

 

God jul

 

""""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...