Gå til innhold

Frames/Sec


Sindre Torp

Anbefalte innlegg

Sjønner ikke så mye av hva dette er... Min er mellom 19 og 20 nesten hele tiden, men det står at den er "locked" til 20. Er det bra at Frames/SeC er høyt eller burde den være lav (hvis den er høy så blir grafikken bedre? Eller er jeg helt blåst da?? ""), og burde jeg gjøre sånn at den kommer høyere en 20??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frames per second/framerate viser antall bilder som vises per sekund. Hvis den er låst på 20 betyr det at den ikke kommer over 20, dersom du har kraftig nok pc til at den kommer nærme 20 fps brukes det mer datakraft til grafikken.

Øyet oppfatter ca 24fps og man ser ganske jevn flyt i fs ved 20.

Siden det ikke er vits å ha mer enn 24 bilder per sekund bruker flightsimulatoren "datakraften" som kunne gitt fps 40, til grafikk i stedenfor. Å ha fps over 24 er altså sløsing. Det er delte meninger om hva som er den perfekte framerate men jeg mener at 20-22 holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fram måleren ved å trykke ctrl+Z to eller tre ganger.

Ja det er lurt å låse den på 25. Spesielt hvis måleren viser over 25 for da bruker du, som Lars sier, unødvendige ressurser til fps som du ikke legger merke til at du har.

Hvis du har 32 i fps og låser på 25 vil ressursene som brukes på de 7fps over 25 brukes til grafikk i stedenfor og du merker ingen forskjell i flyten.

 

Nøyaktig hva som forbedres i grafikken er jeg ikke sikker på, tror det er noe for hardware-geniene her inne ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør jeg så jeg ser hvor mye fps jeg har?

 

Settings -> Display -> Hardware

 

der har du valget "Target Framerate", sett denne til

"Unlimited" og start opp - så kan du se hvor mange FPS

du max kan ha (dette varierer selvsagt mh.t. faktorer som

vær, AI, scenery, osv osv.). Men bruk situasjoner som er

vanligst, slik at du ser hva din gjennomsnitt FPS er.

Så kan du gå inn på menyen igjen,og låse den (da drar du slideren fra "Unlimited" og til den veriden du vil låse den

til..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er blitt sagt, men hvorfor har Microsoft da åpnet for ubegrenset antall fps?

 

Tja, en grunn kan jo nettopp være for å sjekke hvor

mange FPS man kan ha maksimalt i visse situasjoner.

Dog ville jeg nok personlig ha overveid sterkt (dersom jeg

hadde jobbet med FS i Microsoft), og kutte bort alt som kunne vise FPS i selve FS - så hadde ihvertfall mange brukere sluppet "FPS-hysteriet".. (Men det hadde vel ikke tatt lang tid, før noen hadde brukt tredjeparts-software, for å få fram disse verdiene uansett.. ""

 

Aleksander: ingen fare!. Har opplevd det samme selv mange ganger!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er mange som treng å enten få seg ny skjerm, eller briller her.

 

Auget kan oppfatte opptil 70+ bilder i sekundet. Ikkje "ca 24"..

 

Filmar, Kino filmar blir vist med 24 bilder i sekundet. Grunnen til at vi ser det heilt glatt er p.g.a at vi sitt i eit mørk kinosal og lærretet blir lyst kraftig opp av prosjektoren. Og det lyset brenn seg fast i netthinna. På samme måten som om du stirra på ei lommelykt ei stund. Når du skrur av lommelykta vil du sjå at der er ein lilla/blå flekk i synet ditt. Den effekten får du også på Kino. Dog i ein mykje mindre skala.

 

Ein anna grunn til at kino film er så glatt ved 24 bilder i sekundet er at heile bildet blir oppdatert samtidig. Ikkje ved å teinke det som horisontale linjer. Som på TV. Og så har vi motion blur. Stopp ein film midt i ei scene der det er masse action. Ting er blurra. Sett den igang igjen og alt er klart og fint. Det er fordi auget er vandt med motion blur.

 

Tv har ei oppdateringshastigheit på 60Hz. D.v.s at den oppdaterar bildet 60 gongar i sekundet. Lysrør har ein frekvens på 50Hz. Har du Pc skjermen på mindre enn 72Hz blir det travelt å sjå på. Men med Tv går det fint med 60Hz fordi vi sit lengre fra Tv'en enn PC skjermen. Tv Signal, VHS og DVD blir spelt av med 30 bilder i sekundet. Det er meir enn i ein kinosal, p.g.a miljøet vi ser på TV. Det er lysare og sjølvsagt fordi TV'en ikkje oppdaterar heile bildet med ein gong. Men linje for linje. Så kvart bilde på Tv'en blir teikna 2 gongar. Det bidrar til at vi opplev det som glatt og fint. Og også her har vi motion blur.

 

Når det gjeld Pc'ar har dei ofte mykje bedre oppdateringsfrekvens enn TV'en. Min står på 85Hz. Som er det høgaste den taklar. Det gjer eit flott bilde. Ikkje noko irritasjon. Skrur eg den ned til 75 merkar eg fint at eg blir fortare trøytt i auga. Og 60Hz er heilt forferdelig.

Om ein har eit spel som går i med 30 bilder i sekundet vil det ikkje sjå så veldig bra ut. Dei som har GTR f.eks vil sikkert kunne støtte meg i det at 30fps ikkje er bra nok. Det ser forferdelig ut med 24 bilder i sekundet. GTR må ha vertfall 40+ for å kunne spelast bra. ( GTR = Bilsim). Og førstepersons skytespel ( BF2 osv) bør ha endå høgare. Fordi det er så mykje action og ein treng gode refleksar.

 

Grunnen til at 24 bilder i sekundet ser elendig ut på ein PC skjerm er at ein manglar motion blur som ein har på filmar. Pc skjermen vill oppdatere heile skjermen som eit kinolærret. Ein manglar den ettereffekta som lyset i kinosalen gjer.

 

Men no har dei jo begynt å ha motion blur i spel. Noko som ikkje er ein veldig god idé egentlig. Men det er ei anna sak.

 

Så ved å sette oppdateringsfrekvensen på PC skjermen din til 60Hz vil du sjå at det blir rett og slett travelt å sjå på. Snur du hovudet ditt. Slik at skjermen er synlig berre i augekroken vil du sjå endå enklare at den oppdaterar seg. Det har med fysikken av auget å gjere. Og det kan eg ikkje nok om til å forklare.

 

Men. For Flightsim er 25 - 30 bilder i sekundet nok. Dei fleste har ein oppdateringsfrekvens på over 72Hz slik at det ikkje blir travelt å sjå på. Og FS er heller ikkje så actionpakka at vi treng lynraske refleksar, som ein treng om ein spelar Quake osv. Så det å ha fps over 72 er ikkje nødvendig uansett kva spel ein spelar. Uansett er det bedre å ha ei stabil framerate på 30 bilder i sekundet, enn å ha ei som varierar fra 50 - 20.

 

Mvh Marius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt den låst til 25, og synes at FS fungerer mest mulig optimalt da. Ingen vits å låse den til noe høyere enn 24/25, da dette bare vil føre til "sløsing" av ressurser. De som bl.a. tror at de får høyest ytelse ved å sette den til "unlimited" vil bare lure seg selv.

 

Dette er jo ikke riktig! Jo bedre FPS du greier å tyne ut av boksen, jo bedre kvalitet får du. Selv om TV som er en 60-70 år gammel oppfinnelse benytter 25 bilder pr. sekund betyr det ikke at ikke øyet oppfatter mer enn dette. PC'skjermer er en helt annen greie. Det er jo ikke noen "sløsing" heller (annet enn at CPU'en og grafikk-chip'en din jobber raskere og kanskje blir litt varmere).

Men det er klart, kommer du over 40-50 FPS er det vel knapt merkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløsing jo, dette er jo kjent - og VEL dokumentert!. Låser man FPS'en høyere enn nødvendig, så vil grafikkortet hele tiden prøve å få høyest mulig FPS (noe som er unødvendig). Dette går utover andre ting i FS, bl.a. hvor raskt grafikken oppdaterer seg. Jeg tror jeg heller foretrekker å se teksturer på f.eks. AI-fly med en gang jeg snur meg, enn at FPS'en skal være 35 istedet for 25. Kan ikke forstå hva som skulle være forskjellen med å ha 25 kontra 35 FPS, men det er vel alltids noen som påstår de klarer å "se" forskjell på dette.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...