Gå til innhold

SAS setter inn Airbus A319 i 2006/7..


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette har vært oppe på forumet, men kan ikke huske å ha lest det her ihvertfall.

 

SAS skal visstnok ha gjort om ordre fra

A321 til A319, så da får vi se disse lekre A319-

maskinene i SAS farger i 2006/2007. Maskinene

skal visstnok plasseres med base på CPH.

To av flyene får norsk reg. og to får svensk reg.

 

SE-REH (Viger Viking)

SE-REL (Finnboge Viking)

LN-RKK (Helge Viking)

LN-RKL (Ragnvald Viking)

 

Skal ihvertfall bli spennende å se denne Airbus-typen med SAS-farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av flyene får norsk reg. og to får svensk reg.

 

Heh, interessant at de fortsatt holder seg til den jevne fordelingen over land med tanke på regs... Heia gode gamle regler:S

 

Rart, SAS sine A321 er nå ofte fulle på sine ruter, skjønner ikke helt hvorfor de vil gå ned i kapasitet mot 737-700, et område hvor de har god dekning med tanke på antallet maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at flyene har forskjellige registeringer, er vel pga. skattemessige årsaker osv.?. Ellers hadde vel SAS måtte betalt enda mer i avgifter og skatt, enn de allerede gjør.

 

Hvordan kan det at deler av flåta er regga i Norge/Sverige gi besparelser i skatter og avgifter? I såfall, hvorfor er ikke hele flåte registrert i Norge eller Sverige? Greit, har tenkt på det samme før... Men, om det var billigere for SAS å fordele det, eller, å regge hele flåte i Norge og Sverige, hvorfor er ikke det allerede gjort.

 

I tillegg: trodde SAS hadde gjort om orderen til 5 eller 6 A319... Bare jeg som husker veldig feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, SAS sine A321 er nå ofte fulle på sine ruter, skjønner ikke helt hvorfor de vil gå ned i kapasitet mot 737-700, et område hvor de har god dekning med tanke på antallet maskiner.

 

A319 har større kapasitet enn -700'en, mener du -800'en?

 

Sett opp imot A321 går de litt ned i passasjerkapasitet, men ellers opp mtp lengre rekkevidde og samtidig mindre fuelforbruk.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det blir flere airbuser i flåten dems! Pilotene i SAS (ihverfall de fleste på oslo basen) "hater" 737... er så fordømt trangt i cockpit og mye støy... De som føy A321 i en kort periode ELSKET den, og de som hadde sjangsen byttet til langrutene istedenfor 737 på kortrutene... Har også hørt om de som sluttet fordi de ikke ville begynne på 737... og det sier vel kanskje litt............. ""

 

PS: sikkert et fint fly i FS osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal de gjøre dette?

Hadde jo vært mye mer økonomisk for SAS å kjøpe flere -NG'er som en erstatning for MD enn A319. Med tanke på opplæring, vedlikehold osv.. Tullete..

Men SAS har jo allerede en Airbus-kompetanse på plass, så det vil vel gjerne være like tullete å ikke utnytte den, spesielt siden de Airbusene sikkert kjøpes til spesialpris ifm. med A321-ordren. Airbus er jo kjent for å være god på pris.

 

Dessuten ble vel alle NGene kjøpt på noenlunde samme tid da SAS fikk en god deal med Boeing. De var jo attpåtil launch customer. Og det er ingen hemmelighet at de ikke er 100% fornøyd med flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper noen av airbusene begynner å fly innenriks i norge i framtiden. begynner å bli drita lei av å altid reise med 737. Bor rett ved flesland, hadde hvert kjekt å se A319 i

sas farger på innflygningen.

 

Ser ut som sas vil satse på airbus i framtiden. Som airbus fan håper jeg det abselutt blir tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er de mest "inbitte" Boeing-elskerene, personer som svært sjelden (hvis aldri) reist med Airbus - og sammenlignet. Ikke et vondt ord om Boeing, de fleste av oss har vel fått inn bl.a B737 med morsmelka - ellers synes jeg at B757 er en av Boeings vakreste, men personlig ville jeg nok ikke ha gått over fra Airbus til Boeing mh.t. arbeidsplass.

 

Som Martin skriver lengre opp, er støyproblemer ikke et ukjent fenoment med 737NG kontra Airbus. Men i denne saken vil det nok alltid være tilhengere på begge sider, og dermed alltid diskusjoner om Boeing kontra Airbus. Mange

vil nok alltid ha et spesiellt forhold til Boeing, og særlig deres 737 - som tross alt er en av de mest brukte flytypene verden over. Men hadde jeg valget mellom å fly SAS med B737 eller A321, er jeg ikke i tvil hva jeg hadde valgt - så jeg håper det etterhvert blir flere muligheter for å reise med sistnevnte valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, Hva er max antal seter i en A319?

 

142

 

Og kan en A321 måle seg med en B752 på rekkevidde?

 

Nope, på langt nær... Er en grunn at du ikke ser A321 gjøre transatlantiske flyvninger, ei heller transcon i USA. Range er ca 4300km +/-, mot ca 7000+/- for 752

 

Feil og feil!

 

A319 har max på 160 seter. Med unntak av en asiatisk operatør som har dette, er vi de som flyr med flest og vi har 156 i våre. I våre 737-700 har vi 149. Så A319 har større kapasitet en -700'en.

 

A321 kan fåes i mange ulike options, og om ønskelig ACT - Additional Centre Tanks, som øker rekkevidden til langt over det du skriver. Samtlige fly i A320 familien har ETOPS godkjenning, og A319 i corporate utgave flys fint over Atlanteren uten ACT. Det vil også en A319 standard kunne gjøre med lite last (slik at gross weight blir lik corporate'ens vekt), men hvis vi ser realistisk på det så blir det jo ikke gjort i praksis.

 

En A321 med standardtanker kan ta nesten 19 tonn fuel og har da en rekkevidde på ca 5600km. Med alle muligheter for ACT, kan den ta nesten 40 tonn og har en rekkevidde på ca 12000 km (+/-).

 

Men å sammenligne A321 mot 757 blir som å snu rundt og sammenligne 737'er med A330... laget for litt forskjellig bruk.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn! da lura jeg virkelig på korsn in pitch dere har i flyene deres? I følge sidene til Airbus er standar konfigurasjon 134 seter i 32 in pitch konfigurasjon i en A319. Ser for meg at 156 seter blir ufattelig trangt. Er jo 22 seter mere en standar kunfigurasjon.

 

Ifølge opplysninger på denne siden så finnes endel info om forskjellige flytyper www.flybernhard.de.

A318 129 seter

A319 145 seter

A320 179 seter

A321 220 seter

A332 381 seter

A333 440 seter

osv. dette er max godkjent seat config.

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet fra Easyjet.com:

 

Our minimum seat dimensions are as follows:

 

 

Pitch (distance between back of seat and back of seat in front): 29" (approx. 72.5cm)

 

Width (distance between armrests): 171/2 " (approx. 44cm)

 

In addition, the A319 has 156 seats, compared to 149 on the 737s, which means that each flight will require four members of cabin crew.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar:

Regner med at ditt spørsmål om setene i A319 ble besvart. Setene vi har i Airbus'en er også litt annerledes enn dem vi har i -700'en, så selv om avstanden er bittelitt mindre har vi likevel bittelitt bedre plass enn på -700'ene. Reiser selv som passasjer ofte med begge typene hos oss, og jeg har lange ben, men det er ikke så trangt som det høres ut. Går veldig fint, og jeg har faktisk hatt det mye trangere på Norwegian sine (-300).

 

Jan:

Antall seter som du siterer fra den andre site'en er ikke helt riktig. Kan ikke si hvor mye de andre er off med, men for A319 er det verken 142 som Michael sa eller 145 som du nå gjengir. Foreløpig ligger max på 160... Flere andre operatører ønsker også nå gå for 156 config'en, bla Germanwings.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...