Gå til innhold

Dash wheels eller Bæsj wheels...


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Og så er vi i gang igjen. Denne gangen gikk det bra og ingen skader på flyet men hva er det egentlig med landings hjulene på dashen.. Er det virkelig så dårlige...?????

 

Vadsø:

Widerøe-fly fikk problemer med landingsdhjul

Et Widerøefly fikk ikke ut landingshjulene før landing på Vadsø Lufthavn søndag kveld. Hjulene måtte løses manuelt og det ble slått full alarm på flyplassen.

 

 

Det var 29 passasjerer ombord i Widerøe-flyet på rute WF 986 som skulle lande på Vadsø. Før landingen meldte piloten om at hjulene ikke lot seg senke. Disse ble senket manuelt.

 

- De måtte løse ut hjulene manuelt, og da tar man ingen sjanser. Man gjennomfører full nødprosedyre og det kan oppleves som veldig dramatisk, men heldigvis gikk det jo bra sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til TV 2 Nettavisen.

 

Sikker gammelt nytt, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadsø:

Widerøe-fly fikk problemer med landingsdhjul

Et Widerøefly fikk ikke ut landingshjulene før landing på Vadsø Lufthavn søndag kveld. Hjulene måtte løses manuelt og det ble slått full alarm på flyplassen.

 

Skjønner ikke helt hvor dette kommer fra,har jobba hele helga og vi hadde ikke noe full alarm affal ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er vi i gang igjen. Denne gangen gikk det bra og ingen skader på flyet men hva er det egentlig med landings hjulene på dashen.. Er det virkelig så dårlige...?????

 

Vadsø:

Widerøe-fly fikk problemer med landingsdhjul

Et Widerøefly fikk ikke ut landingshjulene før landing på Vadsø Lufthavn søndag kveld. Hjulene måtte løses manuelt og det ble slått full alarm på flyplassen.

 

 

Det var 29 passasjerer ombord i Widerøe-flyet på rute WF 986 som skulle lande på Vadsø. Før landingen meldte piloten om at hjulene ikke lot seg senke. Disse ble senket manuelt.

 

- De måtte løse ut hjulene manuelt, og da tar man ingen sjanser. Man gjennomfører full nødprosedyre og det kan oppleves som veldig dramatisk, men heldigvis gikk det jo bra sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til TV 2 Nettavisen.

 

Sikker gammelt nytt, men likevel...

 

Ganske tåpelig spørsmål (og tittel), hvor i all verden har du det ifra at de skal være så mye dårligere enn på andre flytyper? Kan ha vært en enkel rutinesvikt som var årsaken her. Skjer jo en gang iblant med alle flytyper at de ikke får ut hjula av en eller annen grunn, så hvorfor du biter deg fast i Dashen vet jeg ikke. Det er vel ikke engang hjulene i seg selv vi snakker om her, men et hydraulikksystem som ikke virket helt som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanse

 

<http://www.boarding.no/art.asp?id=18560

 

Relaterte saker

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=275748

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254169

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2686181

 

Så historikken på under et år viser klart å tydelig at Widerøe har et lite problem med hjulene sine...

 

Dette er veldig rart for Dashen er et flott fly synes nå jeg...

 

Men jeg vel nesten sikkert si at dette er ikke siste gangen vi kommer til å høre om gear trøbbel for Widerøe. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er rart at de har "problemer" med hjulene fordi Dashen er et flott fly?

 

Det er sant at Widerøe har hatt en del heisaturer opp gjennom årene, men så er også kortbaneoperasjonene visstnok blant de mest krevende i verden, og da må man regne med noen harde landinger.

 

Landinga i Hammerfest har absolutt ingenting med dårlige hjul å gjøre. Tvert i mot fungerte hjulene 100%. Hadde du studert fakta litt bedre hadde du funnet ut at bolten som holdt det ene hjulet oppe røk i det flyet fikk windshear og deiset i bakken, rett og slett fordi den er bygd for å gi etter, slik at hjulet ikke trykkes opp i motoren ved en så hard landing.

 

Hvis du tror et flyselskap kan gjøre såpass krevende operasjoner (eller for den saks skyld fly i det hele tatt) uten å oppleve enkelte uhell iblant burde du virkelig tenke deg ekstra godt om.

 

Det er nok ikke siste gang Widerøe får problemer nei, men det er ikke slik at Widerøe er det eneste flyselskapet i verden som sliter med hjulene i blant. JetBlue hadde forresten en episode for ikke lenge siden, og etter det jeg husker fikk SAS Braathens noe herk med hjulene siste dagen av Bergen Airshow, samt at lignende episoder forekommer over hele verden uten at avisene lager ramaskrik ut av det.

 

Når hjulene klapper sammen er det ofte en grunn til det, og dermed er det ikke et problem med hjulene, de fungerer strengt tatt som de skal. Og en hard landing kan enten skyldes piloten eller dårlig vær/krevende bane og forhold.

 

Det er nok ikke siste gangen vi får servert en tråd som viser klare fjortis- fakter også blant vår eldre garde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tom da! I den første av VG linkene var det ikke hjulene som var problemet i seg selv! Mere et værproblem. Husker ikke jeg så veldig feil, så ble det inført nye rutiner hos wif med klare regler for katti det ikke skal landes under vanskelige vindforhold. Så å si at den episoden skyldes "dårlige hjul" er vell litt vell drøyt.

 

Noen av dere som husker den eppisoden borte i statene for ei stund sia med den A320 som landa med et tverstilt forhjul. Det viste seg i ettertid at det bare var en av flere slike episoder der piloter på A320 hadde fått proplemer med framhjulet på A320 de førte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesehjulet på en 767 til Canada Air ,om jeg ikke husker feil, klappet sammen under en nødlanding. Airbusen som Steinar skriver om landet med tverrstilt nesehjul. Og jeg tør ikke tenke på hvor mange ganger en Cessna har hatt trøbbel med understellet. 310'en som landet uten nesehjul, en 182(?) RG måtte dra G's for å smelle ut understellet.

Er nok ikke bare Dash som har det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, unnskyld meg, men her er det snakk om at man slenger fakta på bordet man ikke har oversikt over. Jeg skal ikke utrope meg som en "supreme judge", men i denne sammenhengen blir jeg ganske oppgitt over hvordan trådstarter greier å vikle de problemene Widerøe har hatt den siste tiden sammen rundt tunge- smilefjes og uttrykk du vanligvis hører i barnehagen.

 

Det å hevde at Widerøe har dårlige hjul og problemer med dem pga. en liten rekke hendelser over de siste årene - hvor han tydeligvis ikke har sjekket hva han refererer til godt nok - og så påstå at det er merkelig at Widerøe skal ha problemer med hjulene fordi Dashen er et fint fly?

 

Mulig jeg ble litt vel krass - men jeg blir oppgitt over slike tråder. Vanligvis pleier jeg å ignorere dem, men i dette tilfellet bestemte jeg meg for å svare.

 

Om Widerøe har problemer med understellet tviler jeg på at folk som "simulerer" "flyging" foran en datamaskin er særlig skikket til å svare på (meg selv inkludert), så jeg legger heller mitt tro og håp over på at mekanikerene og administrasjonen i Widerøe gjør jobben sin og dermed sitt ytterste for at flyene skal være i tipp-topp stand til kortbaneoperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel får bare si unnskyld til alle som føler seg støtt av dette da.. Det var ikke meningen med å krittisere Widerøe på noen som helst måte. Jeg personlig synes Wideøre på alle måter er en av Norges beste selskaper og flyene er stårlende fine. Men nå uttrykte jeg meg sikkert feil igjen og takker for at enkelte her inne har Widerøe så langt opp i baken at de ikke enser noen som helst form for annen smak for at de gjør meg oppmerksom på mine egne feil. Det er jo slik man lærer ikke sant.

 

Men ærlig talt

Vel, unnskyld meg, men her er det snakk om at man slenger fakta på bordet man ikke har oversikt over.

 

Du må jo føle et super press fremover du nå Eirik. I og med at du fra nå av aldri kommer med så mye som et feil innlegg eller skriver noe som ikke består av den full og hele sannhet, samt at du også fra nå utfører og legger innlegg 100% helt rett...

 

Så oppfordrer jeg nå alle til å følge innmari godt med på hva Eirik sier i fremtiden, for mannen er jo helt perfekt..

Synes nå jeg da...

 

Det er nok ikke siste gangen vi får servert en tråd som viser klare fjortis- fakter også blant vår eldre garde.

 

Denne kommentaren slenger jo rett og slett dritt til alle over 18år her.. Det er jo og be om bråk...

 

 

Men godt å se du kan sitte trygt hjemme hos mamma og ytre dine meninger i fred og ro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at enkelte ikke har tid til å lese hele innlegget, eller greier å forstå formuleringen. Jeg var kanskje litt krass mot Tom, så om du virkelig ble så opprørt over at jeg rettet på deg, unnskyld. Men utifra hvordan jeg tolket innlegget ditt kom du med klare påstander, og da er det gjerne en fordel at disse påstandene er vel begrunnet, noe de ikke var.

 

Vær så snill Tom, det har ingenting med hvor langt jeg har Widerøe opp i baken (ganske pussig utsagn). Det har med hvordan dette innlegget er et kremeksempel på folk som påstår noe, føyer til ulike slenguttrykk og poster det uten å sjekke fakta i det hele tatt. Man kan nok ikke ha rett hele tiden, men når du legger slike påstander på bordet håpte jeg i det minste du kunne dokumentere dem, slik at vi kunne fått en diskusjon om hvorvidt Dash 8 passer på kortbanenettet i det hele tatt.

 

Når det gjelder at kommentaren slenger dritt om alle, vil jeg bare be deg om å lese den om igjen. Den er ikke ment på alle, men på visse enkeltmennesker som tydeligvis synes det er artig å skrive "bæsj """ Med slike ord og uttrykk skulle man tro det fortsatt var folk fra småskolen her.

 

Og fordi jeg rettet på deg èn gang skal du nå ligge som en hauk over meg og passe på meg i framtiden? Jeg har problemer med å ta det seriøst.

 

Hvis du vil si noe mer, Tom, foreslår jeg at vi tar det via PM, da denne tråden begynner å bli et godt eksempel på hvor dårlig stemning det kan være her inne iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men godt å se du kan sitte trygt hjemme hos mamma og ytre dine meninger i fred og ro.

 

Du sitter jo og tygger på din egen fot, Tom. Det nytter ikke å prøve å latterliggjøre dem som er yngre enn deg, når du senker nivået på dine egne innlegg såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal i allefall ikke jeg være den som tvinger også denne tråden ut i det uendelige men heller prøver å roe det hele ned.

 

Beklager Eirik for evt kommentar som virket nedrangerende på deg osv.. Men forstå meg at når du passer så godt på andre så må du også regne med at folk kan oppfatte deg som ufeilbar og viser interesse for å se om dette stemmer eller ei. Men nok om det, jeg ser ikke noe grunn til å forsette denne diskusjonen bare for å krangle om filleting. Jeg postet et innlegg om Widerøe og thats it. Ferdig med det og jeg går heller videre til en annen tråd og yterer meninger. Så får heller du velge å bruke dine meninger slik du føler og mener er riktig for deg. Det er din fulle rett...

 

Et tips er vel å ta en spade for en spade å heller prøve å se på helheten i en tråd og reflektere litt mer over hva tema er en å henge deg opp i detaljene og evt feil. Du er vel ikke konstituert sjeft redaktør her heller vel ? , men for all del det er sunt med folk som bryr seg og jeg ser ikke noe galt med at du eller andre viser meg hvor jeg tar feil. Men please, send meg og andre en PM om saken, slik at vi får sjangs til å rette dette opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...