Roy Halvorsen Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Ofte ser jeg slike setninger på Vatsim. Dette er bare noen. ULLI INFO INDIA RWY28R LANDVETTER ATIS ALPHA AT 1520 ILS APPROACH RWY 21 Information JULIETT active RWYs 08, TRL60, QNH 1019 Så til spørsmålet. Hva betyr INDIA i setning 1. ALPHA i setning 2, og JULIETT i setning 3? Noen ganger kan man høre dette bli sagt. Jeg kan ikke si å ha sett dette noen plass, om hva det menes med dette. Håper noen har en link eller en fasit på dette. Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Du skal si hvilken informasjon du sitter med i flyet. F.eks: Værnes Approach, NAX448 at gate 31 with information alpha, ready to copy clearence. Det er et kjennetegn liksom...For at det er rett informasjon du har fått... Siter
Werner Rafteseth Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 De ulike ATIS meldingene har en ulik kode, de begynner på Alpha, og slutter på Zulu. F.eks. ENAL 100720z 15005KT <- INFO ALPHA | ENAL 100750< 15006KT <- INFO BRAVO Siter
Premium Medlem Per Borrmann Skrevet 11. oktober 2005 Premium Medlem Skrevet 11. oktober 2005 Information ALFA BRAVO CHARLY DELTA osv... er er måte å indentifisere utgitt ATIS information på ettersom døgnet går. F.eks, du lytter til følgende ATIS før du kontakter controller; Information JULIET active RWYs 08, TRL60, QNH 1019 Ved første kontakt med gjeldende controll sier du at du har information JULIET . Dette forteller controlleren at du har den rette informationen for plassen. Informationen blir navngitt suksesivt etter som de blir gitt ut gjennom døgnet og vil da ha "navn" i forhold til hvor mange ATIS meldinger som tidligere er utgitt dette døgnet. Antallet ATIS meldinger kan sikkert variere etter forholdende og endringer i vær, QNH, bane i bruk eller lignende. Tror derfor ikke at "navnene" betyr noe spesielt annet en at det er en navnsetting av gjeldende information. Siter
Roy Halvorsen Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Skrevet 11. oktober 2005 Information ALFA BRAVO CHARLY DELTA osv... er er måte å indentifisere utgitt ATIS information på ettersom døgnet går. F.eks, du lytter til følgende ATIS før du kontakter controller; Information JULIET active RWYs 08, TRL60, QNH 1019 Ved første kontakt med gjeldende controll sier du at du har information JULIET . Dette forteller controlleren at du har den rette informationen for plassen. Informationen blir navngitt suksesivt etter som de blir gitt ut gjennom døgnet og vil da ha "navn" i forhold til hvor mange ATIS meldinger som tidligere er utgitt dette døgnet. Antallet ATIS meldinger kan sikkert variere etter forholdende og endringer i vær, QNH, bane i bruk eller lignende. Tror derfor ikke at "navnene" betyr noe spesielt annet en at det er en navnsetting av gjeldende information. AHHH endelig der kom godt svar. Mulig jeg er trang i nøtta, men må ha det inn med bokstavkjeks hehe. Mange takk for meget god forklaring Siter
Tom Knudsen Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Kanskje smør på flesk her men.... Alle piloter har og skal ved initial contact oppgi informasjon om det så være ALPHA, BRAVO, CHARLIE eller DELTA. Dette gjør og skal de gjøre for å vise at det har motatt følgende informasjon Weather Time of last change Forcast QNH / ALTIMETER ACTIVE RUNWAY IN USE Alle piloter SKAL tune ATIS og de er pålagt å oppgi ATC informasjonen ved kontakt. På VATSIM så har eller skjønner ikke de fleste hvordan man gjør dette.. I SB3 høyre klikk på kontrollerens navn og velg kontroller info Weater informasjon kan fåes ved å skrive f.eks .metar ENAL Eller for de som bruker Active Sky - Tune frekvensen til 122.000 Siter
Peter Nørkjær Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Njaer... Måske noget ord-kløveri. Jo, det er pilotens ansvar at være opdateret med vejret. Jo, er der en "information" i ATC'ens ATIS, skal den bekræftes. Når du tune'r en ATC bør (næ du SKAL) læse ATIS'en i SquawkBox vinduet. Men vær blot opmærksom på (og der er her jeg lige kløver ordene) at det er det, der står i ATC'ens ATIS der er den gældende "information" - og ikke det du evt får fra ".metar" kommandoen eller Active Weather. Står der ikke noget om en information i ATC'ens ATIS, så skal den naturligvis ikke læses tilbage. Siter
Roy Halvorsen Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Skrevet 12. oktober 2005 Så når jeg har lest info fra aktiv controller, kan jeg for eksempel si. [color:"red"] Gardermoen ground, good morning. Norshuttle eight four one at gate four zero with Boeing 737, information ALFA. Request clearens to Tromsø as filed. [/color] Er dette da riktig? Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Jepp, eller for å forenkle det litt; "Delivery, Nor Shuttle 1111 with alfa request clearence" Resten som ATC trenger å vite SKAL stå i FPL Siter
Peter Nørkjær Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Lige med den tilføjelse, at Thomas' post er til DEL. Kalder du en højere position (fx GND, TWR, etc.) så må du meget gerne oplyse gate-nummeret. Enten ved første kald (initial) eller ved taxi: "SAS123, pushed back gate 34, for taxi" Siter
Tom Knudsen Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Så enkelt kan det også sies.... Tower Nor Shuttle 010 stand 51 request clearance to Trondheim as filed and we have alpha.. Hører du så ATC sier Nor Shuttle 010 readback correct, when cleared on the right hand side, straight pushback approved on NEW QNH 1023. Skjønner du automatisk at Information Alpha vil ble endret til Information Bravo grunnet NEW QNH. Sier han kun QNH 1022 så er Alpha gjeldene... hehe inn med t-skje var det du ville ikke sant. ENGM STRAIGHT PUSH-BACK MANDATORY FOR CAT-C AIRCRAFT FROM GATE 51 AND 53 Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg sa det vel i første posten.. Gjorde jeg ikke? F.eks: Værnes Approach, NAX448 at gate 31 with information alpha, ready to copy clearence. Men man bruker å si hvilken flyplass man skal til.. Ready to copy clearence for palma de mallorca Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Ikke nødvendigvis, man kan si for eksempel "Lufthansa Two Lima Juliet, request clearence and push, information Delta." Men jeg sier som regel noe sånt som - "Delivery, good evening, Scanor 291 to Bergen, information Alpha" eller "Delivery, good morning, Scanor 277, stand 24, clearence to Bergen, information Åse... " Sry, bare måtte... Siter
Peter Nørkjær Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 >Jeg sa det vel i første posten.. Gjorde jeg ikke? Jo, men der snakkede vi om nget helt andet... Siter
Roy Halvorsen Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Skrevet 12. oktober 2005 Ikke nødvendigvis, man kan si for eksempel "Lufthansa Two Lima Juliet, request clearence and push, information Delta." Men jeg sier som regel noe sånt som - "Delivery, good evening, Scanor 291 to Bergen, information Alpha" eller "Delivery, good morning, Scanor 277, stand 24, clearence to Bergen, information Åse... " Sry, bare måtte... HAHA lo godt av den. Joda Tom, inn med bokstavkjeks ja. Så for å sette prikken over I'en så kan jeg glede folket med at "I GOT IT" Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 13. oktober 2005 Skrevet 13. oktober 2005 Hehehe, ja, det ble litt, les MYE, smør på flesk nå. Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 13. oktober 2005 Skrevet 13. oktober 2005 ...information Åse... " Etter hva jeg har lest er det Ågodt Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 13. oktober 2005 Skrevet 13. oktober 2005 And who cares? Tror politiet sier Åse. Samme det. Siter
Stig Sandnes Skrevet 14. oktober 2005 Skrevet 14. oktober 2005 Kommer vel ann på hvem de snakker til De sa Stig når de snakket til meg.. Siter
Cato Støle Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 Her var det mye rart, gutter og jenter Ikke forkort ned til for eksempel Delivery!! Det høres bare teit ut. Piloter gjør det fordi de er slappe! dere er ikke det:) Slik det skal sies: SAS1234:"Evenes Tower, request clearance to Gardermoen, information ALFA" TWR:"SAS1234 cleared to Gardermoen flight planned route, Evabo one foxtrot departure, Squawk 0123. Information Alfa and QNH correct" SAS leser tilbake klareringa. Det er mange måter å be om start and push.her er noen: Request startupclearance Ready for start and push We are starting up men det som er riktig er: "TWR, SAS1234 request start-up and pushback, stand 30" Her kan også Information alfa slenges på! Flyene får som oftest QNH når de starter opp! Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 Cato; Er det egentlig noe fasit på hva som skal sies, eller i hvilken rekkefølge? Jeg ser du skriver at dette er det som er riktig; "TWR, SAS1234 request start-up and pushback, stand 30" Det virker mer logisk og si da; "TWR/GND, SAS1234 stand 30 request pushback" Dog, eks tatt fra OSL for her får de i 95% i tilfellene start approved allerede fra DEL.. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 Latskap kan du kalle det, men det er veldig vanlig å kalle opp med kun "Delivery, Scanor 1234, clearence to Evenes, information Bravo." Innimellom også "Gardermoen Delivery," men det har vel ikke så mye å si... Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 Hører mange ganger: "Readback correct and push and start approved" Uten at flyet må be om det... Like så greit det Siter
Cato Støle Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 Ja det finnes nok en fasit på det:) Det finnes dog mange finurlige måter å gjøre det på. Om ikke piloten har spurt om det, kan man si Start-up and pushback on own discretion BSL G gir følgende muligheter:) fra fly: XXXXX stand 30 request start up. XXXXX stand 30 request start up, information alfa ATC: Start up approved Start up at timexx:xx Expect start up at time xx:Xx Start up at own discretion Expect departure at time xx:xx start up at own discretion Start up not adviseable du to the allocated slot at time xx:xx Flight suspended until furter noticed Pushback fly: XXXXX stand 30 request push back ATC Push back approved Push back at own discretion Expect 2 minutes delay due to... Selvsagt kan man sette sammen disse, og ja jeg pirker. men hvorfor ikke gjøre det ordentlig når det er slik det skal gjøres?? Høres så utrolig mye mer profft ut Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 Cato, OT. Du har ikke lyst å begynne som VATSIM ATC? Det kan jo bli en gøy hobby. Radaren er ganske realistisk. Du er jo real ATC og det blir jo kjekt for piloter. Og i og med at du er ATC IRL stiger du veldig raskt i gradene og kan nok fort sitte alt fra DEL til CTR. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 15. oktober 2005 Skrevet 15. oktober 2005 I så fall er www.vatsim.net og www.vateud-td.org / www.vaccsca.org . Noe du lurer på så bare spør Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.