Gå til innhold

INFORMASJON ALPHA


Roy Halvorsen

Anbefalte innlegg

Ofte ser jeg slike setninger på Vatsim. Dette er bare noen.

ULLI INFO INDIA RWY28R

LANDVETTER ATIS ALPHA AT 1520 ILS APPROACH RWY 21

Information JULIETT active RWYs 08, TRL60, QNH 1019

Så til spørsmålet.

Hva betyr INDIA i setning 1. ALPHA i setning 2, og JULIETT i setning 3?

Noen ganger kan man høre dette bli sagt. Jeg kan ikke si å ha sett dette noen plass, om hva det menes med dette.

Håper noen har en link eller en fasit på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Information ALFA BRAVO CHARLY DELTA osv... er er måte å indentifisere utgitt ATIS information på ettersom døgnet går.

F.eks, du lytter til følgende ATIS før du kontakter controller;

 

Information JULIET active RWYs 08, TRL60, QNH 1019

 

Ved første kontakt med gjeldende controll sier du at du har information JULIET . Dette forteller controlleren at du har den rette informationen for plassen. Informationen blir navngitt suksesivt etter som de blir gitt ut gjennom døgnet og vil da ha "navn" i forhold til hvor mange ATIS meldinger som tidligere er utgitt dette døgnet. Antallet ATIS meldinger kan sikkert variere etter forholdende og endringer i vær, QNH, bane i bruk eller lignende. Tror derfor ikke at "navnene" betyr noe spesielt annet en at det er en navnsetting av gjeldende information.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Information ALFA BRAVO CHARLY DELTA osv... er er måte å indentifisere utgitt ATIS information på ettersom døgnet går.

F.eks, du lytter til følgende ATIS før du kontakter controller;

 

Information JULIET active RWYs 08, TRL60, QNH 1019

 

Ved første kontakt med gjeldende controll sier du at du har information JULIET . Dette forteller controlleren at du har den rette informationen for plassen. Informationen blir navngitt suksesivt etter som de blir gitt ut gjennom døgnet og vil da ha "navn" i forhold til hvor mange ATIS meldinger som tidligere er utgitt dette døgnet. Antallet ATIS meldinger kan sikkert variere etter forholdende og endringer i vær, QNH, bane i bruk eller lignende. Tror derfor ikke at "navnene" betyr noe spesielt annet en at det er en navnsetting av gjeldende information.

AHHH endelig der kom godt svar. Mulig jeg er trang i nøtta, men må ha det inn med bokstavkjeks hehe. Mange takk for meget god forklaring ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje smør på flesk her men....

 

Alle piloter har og skal ved initial contact oppgi informasjon om det så være ALPHA, BRAVO, CHARLIE eller DELTA.

Dette gjør og skal de gjøre for å vise at det har motatt følgende informasjon

 

Weather

Time of last change

Forcast

QNH / ALTIMETER

ACTIVE RUNWAY IN USE

 

 

Alle piloter SKAL tune ATIS og de er pålagt å oppgi ATC informasjonen ved kontakt.

 

På VATSIM så har eller skjønner ikke de fleste hvordan man gjør dette..

 

I SB3

 

høyre klikk på kontrollerens navn og velg kontroller info

 

Weater informasjon kan fåes ved å skrive f.eks .metar ENAL

 

Eller for de som bruker Active Sky - Tune frekvensen til 122.000

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaer... Måske noget ord-kløveri.

Jo, det er pilotens ansvar at være opdateret med vejret.

Jo, er der en "information" i ATC'ens ATIS, skal den bekræftes. Når du tune'r en ATC bør (næ du SKAL) læse ATIS'en i SquawkBox vinduet.

 

Men vær blot opmærksom på (og der er her jeg lige kløver ordene) at det er det, der står i ATC'ens ATIS der er den gældende "information" - og ikke det du evt får fra ".metar" kommandoen eller Active Weather.

 

Står der ikke noget om en information i ATC'ens ATIS, så skal den naturligvis ikke læses tilbage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt kan det også sies....

 

Tower Nor Shuttle 010 stand 51 request clearance to Trondheim as filed and we have alpha..

 

Hører du så ATC sier

 

Nor Shuttle 010 readback correct, when cleared on the right hand side, straight pushback approved on NEW QNH 1023.

 

Skjønner du automatisk at Information Alpha vil ble endret til Information Bravo grunnet NEW QNH. Sier han kun QNH 1022 så er Alpha gjeldene...

 

hehe inn med t-skje var det du ville ikke sant.

 

 

ENGM

STRAIGHT PUSH-BACK MANDATORY FOR CAT-C AIRCRAFT FROM GATE 51 AND 53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, man kan si for eksempel "Lufthansa Two Lima Juliet, request clearence and push, information Delta."

 

Men jeg sier som regel noe sånt som -

"Delivery, good evening, Scanor 291 to Bergen, information Alpha" eller "Delivery, good morning, Scanor 277, stand 24, clearence to Bergen, information Åse... " "" Sry, bare måtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, man kan si for eksempel "Lufthansa Two Lima Juliet, request clearence and push, information Delta."

 

Men jeg sier som regel noe sånt som -

"Delivery, good evening, Scanor 291 to Bergen, information Alpha" eller "Delivery, good morning, Scanor 277, stand 24, clearence to Bergen, information Åse... " "" Sry, bare måtte...

HAHA lo godt av den. Joda Tom, inn med bokstavkjeks ja. Så for å sette prikken over I'en så kan jeg glede folket med at "I GOT IT" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart, gutter og jenter ""

 

Ikke forkort ned til for eksempel Delivery!! Det høres bare teit ut. Piloter gjør det fordi de er slappe! dere er ikke det:)

Slik det skal sies:

SAS1234:"Evenes Tower, request clearance to Gardermoen, information ALFA"

TWR:"SAS1234 cleared to Gardermoen flight planned route, Evabo one foxtrot departure, Squawk 0123. Information Alfa and QNH correct"

 

SAS leser tilbake klareringa.

Det er mange måter å be om start and push.her er noen:

Request startupclearance

Ready for start and push

We are starting up ""

 

men det som er riktig er:

"TWR, SAS1234 request start-up and pushback, stand 30" Her kan også Information alfa slenges på! Flyene får som oftest QNH når de starter opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cato;

 

Er det egentlig noe fasit på hva som skal sies, eller i hvilken rekkefølge?

 

Jeg ser du skriver at dette er det som er riktig;

 

"TWR, SAS1234 request start-up and pushback, stand 30"

 

Det virker mer logisk og si da; "TWR/GND, SAS1234 stand 30 request pushback"

 

Dog, eks tatt fra OSL for her får de i 95% i tilfellene start approved allerede fra DEL..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes nok en fasit på det:) Det finnes dog mange finurlige måter å gjøre det på. Om ikke piloten har spurt om det, kan man si Start-up and pushback on own discretion

 

BSL G gir følgende muligheter:)

fra fly: XXXXX stand 30 request start up.

XXXXX stand 30 request start up, information alfa

 

ATC: Start up approved

Start up at timexx:xx

Expect start up at time xx:Xx

Start up at own discretion

Expect departure at time xx:xx start up at own discretion

Start up not adviseable du to the allocated slot at time xx:xx

Flight suspended until furter noticed ""

 

Pushback

fly:

XXXXX stand 30 request push back

ATC

Push back approved

Push back at own discretion

Expect 2 minutes delay due to...

 

Selvsagt kan man sette sammen disse, og ja jeg pirker. men hvorfor ikke gjøre det ordentlig når det er slik det skal gjøres?? Høres så utrolig mye mer profft ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...