Gå til innhold

Et par tips ang. flightplan


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

1.0 Introduksjon

Jeg sa i et innlegg her i går at når jeg satt ATC så såg jeg mye rat i flygeplanene, så derfor tar jeg her opp de feilene som går mest igjen. Håper dette kan være oppklarende for nye piloter, og kanskje også en liten oppfriskning for de mer erfarne pilotene. Kanskje husker jeg også noe feil? Da er det jo bare å rette på meg, og dersom dere ser noe essensielt som jeg har glemt her så er det bare å føye det til. Men husk at dette er ting som går igjen hos mange piloter, så ingen trenger å føle seg truffet, jeg tenker ikke på en spesiell pilot når jeg nevner tingene her. Greit, la oss begynne.

 

2.0 Frasen dct

Dct, eller Direct som den står for er det mange piloter som ikke benytter seg av, og de som bruker den bruker den ofte feil. SÅ jeg skal her forklare litt om bruken. Det er hovedsaklig to steder i ruten den kan stå:

  • Mellom to waypoints
  • Før første waypoint eller etter siste

 

2.1 Dct mellom to waypoints

Dersom man ønsker å fly mellom to waypoints, det være seg Fixes, VORs, NDBs osv, uten å følge en airway mellom disse to, så butter man inn dct i mellom disse to punktene. Se forøvrig punkt 2.3 for eksempler på bruk av dette.

 

2.2 Dct før første eller etter siste waypoint

Dersom man ønsker å ta av fra en flyplass uten å bruke SID, så skriver man helt først i ruten dct etterfulgt av første waypoint i ruten. ATC vil da normalt gi deg instrukser for departure route (initial climb height og retning) med mindre dette står oppført i noe kart og disse skal følges.

 

Dersom man ønsker å fly inn til en flyplass uten å bruke STAR, setter man dct etter siste waypoint i ruten. Da kan du forvente vektors av ATC inn til den aktuelle instrument-approachen.

 

Se forøvrig neste punkt (2.3) for et par eksempler på bruk av DCT.

 

2.3 Eksempler på bruk av dct

Her følger et par eksmpler med forklarende tekst under. Alle waypoints og airways er fiktive.

 

DCT AMO UZ123 ARDAL

Her ønsker piloten ikke å benytte seg av en SID ut fra avgangsflyplassen, men vil ha vektors/fly dct til punktet AMO, deretter følger han (upper)airwayen UZ123 til ARDAL, der han ønsker å følge STARen som begynner på ARDAL og inn til aktuell instrument approach. Denne STARen vil da typisk ha et navn som ARDAL 1E

 

AMO DCT STOLE UZ234 ARDAL DCT

Her ønsker piloten en SID fra avgangsflyplassen som går til første punktet i flygeplanen, altså AMO, fra AMO flyr han videre til STOLE, og deretter følger han (lower) airwayen UZ234 til ARDAL, og derifra vil han ha vectors inn til aktuell instrumentinnflyging.

 

DCT

Dette er et spesialtilfelle. Om det kun står DCT i flygeplanen er det sannsynligvis en rute mellom to flyplasser som ligger ganske nære hverandre, hvor piloten ønsker vectors hele veien. Men det er anbefalt å ha minst et waypoint i ruten.

 

3.0 SID og STAR i ruten

SID og STAR skal ikke stå nevnt i ruten, elle rnoe annet sted på flygeplanen. I ruten skriver man bare sluttpunktet på SIDen man ønsker å bruke uten DCT foran, eller for STAR skriver man første punktet i STARen man ønsker å bruke til slutt i ruten, uten DCT etterpå. Da vil ATC "bestemme" hvilken bane du skal bruke, og hvilken departure route du skal bruke. ATC har et klart overblikk over trafikken, og ser derfor hva som passer best å bruke.

 

4.0 Kommentarfeltet

I kommentarfeltet skal det stå ting som angår din flyging og er viktig for ATC å vite for at din flight skal bli behandlet på riktig måte.

 

4.1 t/r/v//

Helt i begynnelsen av kommentarfeltet skal det alltid stå enten en r, en t eller en v, etterfulgt av en eller (helst) to slasher (//).

Om du kun kan kommunisere på tekst skriver du T, om du kan motta voice, men mangler mikrofon eller av andre grunner ikke kan sende voice setter du en R (for recieve), og dersom du kan både motta og sende voice setter du en V i feltet. For ATC dukker da dette tegnet fint opp ved siden av callsignet, slik at ATC vet hvordan han kan kommunisere med deg, og hvordan du kommer til å kommunisere med ham/henne.

 

4.2 Andre ting

Ellers er det ganske fritt hva du skriver der, men vær så kortfattet som mulig, og skill hver info med en dobbel slash (//). Det er begrenset hvor mye info som kommer frem i flygeplanen hos ATC, er kommentarfeltet for langt blir det siste kuttet. SÅ ta med det viktigste først. Mitt standard kommentarfelt er:

 

V//CS/Coast//OPR/VCA//ALL CHARTS

 

Dere klarer kanskje å forstå den om dere ser litt på den: Kan sende og motta Voice, Call-sign er Coast og opereres av Virtual Coast Air, og jeg har alle kartene for ruten ombord.

 

5.0 Oppsummering

Først diskuterte jeg oppbygging av rute, særlig med bruk av ordet DCT. Dette brukes mellom to waypoints, og for å vise at man ikke bruker SID/STAR. SID/STAR man ønsker å bruke skal ikke stå i flygeplanen, kun exitpoint/entrypoint. Det er viktig å vise din kommuikasjonsstatus først i kommentarfeltet, og vær kort.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...