Gå til innhold

Super søndag?


Eirik Aadland

Anbefalte innlegg

Som et lite svar til Håkon Otnheim fra meg som satt APP på ENGM på søndag.

 

Det at du ikke har hatt problemer med voice opp mot ATC tidligere hjelper lite på at jeg ikke var istand til å høre deg på søndag. Som et liten antydning til løsning, kan dette kanskje ha noe med ditt problem mellom EKCH og ENGM å gjøre. Jeg kan jo bare si at øvrige piloter hørtes helt grei ut, så da er vi vel like langt i løsningen. Jeg kan ikke gi andre tilbakemeldinger til piloter jeg ikke er istand til å høre på voice.

 

Hvis ikke voice fungerer, skal tekst brukes. Arild forklarer noe av denne problematikken som har eksplodert siden SB3 kom på banen. Det er blitt alt for enkelt for piloter å slenge i vei en chatmelding om ting som skal tas på vanlig tekst. Dette er viktig bla mtp andre piloter som er i samme området. Når ATC mottar en chat melding, må han avbryte det han driver med, dobbelklikke på avsender i adresselisten og åpne et nytt vindu for å besvare denne chatten. Hvis man samtidig er avhengig av flightstrips for å gi en annen pilot klarering, dekkes dette vinduet av chatvinduet. Dette er både forstyrrende, tungvindt og forbruker en masse tid som kunne vært brukt til å gi andre piloter klarering.

 

I ditt tilfelle stod 5 fly på bakken på ENGM og ventet på clr for dep. Jeg valgte da etter å ha gitt deg tilbakemelding på voice 2 ganger og deretter besvart deg på chat 2 ganger å si at du fikk kontakte meg via tekst slik at jeg kunne gi klareringer samtidig. Dette synes jeg ikke er urimelig.

 

Det er ikke noe problem at det brukes chat når trafikken er lav og ikke alle piloter bruker denne samtidig. Problemet er at det ikke blir vurdert hva som skal sendes på chat og om det er viktig at dette formidles på denne måten. Det er heller ikke mulig for andre piloter å vurdere hvor mye chat som sendes til ATC da de ikke ser denne trafikken. Ved flyinns og stor trafikk vurderer jeg å blokkere ut chat, og hadde gjort det hvis G/G kommunikasjonen mellom ATC hadde fungert bedre.

 

Til dere/ oss piloter: Vurder bruken av chat og hva som bør gå som vanlig tekst, spesielt hvis det er endel trafikk. (jeg tror enda ikke jeg har brukt chat til ATC på SB3). Hvordan bruker man denne mellom pilot og ATC RL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det, du, jeg har ikke peiling på hvordan det er å sitte ATC, jeg vet knapt hvordan det er å være pilot. Jeg beklager at jeg kanskje virket litt skarp i tonen, men når to flyturer går i dass etter mye planlegging, er ikke humøret på topp.

 

Problemet mitt har ikke noe med problemet mellom EKCH og ENGM å gjøre, det var et datakræsj. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg kan gå fra å være 100% forståelig på Stockholm Control, til å være 'unreadable' på Gardermoen App 5 min senere. Senere på kvelden prøvde jeg igjen på den samme turen, og da fikk jeg ikke noe tilbakemelding om dårlig lyd. Var lyden for lav? For høy? Skurrete?

 

Men, men. Derer er ikke kvitt meg av den grunn, de få turene som har været vellykket, var kjempemorsomme. Jeg har lært noe nytt i dag, at ATC ikke vil ha private beskjeder. Håper at vi møtes igjen, Ivar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden det Håkon, tror det kan være greit at man kjenner litt til begge sider av denne "virkeligheten", det har ihvertfall hjulpet meg mange ganger. Som jeg sa til deg første gang på voicen (da jeg egentlig mer eller mindre gjettet meg til ditt callsign, for jeg hadde kontakt med de andre) sa jeg at du var broken og svak, 2 out of 5. Neste melding var like uklar, tredje var bare broken skurring.

 

For min del fungerer G/G helt utmerket, bare synd det ikke gjør det for alle.

Det var forøvrig en meget bra søndag med litt trafikk og mye hygge, håper på flere slike.

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert vet så bruker jeg og Christian ha våre "anfall" hvor vi feks. deler Tower på ENGM opp i øst og vest, kan jo røpe at vi da bruker Skype, og den samtalen har vi HELE tiden oppe.. kan bli litt surr, men da bare parkerer vi eller lignede i akkurat det øyeblikket. Grunnen til at vi bruker skype da er at hvis det ikke er noen GND, så er det raskt og enkelt å koordinere trafikken på bakken oss imellom. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert vet så bruker jeg og Christian ha våre "anfall" hvor vi feks. deler Tower på ENGM opp i øst og vest, kan jo røpe at vi da bruker Skype, og den samtalen har vi HELE tiden oppe.. kan bli litt surr, men da bare parkerer vi eller lignede i akkurat det øyeblikket. Grunnen til at vi bruker skype da er at hvis det ikke er noen GND, så er det raskt og enkelt å koordinere trafikken på bakken oss imellom. ""

 

kjekt med skype også når man flyr gruppe turer sånn som jeg og noen andre gjorde fra GM-EDDW kjekt og ha.. og når ATC`EN begynner og prate er det bare og mute ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...