Gå til innhold

Oppbremsing med motorene


Andreas F Berger

Anbefalte innlegg

Har opplevd det på Boeing 737 iallefall, veldig ofte fra Bardufoss til Gardermoen, at når vi har landet på 19L på Gardermoen setter piloten flyet ned og lar være å bruke motorbrems og bare bruker hjulbrems, det er det jeg har opplevd flest ganger jeg har tatt turen ned fra nord ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Så skal I prøve en MD-80 til Aalborg (DK).

Der bremser flyet så hårdt, at man som passager rent faktisk flyver ud af sædet. ""

Grunden til at der bremses så hårdt er, at så man piloten nå taxi-way'en direkte ind til terminalen i stedet for en lille omvej.

Litt OT: Flyene skulle egentlig ikke ha bremset så hardt..

Stefaren min var på en konferanse i Toronto 3 dager etter kræsjen. Han møtte en mann fra Frankriket som hadde vært med på det flyet som kræsjet. Han fortalte at setebeltene røyk når de begynte med bremsinga. Jaja, de må kanskje bremse så hardt, men da får de søren meg sette in noen 4 punkts belter ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mennesket ryker før beltet

Riktig det... Det hender jo etter ulykker så finner de passasjerer fortsatt fast i stolen(døde selvfølgelig). Har til og med hørt at den bråstoppen kroppen utsettes for kan få hjernen til å bli "flytende", og bli presset ut av kraniet gjennom øyner og nese, nokså magabert å tenke på. Men det skal sies at jeg ikke har tilstrekkelig medisinsk kunskap som beviser at dette er mulig og dermed sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lange baner, hender det at reverserene deployeres, for så å stow'es igjen etterpå. For oss på Airbus'en er det påbudt at man skal bruke reverse, men det er ikke bestemt hvor lenge de skal være ute. Så noen ganger slenges de ut for å recorderen skal registrere det, og så taes de inn igjen etterpå da vi egentlig ikke trenger dem.

 

Angående kostnader, sparer vi ikke noe på å bruke hjulbremsene mer en motorene ettersom thrusten ikke blir så enorm uansett. Slitasje på bremser koster mye mer, spesielt vi som bruker karbonbremser (for de som har stålbremser kan det være annerledes). Det spesielle med de er at det er antall applikasjoner som sliter, og ikke hardheten av bruken eller lengden på applikasjonen... så når vi trår på pedalene spiller det altså ikke noen rolle hvor hardt eller lenge, og det koster mer enn om vi hadde brukt reverse.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...