Andreas F Berger Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Kom hjem fra ferien min på Rhodos kl. 03:00 i natt og når vi landet (på Gardermoen) merket jeg meg at motorene ikke ble brukt når flyet bremset opp. Er det normalt? Det var en A321. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Jepp, ikke helt uvanlig på lange rullebaner. De bruker vel litt ekstra hjulbrems, og sparer kostnader på motorvedlikehold. I hvertfall i følge en svært hyggelig SpanAir A320 pilot for 1 år siden Siter
AMO Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Har opplevd det på Boeing 737 iallefall, veldig ofte fra Bardufoss til Gardermoen, at når vi har landet på 19L på Gardermoen setter piloten flyet ned og lar være å bruke motorbrems og bare bruker hjulbrems, det er det jeg har opplevd flest ganger jeg har tatt turen ned fra nord Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 På nattestid er det ofte begrensninger på bruk av motorrevers, på gardermoen tror jeg det er lov å reversere også om natta, men ikke mere enn idle, og det merker du knapt. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 He he. Så skal I prøve en MD-80 til Aalborg (DK). Der bremser flyet så hårdt, at man som passager rent faktisk flyver ud af sædet. Grunden til at der bremses så hårdt er, at så man piloten nå taxi-way'en direkte ind til terminalen i stedet for en lille omvej. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 He he. Så skal I prøve en MD-80 til Aalborg (DK). Der bremser flyet så hårdt, at man som passager rent faktisk flyver ud af sædet. Grunden til at der bremses så hårdt er, at så man piloten nå taxi-way'en direkte ind til terminalen i stedet for en lille omvej. Litt OT: Flyene skulle egentlig ikke ha bremset så hardt.. Stefaren min var på en konferanse i Toronto 3 dager etter kræsjen. Han møtte en mann fra Frankriket som hadde vært med på det flyet som kræsjet. Han fortalte at setebeltene røyk når de begynte med bremsinga. Jaja, de må kanskje bremse så hardt, men da får de søren meg sette in noen 4 punkts belter Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 ...og sparer kostnader på motorvedlikehold. Tror ikke det betyr mye på Kjevik, for her bremses det med motorene nesten helt til flyet står stille Ikke kødd altså.. Har en film av en A320 her på dataen og den bremser hardt, men stopper på ca. halvparten av rullebanen. Siter
Even Ericsson Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Han fortalte at setebeltene røyk når de begynte med bremsinga. Jaja, de må kanskje bremse så hardt, men da får de søren meg sette in noen 4 punkts belter Har veldig vanskelig for å tro a selve beltet røk, sånne belter tåler jo sinnsykt mye. Vet ikke nøyaktig hvor mye de må tåle da.. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 De skulle vel tåle minst like mye som et bilbelte? Alle har vel prøvd å dra fra hverandre et bilbelte uten hell Skjønner ikke hvorfor beltene skulle være dårligere i et fly enn en i bil... Siter
Even Ericsson Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 akkuratt dette jeg mener. Kan ikke klippe ett bilbelte med en saks engang. Tror mennesket ryker før beltet Siter
Stian Rolandsen Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Tror mennesket ryker før beltet Riktig det... Det hender jo etter ulykker så finner de passasjerer fortsatt fast i stolen(døde selvfølgelig). Har til og med hørt at den bråstoppen kroppen utsettes for kan få hjernen til å bli "flytende", og bli presset ut av kraniet gjennom øyner og nese, nokså magabert å tenke på. Men det skal sies at jeg ikke har tilstrekkelig medisinsk kunskap som beviser at dette er mulig og dermed sant. Siter
Peder H.Kristensen Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 han mener sikkert at de bremeser så hardt at de henger i belte tviler på at de flyr direkte ut av setet. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Har til og med hørt at den bråstoppen kroppen utsettes for kan få hjernen til å bli "flytende", og bli presset ut av kraniet gjennom øyner og nese, nokså magabert å tenke på. Mmmm, høres "interessant" ut ja. Nokså makabert vil jeg ikke si det var, passer bedre med VELDIG makabert.. Siter
T F Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 På lange baner, hender det at reverserene deployeres, for så å stow'es igjen etterpå. For oss på Airbus'en er det påbudt at man skal bruke reverse, men det er ikke bestemt hvor lenge de skal være ute. Så noen ganger slenges de ut for å recorderen skal registrere det, og så taes de inn igjen etterpå da vi egentlig ikke trenger dem. Angående kostnader, sparer vi ikke noe på å bruke hjulbremsene mer en motorene ettersom thrusten ikke blir så enorm uansett. Slitasje på bremser koster mye mer, spesielt vi som bruker karbonbremser (for de som har stålbremser kan det være annerledes). Det spesielle med de er at det er antall applikasjoner som sliter, og ikke hardheten av bruken eller lengden på applikasjonen... så når vi trår på pedalene spiller det altså ikke noen rolle hvor hardt eller lenge, og det koster mer enn om vi hadde brukt reverse. Hilsen Torbjørn Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.