Gå til innhold

For wannabe pilots


Johnny Molund

Anbefalte innlegg

Hmm.. er ikke det et vetaranfly?

Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening.

EDIT: nei det var visst ikke det flyet.

Haha, behold for all del den artige seilflyhatten ""

 

Hehe, K-7 og K-13 og alle disse brukes ofte til skoleflyging her i Norge fortsatt, forøvrig hadde vi en episode oppe på Starmoen i sommer med en kompis av meg på GK2, han opplevde at canopyen gikk opp i lufta helt av seg selv hele to ganger!

 

Og ja, termikkhatten/pøsen som de kaller det, er et must ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. er ikke det et vetaranfly?

Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening.

EDIT: nei det var visst ikke det flyet.

Haha, behold for all del den artige seilflyhatten ""

 

Hehe, K-7 og K-13 og alle disse brukes ofte til skoleflyging her i Norge fortsatt, forøvrig hadde vi en episode oppe på Starmoen i sommer med en kompis av meg på GK2, han opplevde at canopyen gikk opp i lufta helt av seg selv hele to ganger!

 

Og ja, termikkhatten/pøsen som de kaller det, er et must ""

Pøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er på K-7 så lurer jeg på om Canopyen løsna helt? Den skal jo bare åpnes på vanlig måte dersom man må hoppe fra luften, og i klubben lurer vi på om canopyen faktisk vil falle/blåse av. Det ser jo ikke helt slik ut på opphenget.

 

Men så er det jo heller ikke helt nødvendig i en K7, for canopyen åpner seg jo såpass mye at man lett kommer seg ut selv om den fortsatt henger på flyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er på K-7 så lurer jeg på om Canopyen løsna helt? Den skal jo bare åpnes på vanlig måte dersom man må hoppe fra luften, og i klubben lurer vi på om canopyen faktisk vil falle/blåse av. Det ser jo ikke helt slik ut på opphenget.

 

Men så er det jo heller ikke helt nødvendig i en K7, for canopyen åpner seg jo såpass mye at man lett kommer seg ut selv om den fortsatt henger på flyet

 

Dette var da på K-13, og canopyen løsna ikke helt, den åpna seg slik at vedkommende som var fartøysjef(eleven fløy solo) måtte fysisk holde canopyen på plass og fly flyet samt konsentrere seg om slep og annen trafikk i området samtidig og i tillegg lande trygt, så dette var helt klart en alorlig situasjon, etter andre gang ble flyet satt på bakken en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. er ikke det et vetaranfly?

Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening.

 

Som du fant ut selv så var det ikke Specht'n til Seilfyhistorisk Forening som var avbildet over her.

 

Men med samme farger og samme flykropp-klasse, kan man vel fort forveksle dem. Jeg tok forøvrig utsjekk på Scheibe Specht LN-GAD nå i helgen, og fikk gitt andre utsjekk på den også.. Fanstastisk artig fly som vi flyr helt ned i 40km/t "" Men, da musher den endel da... Hærlig at noen holder liv i disse vakre fuglene.

 

http://www.nomeflyklubb.no/Specht.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok da, eller, i finværet stalla vi på rundt 60km/t, men det kan hende vi greier å dra den litt mere i stikka før den staller ut ""

Men Blaniken er god å fly altså!

Vil bare prøve glassfiber snart ""

Men det ser ut som det er tre og duk du fløy da? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"" Veldig lite tre og duk faktisk.. men når jeg gjør det så koser jeg meg...

Av tre og duk har jeg flydd K-8, ASK-13 og Specht'n.

Flyr litt i baksetet på L-13 Blanik og mest mulig DG-500 .

Sistnevnte er en drøm å fly:P Gled deg til du kommer over på noe sånt. Det flyet tåler forresten +7/-5 G, så det flyr like bra acro som strekk. Litt større bruksområde enn tre, rør og duk med andre ord.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer og 1 minutt faktisk! "" I klubben min pleier vi å runde av til nærmeste 5 på flytida nemlig, så jeg vet ikke nøyaktig, men 215 timer er det som står i boka til nå ""

Bra du er ferdig med solo'n da.. Da er du vel nettopp begynt på gk2 da? Litt krappere svinger i slep, sideslip og steiling? Og selvsagt prøve å holde seg lenge oppe i lufta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, vi fikk også beskjed om at det beste er å runde av til nærmeste femte minutt, men ikke [*********] om jeg skal ha mindre i flygetidsboka enn det jeg egentlig har ""

Jepp, nettopp begynt, begynte på GK2 samtidig som jeg avslutta GK1 iløpet av to uker, det gikk styggfort!

Så det er som du sier, 8-tall i slep, laaaange flyturer, utelandinger, simulerte og en ekte, osv! Regner med dere hadde det samme som vi har? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... termikkhatten er et must når man flyr seilfly ""

 

Kunne noen forklare meg hvorfor akkurat denne hattetypen er så viktig i seilfly? "" Selv i sim-seilfly (div. addons) sitter det en fyr med slik hatt ....

Apropos hatt:

(A til B): Nu er det høst, og vi har ingen sommer hatt.

(B til A): Ka farsken ska vi med sommerhatt, nu som det e høst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...