Gå til innhold

ABC-data/YOKE


Dennis Aske

Anbefalte innlegg

Er det andre frustrerte simmere som har mistet troen på ABC-data?

Jeg var tidlig ute med bestillingen av både yoke og pedaler, og har ved et par anledninger kontaktet firmaet for å høre når jeg kunne vente levering.

Første gang jeg kontaktet dem fikk jeg høre at pedalene nettopp var ankommet, og at de ventet yoken i slutten av samme måned.

Da jeg kontaktet dem 2 uker senere fikk jeg PÅ NY den samme historien om at pedalene "nettopp var kommet inn gjennom dørene", og at yoken var ventet til Tyskland om et par dager.

For ca. 2 uker siden fikk jeg opplyst at yoken var sendt fra Tyskland, og at utsendelse fra Tromsø derfor var nært forestående.

I dag (7. november) kontaktet jeg ABC-data på nytt. Denne gang var historien at yoken VAR BLITT SENDT FRA USA I GÅR, og skulle denne gang sendes direkte til Norge. ABC-data lovet ankomst til Norge om ca. 1 uke. Man skal ikke ha mye fantasi for å skjønne at dette er lite troverdig. På bakgrunn av del års erfaring fra internasjonal shipping vet jeg at last av denne typen ikke går direkte til Norge, men via et annet land. Det vanlige er at varene losses i Gøteborg, og sendes deretter med bil eller jernbane til Norge. Videre vet jeg at transporttiden tar vanligvis bortimot en måned.

For mitt vedkommende er jeg ganske lei av å bli holdt for narr på denne måten, særlig når jeg vet at jeg kunne hatt yoke og pedaler for lenge siden ved å bestille direkte fra utlandet. Jeg må nå seriøst vurdere om ikke dette blir den sikreste måten å anskaffe utstyret på. For alle som vurderer det samme, minner jeg om angrefristlovens §3 som gir rett til å heve postordrekjøp.

Dersom det er andre som vurderer å bestille fra utlandet (eller allerede har gjort det) kunne de kanskje informere om aktuelle leverandører og pris.

Frustrert hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Synes jeg må ta gutta i ABC-data litt i forsvar. Riktignok har det florert med datoer/ukenr for når yoken er forventet inn. Slik jeg har forstått det så er det hovedimportør Computerpartner AS (nå Golden Games AS ..tror jeg), og IKKE ABC-data, som står for all import av CH producter til Norge. Og tar jeg ikke mye feil (Roy...korriger om jeg sier noe galt!), så er det via hovedimportør at all informasjon ang ankomst/utgivelse ABC-data får sin informasjon.

Har hatt jevnlig kontakt med gutta i ABC-data, og har nå fått indisier at stikka kommer til Norge i slutten av uka. De håper på at denne skal være klar til utsendelse til oss forbrukere i begynnelsen av neste uke. ABC-data opplyste forøvrig at de er lovet hele partiet med Yoker som ankommer norge nå først, så å kjøpe den via andre norske forhandlere vil nok resultere i enda lengre ventetid.

Jeg vil bare understreke at jeg synes ABC-data gjør en glimrende jobb for oss simmere, og at eventuell kritikk mot dem burde tas direkte opp med dem. Det er litt "unfair" at ABC-data ene og alene skal holdes ansvarlig for forsinkelsene vi nå er vitne til, da det er mange ledd denne yoken skal igjennom før den kommer til dem. Vet med 100% sikkerhet at gutta i ABC-data virkelig står på for og få yoken til landet.

FOG (ABC-data kunde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg også at det er på tide å kommentere litt av den kritikken enkelte mener vi fortjener.

Vi får våre yoker fra Computer Partner som har avtalen som hovedimportør av disse yokene.

All den informasjonen vi gir dere får vi fra dette firmaet, og vi har arbeidet febrilsk med å få klarhet i hva som skjer med disse yokene.

Det er blitt gitt oss endel informasjon som vi i ettertid ser er feil fra importøren, men vi velger å tro på den siste informasjonen vi fikk i går og i dag.

Det er helt greit med kritikk, og vi skal ta den til etterretning, men tenk litt gjennom hva dere skriver, og ta gjerne kontakt med oss for å diskutere problemene.

Vi har inngått avtale med importøren at vi er de første som skal få Yokene, slik at simmerne er de første som får Yokene.

Dersom Dennis Aske ønsker å oppheve sin bestilling er det vel ganske enkelt å sende oss en mail, verre er det ikke.

Hilsen

ABC Data

Roy

[Endret av Roy Pedersen 07-11-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kanskje være tilstrekkelig takhøyde til at man ikke behøver å stemple andre medlemmers innlegg som "rablerier", selv om jeg utvilsomt er Langvatn intellektuelt underlegen.

Videre hadde jeg vært takknemlig for konstruktive forslag fra Langvatn m.h.t. hvilke andre leverandører i Norge som selger utstyret. Noe av hensikten med innlegget mitt var jo nettopp at vi som er i samme situasjon kanskje kunne finne alternativer til ABC-data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan ikke unngå å helle litt mer bensin på bålet her.... (Ja, jeg er en smule sur akkurat nå!). Har nemlig akkurat vært på postkontoret og hentet en pakke fra ABC-Data.

Jeg bestilte USB Yoke LE og USB, jeg gjentar: USB pedaler i mai. USB Yoke'n kom etter et par uker, og pedalene skulle komme litt senere.... Jeg har kontaktet ABC-Data en rekke ganger senere med god tid i mellom, og har fått til svar at pedalene er "rett rundt hjørnet".

Så oppdaget jeg i oktober (på egen hånd) at de hadde begynt å sende ut pedaler til alle som hadde bestilt. Men jeg måtte selv minne dem om at jeg sto på denne listen.

Og hva tror dere lå i pakken i dag? "Gamle", analoge (non-USB) pedaler som ikke virker sammen med den Yoke'n jeg tidligere har fått levert! Utenpå pakken står det riktig nok USB pedaler. Og som om ikke det er nok står det Flightsim Yoke ("stikka") på fakturaen!!

Jeg vet at jeg burde ha sendt min misnøye direkte til ABC-Data, men jeg mener jeg i denne saken har svært tålmodig allerede.

Selvfølgelig skal jeg ringe dem i morgen, og så ordner det seg vel. Men dette minner ikke helt om den nødvendige profesjonalitet, er jeg redd....

Vennlig hilsen (jeg er ikke lenge sur om gangen...)

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,,, må bare!!

Synes personlig at slik kritikk egentlig ikke er noe og poste hær,..EGENTLIG,.. skjønner at noen blir fortvilet., osv, over lange leveringstider,. men hvorfor rope høyt hær i forumet,...ring ABC-data da vel!!..... ikke værre enn det!

FOG [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Freddy!

Jeg hører du mener det ikke er noe å klage for, og respekterer det! Men hva gjør du som kunde når dine direkte henvendelser ikke bærer frukter? Aksepterer dårlig behandling og holder kjeft eller gjør noe med det?

Hvorfor poster vi da "slike meldinger" i dette ærverdige forum? Kanskje fordi:

- Vi er frustrerte når en avtale brytes

- Problemer med leveransene synes å gjenta seg (i ulike saker)

- Det er etterhvert flere som opplever det

- ABC-Data er i en liten særstilling, med egen link på forsiden

- Andre potensielle kunder bør få informasjon

- Vi ønsker litt mer effekt bak våre ønsker om forbedringer

Nei, jeg aksepterer ikke dårlig behandling som betalende kunde. Det er helt greit å gjøre feil, men det bør helst ikke gjenta seg for ofte.

La meg også si at jeg har et svært positivt inntrykk av de personene jeg har snakket med (en rekke ganger) i Tromsø. Men når ting ikke går i orden tar jeg meg den frihet å si fra om det. Det må både ris og ros til for å fremskaffe forbedringer.

Og min videre kommunikasjon i denne saken går heretter direkte med ABC-Data (så slipper du å si flere ganger at du ikke liker det vi mener.....)

Vennlig hilsen

(en nesten alltid blid)

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Freddy Wilhelmsen:

Hei igjen,,, må bare!!

Synes personlig at slik kritikk egentlig ikke er noe og poste hær,..EGENTLIG,.. skjønner at noen blir fortvilet., osv, over lange leveringstider,. men hvorfor rope høyt hær i forumet,...ring ABC-data da vel!!..... ikke værre enn det!

FOG [image]
[/image]

Så lenge det er en link til dette firmaet på forsiden her, og de henvender seg spesielt til oss flysimmere, så burde det være helt greit at dette blir tatt opp i forumet. Kritikken er jo langt på vei berettiget når firmaet, foruten mye sommel, sender ut feil varer, og i tillegg fakturerer for en annen vare til høyere pris enn den de har fått. Ikke bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En SISTE tilbakemelding fra meg om denne saken:

Jeg har akkurat hatt en lengre (svært hyggelig) samtale med Roy i ABC-Data, som forståelig nok er svært frustrert, han også. Det går såvidt jeg forstår ikke så mye på at vi påpeker konkrete feil, spesielt ikke hvis vi gjør det direkte overfor dem.

Det største problemet synes å være at en rekke "simmere" ikke betaler for varene de får tilsendt (til sterkt nedsatt pris), og attpåtil har nerve til å kritisere firmaet i dette forum etterpå. Dette forholdet har også tidligere vært nevnt her på Flightsim.no. Firmaet taper ganske store penger på dette, og er i full gang med å vurdere å KUTTE UT all spesialservice for simmere.

De som gjør dette kan ikke karakteriseres som "betalende kunder" og dersom dette fører til at tilbudet til simmerne blir redusert, ville det vært for jæ...g, rent ut sagt. Det er tidligere foreslått at ABC-Data skal offentliggjøre navnene på de som ikke har betalt, men det er desverre ikke noen løsning i samsvar med god forretningsskikk.

La meg derfor nøye meg med å oppfordre alle som føler seg "truffet" til å gjøre opp for seg overfor firmaet, slik at en beslutning om å kutte tilbudene kan vippes i en positiv retning.

For ordens skyld: Jeg står selvfølgelig fortsatt inne for den kritikken jeg har fremført lengre opp på siden, samtidig som ABC-Data og jeg som forventet er blitt skjønt enig om hvordan vi løser "mitt tilfelle". Den direkte kontakten med firmaet har jeg derfor fortsatt bare positivt å si om.

Og husk: ROS bør også komme til uttrykk, når den er berettiget!

From "Coast Air 099, leaving this frequency, see you all"

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn-Tore

Jeg leste innlegget ditt om Computerpartner og Elkjøp i Harstad,

og ville bare gjøre deg oppmerksom på på følgende:

Siden du har kjøpt yoken hos Elkjøp, så er det Elkjøp i egenskap av selger som står ansvarlig overfor deg som kjøper. Det er derfor Elkjøp som plikter å refundere eller å gi deg en ny yoke,

uten at du skal måtte vente på Computerpartner.

At de har problemer i forhold til Computerpartner er ikke et problem som skal veltes over på deg, men er et forhold de må løse selv. Får du ikke løst problemet de nærmeste dagene, kan du jo benytte deg av disse rettighetene.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vet ikke helt hva vi skal si, men en ting er sikkert, vi bli i løpet av helga å vurdere å kutte ut alt salg via flightsim-sidene.

Vi tåler å få kritikk, men dette synes vi ærlig talt at vi ikke fortjener.

Løbakk er faktisk den første av våre kunder som får en annen vare enn den som er bestilt, og i dette tilfellet har ikke vi åpnet esken for å se hvilken type pedaler som lå inne i pakken, men støttet oss til den som står skrevet på esken.

Jeg hadde meg en prat med han som pakket nettopp denne varen, og han garanterte at han hadde pakket en eske med USB Pedaler.

Da er altså det blitt gjort en feil hos produsenten, men greit vi er selvsagt ansvarlig for slikt.

Beskyldninger om at vi har faturert for et høyere beløp enn det som er avtalt er absurd, kunden er faktisk fakturert for et lavere beløp enn det varen koster.

Jeg forventer at kundene kommer til oss først når det er gjort en feil fra vår side, og gir oss en mulighet til å ordne opp feilene. Er det ikke normalt å gå til firmaet å klage før man henger dem ut på en diskusjonsside ??

Tydeligvis ikke når det gjelder ABC Data.

Jeg er også frustrert over at CH Yoke USB ikke er kommet enda og at vi har fått flere forskjellige forklaringer om når de kommer etc. Dette har vi selvsagt påpekt ovenfor importør etc, samt at vi har lagt ned mye arbeid for at vi skal få Yokene & Pedalene.

ABC Data lever ikke av å selge flysimmerprodukter alene, vår hovedoppgave er import og salg av nettverksprodukter, så vi kjenner meget godt til hvordan importleddet med de forskjellige transportmetoder fungerer. Vi har gjort forsøk på å få til en importavtale med CH, men dette lar seg ikke gjøre da de har en avtale med et annet firma i Norge.

Derfor får vi varene gjennom den norske importøren.

Avtalen i firmaet er at vi skal drive flightsimdelen med et nullbudsjett, dvs at vi ikke skal ha større fortjeneste enn at vi får dekt kostnadene.

Hvorfor driver vi da med dette?, Jo svaret er for oss ganske enkelt, Flysimulatorer er den største hobbyen til to av oss som jobber i ABC Data.

Pr dags dato har vi hatt et betydelig tap, bare på FS2000 tapte vi ca 20.000.-

Dette fordi vi etter mange henvendelser og spørsmål som florerte få diskusjonssidene bestemte at vi skulle sende FS2000 som brevpakke for at simmerne skulle være blandt de første som fikk pakkene samt at det skulle være rimelig.

Nå synes vi det er nok, vi er lei av at kritikken ikke blir rettet til oss. Vi blir mest sansynligvis å be Dag om å fjerne linken vår fra Flightsim.no og kutte alt salg av flightsimprodukter etter at vi har fått sendt ut alle yoke og pedaler.

Til slutt kan vi nevne at vi håper at Yokene skal kunne sendes ut i begynnelsen av neste uke, venter på svar fra importøren i morgen,

Hilsen

ABC Data

Roy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Computerpartner AS trenger litt 'ris' her.

Jeg kjøpte en CH flightsim Yoke på elkjøp i Harstad i Januar. Den døde helt i september. Elkjøp ringte da til Computerpartner AS hvor de fikk et retur nummer for min defekte yoke og beskjed om at ny ville bli sent til Elkjøp samme dag, men nei. ennå har jeg ikke sett min nye yoke. Elkjøp er like fortvilet som meg. De har ringt, og ringt til Computerpartner AS med lovnad om at den vil bli sendt. Overhørte en samtale hvor selgeren på Elkjøp måtte true Computerpartner AS om å si opp avtalen med dem for at de skulle love å sende meg en ny yoke. Det siste som nå er lovet er at en ny yoke ble sendt direkte hjemm til meg på mandag, jeg tror det nu ikke før jeg har den i posten. Så folkens gru dere til dere eventuelt får feil på utstyret importert av Computerpartner AS de vet tydligvis ikke at det er service de lever av.

Bjørn-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poster ikke mye her men nå synes jeg at noen går litt for langt her , husker dere ikke når FS2000 kom dumpete ned i postkassa med ei faktura på rundt 700.- husker ikke helt prisen

uansett ABC data gjorde en alle en stor tjeneste, jeg vet ikke om andre WEBshoper hadde gjort det samme.. Håper dere er fornøyd nå... Får man en feil på varen eller feil vare så kontakter man

firmaet først , eller tar jeg feil???

Hilsen Tom jonny Drittlei Drittprat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ABC data

Ikke la noen få ødelegge for de som er fornøyd. Noen blir aldri fornøyde.

Men dere bør jo ta imot kritikken og se på om dere har gjort noe galt. Det lærer man av, selv om kritikken ikke bør komme på en slik side som dette forumet er.Det blir sjelden konstruktivt. Jeg har handlet med dere før og vil sikkert gjøre det igjen hvis jeg ser at pris og service er ok. Servicen deres har jeg ikke noe å si på, men pris kan man selvfølgelig diskutere. Det er jo en beinhard konkuranse i dette markedet.

Roy! Du vet at vi er flere som er fornøyde, og hvis vi ikke er det sier vi ifra på mail direkte eller tlf, og vi kommer til en løsning. Forresten så er denne tråden idiotisk, selv om jeg selv skriver her. Kunne ikke dy meg.

Psst. få nå den webben opp og gå snart. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh Frank Olav Pettersen ex Dyfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Pr dags dato har vi hatt et betydelig tap, bare på FS2000 tapte vi ca 20.000.-

Dette fordi vi etter mange henvendelser og spørsmål som florerte få diskusjonssidene bestemte at vi skulle sende FS2000 som brevpakke for at simmerne skulle være blandt de første som fikk pakkene samt at det skulle være rimelig.

Ærlig talt. Er dette riktig? 20.000 kroner er mye penger! Skam dere, folkens! Når ABC-data gjør oss denne tjenesten, så burde dere i alle fall betale for det.

Så. Det var min utblåsning. Ellers vil jeg bare nevne at jeg bare har hatt hyggelige korrespondanser og samtaler med ABC-data. Jeg har måtte avbestille yoken og pedalene av økonomiske årsaker, og en mail var alt som skulle til.

Jeg ser gjerne at ABC-data fortsatt består på disse sidene, men i stedet for å tape penger på oss, så send varene i oppkrav eller la oss betale med kort.

Hilsen Bjørn Olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla Yoke hos ABC og er strålende fornøyd både med varen, prisen og leveringstiden (som var ca.4 dager).

Som "gammel" butikkeier vet jeg hvor frustrerende det kan være å få beskjed fra leverandører at "NÅ kommer sendingen" - og så tar det ørten uker før ny melding kommer om at nå sender vi den osvosv.

Vær glad for at ABC tar simmere alvorlig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, så var vi igang igjen....

Kan dette være samme firma som sendte meg tre forskjellige fakturaer for samme vare, og som nå har sendt meg et inkassovarsel på en faktura jeg (selvfølgelig) har betalt? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Ellers er vi bare gode venner.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Vennlig hilsen

Per Olav

PS: Jeg tar det hele med litt humør, jeg... Det varer alltid lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Per Olav Løvbak skrev:

Hmmmm, så var vi igang igjen....

Kan dette være samme firma som sendte meg tre forskjellige fakturaer for samme vare, og som nå har sendt meg et inkassovarsel på en faktura jeg (selvfølgelig) har betalt? [image]
[/image]


Dette kan umulig være det store problemet. Det er jo bare å faxe over/sende en kopi av kvitteringen så burde det være ute av verden.

Ville bare delta i "hyl(l)ekoret". Har handlet med og besøkt ABC, og synes de gutta gir utmerket service. Rask og pålitelig = anbefales.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...