Gå til innhold

UH-1B....hvor ble de av?


Vidar Martinsen

Anbefalte innlegg

Vet ihvertfall litt ""

 

Da Bell UH-1B ble faset ut i 1989-90 var det igjen 26 helikoptre. 11 av disse var levert som våpenhjelp fra USA og ble levert tilbake til USA (som fortsatt var eieren av helikopterne). Der ble de senere solgt på det private markedet. For de som har interesse av det er det sikkert mulig å undersøke reg nr og se på videre skjebne til helikopterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er i landet fortsatt som jeg vet om er ett på Sola flymuseum,

ett sto på display ved Lahaugmoen i 95 (antaklivis borte nå siden leiren er solgt)

Husker også at det sto ett vrak på Trandum leir, kun chasiret og noe ledningsnøster.

Og ett på Kjevik, men det er vel det du sikter til i åpningsinnlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er et slikt et som står ved inngangen til Bardufoss Lufthavn sin militære Offiser forlegning?

 

Affirm...

Dessuten en ved NAC. Som det nevnes finnes det en del UH-1b "parkert" rundt i kongeriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er et slikt et som står ved inngangen til Bardufoss Lufthavn sin militære Offiser forlegning?

 

Affirm...

Dessuten en ved NAC. Som det nevnes finnes det en del UH-1b "parkert" rundt i kongeriket.

 

Er det den "ved NAC", det helikopteret som VGS-linja der har fått å skru på? ""

 

Vidar: Skulle nesten tro at din far skulle ha stålkontroll på det du lurer på ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, jo han har sikkert høvelig kontroll. Men jeg kan ikke belemre han med absolutt alt jeg lurer på, det hadde bare ikke blitt tid til å snakke om annet da ""

 

Var nettopp nede i Nederland på simulatoren sammens med han, han sliter vel enda med alle spørsmålene jeg har fra diverse prosedyrer osv....forøvrig en MEGET interessant tur! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er et slikt et som står ved inngangen til Bardufoss Lufthavn sin militære Offiser forlegning?

 

Affirm...

Dessuten en ved NAC. Som det nevnes finnes det en del UH-1b "parkert" rundt i kongeriket.

 

Er det den "ved NAC", det helikopteret som VGS-linja der har fått å skru på? ""

 

Vidar: Skulle nesten tro at din far skulle ha stålkontroll på det du lurer på ""

 

Rikig, er den VGS skru på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...