Gå til innhold

A340-600


Martin Schjetne

Anbefalte innlegg

Og du vet hva et slikt NYTT fly koster per i dag? SAS bør heller sette inn en ekstra avgang hver dag om ruten går i supert pluss enn å kjøpe et splitter nytt fly til masssssse penger som de kanskje må selge om et par år igjen?

 

 

Nå er det jo snakk om at Thai setter inn sine nye Airbus A340-500 og kanskje 600 mellom København og Bangkok vi får se hvordan det går ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vet hva et slikt NYTT fly koster per i dag? SAS bør heller sette inn en ekstra avgang hver dag om ruten går i supert pluss enn å kjøpe et splitter nytt fly til masssssse penger som de kanskje må selge om et par år igjen?

 

i know, men med dette tenkte jeg kanskje at de kunne kjøpt noen 340-600 isteden for noen 340-300... Men vet at ett slikt fly koster rundt en halv milliard... ""

 

PS: jeg elsker A340-600!

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på meg om jeg er helt på jorde....

 

Det er ikke bare å sette inn et nytt fly sån uten vidre, som Rune oxo sier. Hvis man ser på alt som er rundt som må til utenom innkjøpet av flyet, så er det nesten like dyrt. All crew og teknisk personell, må få nye utsjkker. (ikke en fulstendig ny, men et kurs med div. oppdateringer eller forandringer osv.)

 

Samt at SAS også flyr Codeshare på denne ruten. Dvs at flere selskap deler ruten. SAS kan f.eks. ha 50 % av Thai sine seter til dispposisjon for salg og omvendt. Men dette er bare en løsning av mange. Så dermed kan ikke SAS slemge ut et nytt fly utenvidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvem elsker ikke Airbus? """"

 

Joda, hadde helst sett at SAS satt inn A319 eller A320 på samtlige innenriks ruter, men hva ville det kostet oss skattebetalere og forbrukere? ""

 

Det flotte med Airbus er at piloter som flyr A318-A321 lett kan hoppe over på de større A330/A340-modellene siden alle flyene bygger på samme prinsipper o.l. Man trenger ikke en helt ny type-rating, men et "lite" kurs. Her har Boeing noe å lære!

 

Nei, vær glad for at du får reise med A340-300 om du skal til Thailand. A340-600 er og blir en overdimensjonert koloss som ikke passer inn i et flyselskap med anstrengt økonomi. Nei, SAS får heller leie inn et ekstra fly. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, SAS tror jeg er det eneste selskapet som ikke tjener penger på airbus...desverre...

 

Tenk om SAS går konkurs? DET er mange år med historie som gpr tapt det... SAS er faktisk det nest eldste flyselskapet i europa. Bare slått av KLM...

 

Har fløyet mye med SAS, både 767 og 340... Vært masse i cockpit på begge flytypene, og jeg må si at de er noen flåtte flymaskiner! SAS er kanskje ikke billigst, men så er det ganske god service på langrutene ihvertfall... Asia rutene skåret høyest på en spørreundersøkelse bland passasjerene om hvilket selskap de ville fly med til/fra asia - europa... Ganskje bra... OG Businessloungen til SAS på kastrup er blandt de 10 beste i verden ""

 

vel...litt OT der, men, men....

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flotte med Airbus er at piloter som flyr A318-A321 lett kan hoppe over på de større A330/A340-modellene siden alle flyene bygger på samme prinsipper o.l. Man trenger ikke en helt ny type-rating, men et "lite" kurs. Her har Boeing noe å lære!

 

Boeing har slike kurs, og har hat det i mange år. Husker fatter's var på et slikt et "små kurs", og det var 15 år siden!

 

Ville bare informere om det, ""

 

Å leie er vel kanskje det som er mest lønnsommt, økonomisk sett, slik Rune sier.

 

Noen som vet om SAS skal kvitte seg med A320, 0g 321? vet det har solg masse til Asia. Mem vet ikke hvor mange. Snakket me en SAS skipper her om dagen og fikk litt info om at det skulle byttes ut til boeing? (gjelder vist kun 320 og 321) Er jo mange fordeler med å holde seg til en fly type, men tanke på kostnader, tensike verksted osv...

 

??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, SAS tror jeg er det eneste selskapet som ikke tjener penger på airbus...desverre...

 

Tenk om SAS går konkurs? DET er mange år med historie som gpr tapt det... SAS er faktisk det nest eldste flyselskapet i europa. Bare slått av KLM...

 

Har fløyet mye med SAS, både 767 og 340... Vært masse i cockpit på begge flytypene, og jeg må si at de er noen flåtte flymaskiner! SAS er kanskje ikke billigst, men så er det ganske god service på langrutene ihvertfall... Asia rutene skåret høyest på en spørreundersøkelse bland passasjerene om hvilket selskap de ville fly med til/fra asia - europa... Ganskje bra... OG Businessloungen til SAS på kastrup er blandt de 10 beste i verden ""

 

vel...litt OT der, men, men....

 

mvh

martin

 

 

Jeg går egentlig bare å venter på at Lufthansa kjøper opp SAS jeg.. Man ser trenden allerede. KLM og Air France fusjonerte, Lufthansa kjøpte opp Swiss, vet ikke om de kjøpte LOT, men de så i alle fall på det...

 

Sukk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har hørt er at SAS skulle kvitte seg med A321 og sette inn A319 på Kastrup... Mer vet jeg ikke da dette er løse rykter.

 

Jeg vet mange flygere i SAS Braathens får utsjekk på B737, fordi andre modeller skal ut... men SAS har ikke sagt noe offentlig som jeg har fått med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel, LANG post!

 

Ja, hvem elsker ikke Airbus? """"

 

Jeg gjør ikke det.... (av div grunner)

 

Det flotte med Airbus er at piloter som flyr A318-A321 lett kan hoppe over på de større A330/A340-modellene siden alle flyene bygger på samme prinsipper o.l. Man trenger ikke en helt ny type-rating, men et "lite" kurs. Her har Boeing noe å lære!

 

757 og 767 deler samme cockpit (og 764ER og 777), for å oppnå samme typerating. 757 og 767 kom på begynnelsen av 80-tallet, så jeg vil nå heller si at Airbus har lært av Boeing... Boeing har bare ikke valgt å fortsette med dette i no særlig grad.

 

Noen som vet om SAS skal kvitte seg med A320, 0g 321? vet det har solg masse til Asia. Mem vet ikke hvor mange. Snakket me en SAS skipper her om dagen og fikk litt info om at det skulle byttes ut til boeing? (gjelder vist kun 320 og 321) Er jo mange fordeler med å holde seg til en fly type, men tanke på kostnader, tensike verksted osv...

 

I og med at SAS faktisk skal motta A319, så ser jeg ikke at A32X blir byttet ut med det første, rett og slett da de er istand til å bringe inn mye revenue på ruter i Europa.

 

Sikkert er det at Md-90 snart er borte i alle fall ""

 

 

Se på SAS sine deler forskjellige hoveddeler: der er SAS Braathens og Scandinavian Airlines International lønnsomme, mens de svenske og danske delene går i minus. Mao trenger en ikke være rakettforsker for å finne ut hvor SAS konsernet må gjøre arbeidet sitt bedre.

 

 

Når det gjelder SAS sitt valg av flyflåter, så bærer det preg av en rekke dårlige avgjørelser opp gjennom årene.

SAS har gjort mange rare avgjørelser, som å kjøpe A300, utstyrt for domestic flights, dvs ingen ekstra fueltanker og færre toaletter. De fant fort ut at flyet var for stort for korte flighter, og satte det inn på lengre ruter i Europa, bare for å finne ut at det manglet evne til å ta ønskelig payload over lang nok strekning, samt at toalettene raskt ble overfylt. A300 var borte etter fire år...

Hva som fikk dem til å kjøpe 747 (fra 1971 til 1987 for paxversjon) skjønner jeg ikke helt, med mindre de så for seg en kraftig økning i trafikk, men det var vel mye prestisje inne i bildet. At denne ble satt inn på omtrent samme tid som Dc-10en kom i trafikk må jo ha medført en voldsom øking i antallet seter. I november 91 forsvant den siste Dc-10en.

Kjøpet av 767 er vel et av de bedre kjøpene de har gjort, bortsett fra de -200 ene de kjøpte, som ble borte etter ca 3 år. Eneste drawbacket med 767en var at den tar mye mindre cargo en feks A330. Fordelen er at det koster betraktelig mindre per flight, slik at en flight med dårlig belegg ikke medfører fullt så stort tap. Det er en grunn til at 767 fremdeles er ettertraktet, så lenge etter at den kom i drift.

 

Sammen med kjøpet av 737NG ble SAS tilbudt 777, men valgte å gå for A330 og A340. Spranget fra 767 til A330/A340 ble ganske stort på de rutene hvor en 767 fra før av var litt stor, som feks OSL-EWR. Samtidig har A340 vist seg å være dyrere i drift enn 777, men billigere i innkjøp. Vil tippe at det siste i stor grad var en medvirkende årsak til dette kjøpet.

Hva endte SAS opp med? Jo, en mindre interkontinental flåte enn tidligere der de ikke kunne opprettholde like mange ruter, eller opprettholde den samme frekvensen som før, samt at flyene gjorde enkelte ruter ulønnsomme (LES: OSL-EWR)

 

Hva driver SAS med i dag? Jo, de ser etter flere fly, men er i dårlig stand til å gjøre nye kjøp. De har faktisk vært såpass i mangel av fly (som følge av oppgradering til Connexion i langdistanseflåten) at de har måtte lease en 767 fra UA for CPH-BWI?), samt lease inn en A332 fra BMI ved enkelte anledninger. De vil gjerne ha flere A340/A330, problemet er at de er vanskelig å finne noen ute for lease. Og hva med rutene hvor et slikt fly er for stort? Det har jo gått rykter om at de er også er ute etter 767, for å kunne gjenåpne OSL-EWR, lenge etter at CO har åpnet en rute med det flyet som passer best for denne ruten...

 

Enkelte ganger har jeg mest lyst til å legge meg ned å grine, andre ganger le, det er slik jeg ser på situasjonen i SAS; som et eneste stort rot.

 

 

Kunne SAS gjort det bra med en A346? Ja, enkelte ruter ville den passet fint på, andre ville den vært alt for stort på. Enten ville jeg heller satt inn flere A343, og økt antallet frekvenser, eller satt inn 777 som et tillegg til 767 i 2001, i steden for å gå for A330/340.

 

Forøvrig, så har ikke alt vært gull og grønne skoger med A346: problemer med drivstoffsystemet, gnaging fra viftene på motoren og problemer med toalettene har funnet sted på mange av de som er levert, dessuten så er det mer flexing på langs av flykroppen enn det som var forventet "" Skal en ha et fly i denne størrelsen, så går en for 777-300ER, den bruker mindre drivstoff og har mindre feil og færre turnarounds, med mindre en tror på "4 engines 4 long haul"-crapet som Airbus begynte å reklamere med (og Virgin kjapt snappet opp) etter at Boeing begynte å promotere 777 sine ETOPS-egenskaper.

 

Hm... Var det noe mening i denne posten egentlig? Ikke godt å si... Men, det gir i alle fall litt inntrykk av hva jeg synes om SAS Konsernet sine ferdigheter med å velge riktig flåte... Håper dere ikke sovnet ""

 

Og hvorfor er jeg våken kvart på tre? Jo, skal ta toget 0740, og ville være sikker på at jeg ikke forsov meg"" Kan heller sove på toget, så går reisen så mye fortere ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ADVARSEL...litt lang post ""

 

Det har jo gått rykter om at de er også er ute etter 767, for å kunne gjenåpne OSL-EWR, lenge etter at CO har åpnet en rute med det flyet som passer best for denne ruten...

 

vel, dette er skrinlagt for lengesiden, egentlig ikke noen ekte satsing fra SAS sin side...

 

Kjøpet av 767 er vel et av de bedre kjøpene de har gjort
ifølge samtilige piloter i SAS, NEI! Faktisk noe av det dummeste de har gjort... Altfor liten rekkevidde til en del av rutene (seattle, Tokyo og Bangkok) Faktisk kunne de ikke fly med fullt fly hjem fra bangkok grunnet vektproblemer ""

 

Enkelte ganger har jeg mest lyst til å legge meg ned å grine, andre ganger le, det er slik jeg ser på situasjonen i SAS; som et eneste stort rot.
ENIG! jeg krysser alle fingre for at de skal overleve... Kjenner mage piloter og kabin ansatte, og håper de får bedre arbeidsvillkår og en sikkrere arbeidsplass med tanke på konkurs fremover...

 

Hva endte SAS opp med? Jo, en mindre interkontinental flåte enn tidligere der de ikke kunne opprettholde like mange ruter, eller opprettholde den samme frekvensen som før, samt at flyene gjorde enkelte ruter ulønnsomme (LES: OSL-EWR)
Denne ruter var allerede ulønnsom med 767... Mindre flåte har det vel ikke blitt..ikke som jeg vet ihvertfall... (byttet OSL - EWR mot CPH - Shanghai) SAS snuste også på CPH - SFO...

 

Når det gjelder SASBraathens er det noe ikke jeg skjønner...hvorfor lager de en NY AOC?? Kunne de ikke beholdt den gamle? (SAS sin) Hvis de hadde gjort det kunne de fløyet mixed crew (svensker, danskjer og nordmen) sammen! De hadde sluppet å LAGE en ny AOC, sluppet å omskolere alle ansatte til den nye AOC'n istedenfor bare å omskolere braathens gutta og hvis de trengte noen ekstra crew kunne de leid noen fra sverige eller danmark... Sånn som det har blitt nå må SASBraathens WET-LEASE et helt fly fra sverige eller danmark... Det koste en del ekstra... Snakk om sløsing med millioner! Kjenner en kaptein som er med på å lage den nye AOC'n til SASBraathens, og han sier det er bare rot alt sammen...

 

For de som ikke vet hva en AOC er: AOC er et prosedyre opplegg for kabinen... F.eks at F/O leser av hastigheten ved takeoff/landing og høyde ved minimums osv...(korriger meg hvis jeg er på trynet "")

 

vel... JEG synes dette er en spennende diskusjon, og liker å høre hva folk har å si om denne saken! ""

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har hørt er at SAS skulle kvitte seg med A321 og sette inn A319 på Kastrup... Mer vet jeg ikke da dette er løse rykter.

 

Jeg vet mange flygere i SAS Braathens får utsjekk på B737, fordi andre modeller skal ut... men SAS har ikke sagt noe offentlig som jeg har fått med meg...

 

stemmer... ALLE flygere som fløy for SAS Norge (nå SASBraathens) skal sjekkes ut på 737, og det tror jeg de er ferdig med nå... Min far måtte slutte i SAS grunnet dårlig hørsel, noe han er kjempeglad for! Han fløy 737NG i 3 år på slutten av 90 -tallet, og det var det værste flyet han noen gang har flyet sier han! Trangt og bråkete... A321 er det beste flyet han har fløyet... stooor cockpit med lite støy... DC-8'n var også støyete, men den hadde ihvertfall en "stor" cockpit ""

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Martin Schjetne:

Når det gjelder SASBraathens er det noe ikke jeg skjønner...hvorfor lager de en NY AOC?? Kunne de ikke beholdt den gamle? (SAS sin) Hvis de hadde gjort det kunne de fløyet mixed crew (svensker, danskjer og nordmen) sammen! De hadde sluppet å LAGE en ny AOC, sluppet å omskolere alle ansatte til den nye AOC'n istedenfor bare å omskolere braathens gutta og hvis de trengte noen ekstra crew kunne de leid noen fra sverige eller danmark... Sånn som det har blitt nå må SASBraathens WET-LEASE et helt fly fra sverige eller danmark... Det koste en del ekstra... Snakk om sløsing med millioner! Kjenner en kaptein som er med på å lage den nye AOC'n til SASBraathens, og han sier det er bare rot alt sammen...

 

Mener du å si at man har valgt å gå for en helt ny company AOC.......

 

De hadde sluppet å LAGE en ny AOC, sluppet å omskolere alle ansatte til den nye AOC'n istedenfor bare å omskolere braathens gutta

 

....eller er det slik at man skal benytte det tidligere Braathens sin AOC i det nye SASBraathens?

 

Mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med i timen, men en oppklaring mottas uansett med takk om enn med nedsatt karakter! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpet av 767 er vel et av de bedre kjøpene de har gjort

ifølge samtilige piloter i SAS, NEI! Faktisk noe av det dummeste de har gjort...

 

Kanskje SAS skulle prøvd med et litt mindre fly på enkelte ruter mellom Scandinavia og østkysten av USA, f.eks. 757. Både Iceland Air Continetal har jo fått det til å bli ganske bra og lønnsomt. Dessuten funker jo Boeing 757 bra som charterfly også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Martin Schjetne:

Når det gjelder SASBraathens er det noe ikke jeg skjønner...hvorfor lager de en NY AOC?? Kunne de ikke beholdt den gamle? (SAS sin) Hvis de hadde gjort det kunne de fløyet mixed crew (svensker, danskjer og nordmen) sammen! De hadde sluppet å LAGE en ny AOC, sluppet å omskolere alle ansatte til den nye AOC'n istedenfor bare å omskolere braathens gutta og hvis de trengte noen ekstra crew kunne de leid noen fra sverige eller danmark... Sånn som det har blitt nå må SASBraathens WET-LEASE et helt fly fra sverige eller danmark... Det koste en del ekstra... Snakk om sløsing med millioner! Kjenner en kaptein som er med på å lage den nye AOC'n til SASBraathens, og han sier det er bare rot alt sammen...

 

Mener du å si at man har valgt å gå for en helt ny company AOC.......

 

De hadde sluppet å LAGE en ny AOC, sluppet å omskolere alle ansatte til den nye AOC'n istedenfor bare å omskolere braathens gutta

 

....eller er det slik at man skal benytte det tidligere Braathens sin AOC i det nye SASBraathens?

 

Mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med i timen, men en oppklaring mottas uansett med takk om enn med nedsatt karakter! ""

 

First guess is right! "" En helt ny Company AOC for SASBraathens... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fløy 737NG i 3 år på slutten av 90 -tallet, og det var det værste flyet han noen gang har flyet sier han! Trangt og bråkete... A321 er det beste flyet han har fløyet... stooor cockpit med lite støy...

 

Dette bekreftes av svært mange, når det gjelder støy og ergonomi scorer B737NG SVÆRT dårlig sammenlignet med Airbus.

Merker dette selv også i F/D på de to flytypene, så jeg vil tro piloter som tilbringer hele hverdagen sin der; ikke har godt av denne støyen i B737NG. Dette er virkelig noe Boeing burde prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

...så jeg vil tro piloter som tilbringer hele hverdagen sin der; ikke har godt av denne støyen i B737NG. Dette er virkelig noe Boeing burde prioritere
Dette var allerede tatt opp tidligere i dette forumet. Dag la ut en artikkel for en stund siden som viste en B737NG uten "eyebrow" windows og vortex generatorer foran på nesen. Det er også noen interne modifiseringer som demper F/D støyen... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke A340-600 og SAS som var temaet i denne trådet?

Vet at det har vært følere ute overfor Lufthansa om mulig å leie inn to A346-maskiner for å benytte på CPH-NRT-CPH (ikke mulig å oppdrive flere slot der) siden denne ruten har ekstremt høy kabinfaktor, men Lufthansa kan absolutt ikke avse noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fløy 737NG i 3 år på slutten av 90 -tallet, og det var det værste flyet han noen gang har flyet sier han! Trangt og bråkete... A321 er det beste flyet han har fløyet... stooor cockpit med lite støy...

 

Dette bekreftes av svært mange, når det gjelder støy og ergonomi scorer B737NG SVÆRT dårlig sammenlignet med Airbus.

Merker dette selv også i F/D på de to flytypene, så jeg vil tro piloter som tilbringer hele hverdagen sin der; ikke har godt av denne støyen i B737NG. Dette er virkelig noe Boeing burde prioritere.

 

Når det gjelder støy har jo de som laget MD80/90 vært noen genier (har jeg hørt)... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...