Gå til innhold

Lyd på Vatsim


Roy Halvorsen

Anbefalte innlegg

Heisan alle Vatsim flygere med og uten lyd. Jeg vet ikke om det bare er meg, men har til stadighet ATC og enkelte piloter som er omtrent umulige å høre hva sier. Det høres ofte ut som de sitter inni mikken. Og det florerer av bass og skurring. Noen jeg snakker med om det sier ofte jeg må konfigurere mitt headsett, så skal det bli bedre.

Det jeg vil nevne her er at jeg har gjort det mange ganger nå. Og resultatet er det samme. De opptakene jeg gjør i SQB er krystallklare. Og jeg vil også nevne at 99% av pilotene hører jeg klokkeklart. Men ofte er det ATC som er den jeg sliter med. Har selv et headsett av meget god kvalitet (Icemat Audio), og regner med at kvaliteten her er god. Dette med kvalitet hos enkelte ATC går igjen. Det er ofte den samme personen jeg opplever dårlig kvalitet på lyden. Det er ofte også for høy lyd i forhold til piloter. Men det varierer. Hadde en samtale med Tom Knutsen om det, og jeg fikk inntrykk av at han følte det samme. Det er ikke alltid vi sier noe om det, for er det mye å gjøre for ATC, vil man selvsagt ikke forstyrre. Mulig jeg tar feil her, men om alle er like flinke til å lydteste sin egen voice på SQB før man går på lufta, får man vertfall høre hvordan man selv høres ut. Første gangen jeg koblet opp mitt headsett, ble jeg fortalt at det var viktig å gjøre det. Noe jeg fant fort ut. Slik det er i dag, vil jeg si at om noen synes min voice kvalitet ikke er god, er det bare å si fra. Mulig det er andre grunner til at det er slik. Men det har ikke jeg peil på. Alle tips om hvordan man gjør gode lydinstillinger mottas med takk.

Bare rett på mine synspunkter om jeg tar feil ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Roy.

 

Jeg må si meg meget enig med deg.

Lydkvaliteten varierer noe sinnsykt, både hos piloter og ATC. Jeg sitter mye ATC, og flyver mye og har heldigvis ikke fått så mange negative tilbakemeldinger på lyden hos meg.

Headset har mye med lyden å gjøre, selv om en mic til 10 kroner kan være like bra som et headset til 600.-

Mye kan også ligge i innstillingene til hver enkelt person.

Headsettet jeg bruker er et Logitech USB headset.

USB gjør det mulig å separere lyden fra FS og Voice til ATC.

Slik som opsettet mitt er så går all lyd fra ATC ut i headsettet, mens lyden fra FS går ut i høytalerne. Fant ut at det var mye enklere og bedre å høre ATC og andre piloter med et slikt opsett.

 

De som hører meg med "crappy" voice må gjerne si fra, slik at jeg får rettet på det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Satt ENOS i går og prøvde å rydde litt opp i voicen til de pilotene som jeg hadde innom min sektor, noen med mindre hell en andre. Men det er viktig å ha en god voice! Bruk heller 30 min mer på å stille voice en å ta en flytur der ingen hører hva du sier!!

 

Er det noen spm eller annet så MÅ dere spørre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en samtale med Tom Knutsen om det, og jeg fikk inntrykk av at han følte det samme.

 

Kunne ikke vært mer enig det du sier her Roy og jeg har lagt merke til dette senest i dag hvor enkelte hadde litt dårlig lyd eller interferance på radioen..

 

Tom Arne Paulsen f.eks hører jeg meget godt når jeg er ute og flyr.. Når man skal fly så bør man ha et godt utgangs punkt på ATC og skal man i tillegg forstå dem rett så bør disse absolutt sjekke lyden sin mot andre ved en radio check før de begynner. Men også omvendt.

 

Har erfart at mange har tatt i mot oppfordringen med å ha micen litt lenger unna munnen når det snakker og justere ned lydene til 1/3 på mikrofon slideren i volumkontrol. Og for de som ikke vet hvor denne er,, ja da må de lete i tilbehør...

 

Når det gjelder headset med mic så trenger man normalt ikke å bruke en drøss med penger for å få god kvalitet, headset kan kjøpes til en billig penge og gir både god lyd og god stemmegjenkjenning.

Som mitt f.eks - Kjøpte det på elkjøp til 99 kroner og har ikke hatt noen klager på at jeg tyder uforståelig eller dårlig.. Alltid fått 5 by 5 på checken....

Se link for bilde av den og spec. her under

Speedlink Headset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe med hvilken server man er koblet opp til? To som er på samme server hører hverandre bedre enn to som er på forskjellige servere?

 

Nei. ATC velger en server (feks. rw.avsim.net) i VSCS, og dette kommer da i ATIS. Når du da tuner inn denne frekvensen til ATC / velger den ATC'en, joiner AVC automatisk den kanalen på den serveren (som ATC satt opp). Eneste som har med vatsim-serveren når det gjelder vanlig AVC nå er at den sjekker om du er tilkoblet VATSIM.

(correct me if Im wrong..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er forskel på hvilke type servere vi snakker om.

(Det er du muligvis kalr over, men bare for at være sikker.)

Den server man kobler sig op på er ikke det samme som voice serveren. Alle disse er forbundet, så alle fly og ATC'er kan vælge hinanden.

Lyd/Voice serverene er nogle andre. Her vælger ATC'en selv hvilken server han vil bruge. Når piloten vælger ATC'ens frekvens går SquawkBox ind på den pågældende voice server og ATC'ens voice-rum. Voice serverne er ikke forbundet med hinanden.

 

Så når du skifter mellem ATC'er forbliver du forbundet til den samme server, men du skifter muligvis voice-server.

 

Det sagt, så har der været rapporter om, at den finske voice server (voice.vatsim.fi) ikke virker særligt godt med SB3. Så forklaringen kan være der.

Jeg oplevede det selv med Malmø Control i går, hvor jeg kunne høre de ATC er der var på avsim-servere men ikke Malmø der brugte den finske voice server.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...