Gå til innhold

Action på ENGM i dag


Kent-Ruben Johansen

Anbefalte innlegg

Skal være enig med at det var livlig på ENGM ja,nesten for mye for en newbie også ""I perioder slapp man ikke til på voice..herlig.Men moro var det lell.Hele terminal området lyste i grønt da jeg lå på finalen.Fikk nesten litt panikk etter landing...ups,hvor var nå kartet over GM?Landet og forlot RWY.Kontaktet GND og ga beskjed om hvilken avkjøring jeg sto på,husket heldigvis at N går paralellt med RWY.Bare så synd at PC er gammel,nede 5-6 i FPS under taxxi ""

SB3 er som natt og dag ifht SB2

 

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63

LN-AFU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å avlaste Einar ved å logge med på som GND. Men så sluttet voice'en å fungere, og 10-15 stykker begynte å "rope" om clearance på tekst. Jeg ble litt stressa. Så logget TWR seg av, og jeg prøvde den i steden. Da fungerte voice. Men da ba de 10-15 flyene om clearance, og jeg klarte ikke å få oversikt over hvem som var hvor og hvem som hadde clearance og hvem som ventet på taxi. Det ble fullstendig uoversiktlig. Så kom GND og hjalp til. Jeg satt vel to timer og ga takeoff clearances i ett sett. Det var morro.

 

Beklager til alle som måtte vente. Jeg tror ikke vi er vant til så mye trafikk på en gang, men hvis dere fortsetter å logge dere på, vil vi etterhvert få grepet på det.

 

Et lite tips: Når en annen pilot ber om noe, så vent med å si noe til kommunikasjonen mellom han og ATC er ferdig. I går var det noe slikt:

 

SAS123: Requesting clearance...

BRA432: Requesting clearance...

ATC: SAS123, stand by for clearance...

DLH246: Requesting clearance...

WIF400: Requesting taxi...

ATC: BRA432, you are cleared as filed to ....

SAS987: Requesting clearance...

BRA432: Say again...

 

Det blir ikke så lett å henge med. Slik bør det gjøres:

 

SAS123: Requesting clearance...

ATC: SAS123, stand by for clearance...

BRA432: Requesting clearance...

ATC: SAS432, stand by for clearance...

 

WIF400: Requesting taxi...

ATC: WIF400, taxi to holding 19L...

WIF400: Taxing to holding 19L...

 

ATC: SAS123, ready to copy clearance?

SAS123: Go ahead...

ATC: SAS123, cleared as filed to....

SAS123: We are cleared as filed to...

ATC: Readback correct...

 

Altså, så lenge den som blir ropt opp svarer innen et halvt minutt eller noe slikt, så vent til kommunikasjonen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...