Gå til innhold

Noen *real* flightplans til/fra ENGM


Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag alle sammen!

 

I dag satt jeg på skolen, men hadde ingen ting å gjøre. Da bestemte jeg meg for å gå litt inn på IPPC og samle noen flighplans for noen ruter til/fra ENGM! Disse rutene er hva de bruker i real. Så hvis du bruker noen av disse på VATSIM og ATC klager... ja, da er det ikke deres skyld! Når de kan brukes i real så kan de vel brukes på VATSIM også? "" Det er ikke så veldig mange ruter jeg kommer med, men det er jo litt!

 

Alle rutene ble hentet inn i dag ""

 

------------------------------------------------------------

 

ENGM - ENEV: TORGA UP600 GILEN/N0452F340 DCT EVD DCT

ENEV - ENGM: EVD UZ101 TGA UM609 MES

 

ENGM - ENBO: TOMBO UL996 RBU UZ103 BNN UM609 BDO DCT

ENBO - ENGM: DCT BDO UM609 MES

 

ENGM - EKCH: GOTUR UL996 SVD

EKCH - ENGM: NOA UL997 SORPI

 

ENGM - ESSA: SUTOK UP607 ELTOK

ESSA - ENGM: ARS UN623 SUMAK

 

ENGM - ENTC: TORGA UP600 TRO DCT

ENTC - ENGM: TRO UM609 EVD UZ101 TGA UM609 MES

 

ENGM - LEMG: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 SAM/N0425F350 UN866 LAGUL UN621 ARE UN864 MAR

 

LEMG - ENGM: VIBAS UM192 BLN UN865 VTB UN867 DGO UL176 CNA UN858 VADOM UN874 VEKIN UN873 ADUTO/N0449F370 UN873 HELEN/N0449F360 UN873 SPY/N0449F370 UN873 BEDUM UR12 JUIST UN873 VES UP601 TOR

 

ENGM - EHAM: SKI UP602 VES UN873 JUIST UA7 TEMLU/N0420F260 UA7 EEL

 

EHAM - ENGM: ANDIK UR12 BEDUM UN873 VES UP601 TOR

 

ENGM - BIKF: DCT GRM UP607 FLO UP996 IPTON/M080F360 63N010W ING G3 METIL KEF

 

ENGM - ENZV: SOTIR

ENZV - ENGM: SOTIR UZ16 SIG

 

ENGM - ENHD: SOTIR DCT SUBEK

ENHD - ENGM: DCT SOGLO DCT SIG

 

ENGM - EDDF: SKI UT551 AAL UP615 LBE/N0450F350 UL126 WRB T152 NATSU/N0388F230 T152 GED GED1W

 

EDDF - ENGM: WRB2F WRB UL126 LBE/N0450F350 UP615 TOR

 

ENGM - ENCN: SKI M609 SVA

ENCN - ENGM: ARDAL DCT TOR

 

------------------------------------------------------------

 

Da håper jeg dette var til noe nytte! ""

 

Dere får bare skrive hvis dere ønsker flere ruter!

Skrevet

Her er noen til:

 

------------------------------------------------------------

 

ENGM - ENVA: TOMBO UL996 TRM DCT

ENVA - ENGM: TGA UM609 MES

 

ENGM - LSZH: SKI UT551 BINRO/N0448F380 UT551 AAL UP615 LBE/N0448F370 UL126 WRB UN850 BOMBI T721 LAMGO/N0399F250 T721 RILAX DCT

 

ENGM - EGLL: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 LARDI/N0424F300 UN866 BUKUT UP7 LOGAN/N0406F250

 

EGLL - ENGM: BPK UM185 CLN UL620 ARTOV UM604 DANKO UZ19 TOR

 

ENEV - ENBO: EVD M609 BDO DCT

 

------------------------------------------------------------

 

Dette var jo kjempegreier! Skikkelig nyttig innlegg! Har du noen ruter til/fra ENAT og ENKR?

 

Jeg fant noen... jeg redigerer denne posten senere, da får du flere ruter til/fra Alta ""

 

ENAT - ENTC: DCT ATA M609 TRO DCT

ENTC - ENAT: TRO M609 HTK DCT TV DCT

 

ENVD - ENKR: DCT KKS DCT

ENKR - ENVD: DCT VD DCT

Skrevet
Hei Håvard,

Vet du hvilken fly-type disse er for? (se ENGM-BIKF og speed/fl crossing IPTON)

 

Mvh

Hans

 

Denne fant jeg for Icelandair 319 (ICE319) som er en Boeing 757-200 maskin ""

Skrevet
Hvor på ippc (www.ippc.no, ikke sant?) er det man finner flightplans?

 

Under Narrow Route! ""

Skrevet
Si meg...hva betyr det som kommer etter skråstreken...f.eks BINRO/N0448F380....?

F380 er det flight level 380?

MVH

 

Tommy

 

Han skal ha en hastighet på 448 knop og han skal krysse den på FL380 ""

Skrevet
Si meg...hva betyr det som kommer etter skråstreken...f.eks BINRO/N0448F380....?

F380 er det flight level 380?

MVH

 

Tommy

 

Han skal ha en hastighet på 448 knop og han skal krysse den på FL380 ""

 

Aha, akkurat. Takker!

Skrevet

Hvis det er noen som ønsker real flightplan for ENGM-KEWR så har jeg det her:

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1021

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011022 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: KEWR

CALLSIGN: COA39

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011010

ROUTE: TRF UL727 FLO UP996 IPTON/M080F320 DCT

63N010W 64N020W 64N030W 63N040W 62N050W

60N060W/N0461F320 DCT LAKES N416E

ALB/N0359F160 V213 SHAFF/N0318F070 V213 SAX

DCT

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

 

KEWR - ENGM vil bli lagt ut senere! ""

 

Dette er Continental sin rute (CO039)!

Skrevet

Det høres flott ut Tom! Jeg får vel prøve meg på denne flighten selv når jeg har fått til fraselogien der nede!

 

PS: KEWR - ENGM vil bli lagt ut rundt Søndag / Mandag (håper jeg) ""

Skrevet
Det høres flott ut Tom! Jeg får vel prøve meg på denne flighten selv når jeg har fått til fraselogien der nede!

 

PS: KEWR - ENGM vil bli lagt ut rundt Søndag / Mandag (håper jeg) ""

 

COA38 KEWR-ENGM B752/M EOBT/0100 TTL_EET/0840

N0471F330 DCT GREKI DCT JUDDS DCT MARTN DCT TOPPS N137B REDBY/M082F350 DCT OYSTR DCT 57N050W 62N040W 64N030W 65N020W 65N010W DCT ISVIG/N0466F350 UP608 VIG DCT MES MES3E

Skrevet

Se der ja... Thomas hadde den! Tusen takk Thomas ""

 

Til dere som vil ut på langtur kan dere få denne hvis det er til glede ""

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1105

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011105 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: GCLP

DESTINATION: ENGM

CALLSIGN: NVR166

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011215

ROUTE: KONBA UN866 KOLEK/N0448F340 UN866 QPR UM30

SALCO UN864 DAWLY/N0450F330 UR8 MID/N0448F340

UM185 OCK/N0449F330 UM185 BPK UN866 LEDBO

UM604 ROKAN/N0447F350 UM604 SVA UM609 TRF DCT

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

Dette er fra Las Palmas til Gardermoen! ""

Skrevet
Dette var jo kjempegreier! Skikkelig nyttig innlegg! Har du noen ruter til/fra ENAT og ENKR?

 

Da har jeg fått noen til deg:

 

Denner er for Alta - Gardermoen ""

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1114

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011114 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENAT

DESTINATION: ENGM

CALLSIGN: SAS4543

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011245

ROUTE: DCT ATA UN150 RIGNA UP600 TORGA DCT MES

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

Denne er fra Gardermoen til Alta ""

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1114

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011115 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: ENAT

CALLSIGN: SAS4544

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011025

ROUTE: TORGA UP600 RIGNA UN150 ATA

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

Håper det hjalp til litt ""

 

 

 

Har også noen for ENEV:

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1118

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011118 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: ENEV

CALLSIGN: SAS4094

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011525

ROUTE: TORGA UP600 GILEN/N0452F340 DCT EVD DCT

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1120

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011121 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENBO

DESTINATION: ENEV

CALLSIGN: WIF636

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011320

ROUTE: DCT BDO M609 EVD DCT

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050401/1121

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 011122 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENEV

DESTINATION: ENBO

CALLSIGN: WIF635

SOURCE: FPL

EOBT: 0504011411

ROUTE: EVD M609 BDO DCT

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: YES MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

Nå er det bare å fly! ""

Skrevet
UP60 er airwayen den skal du ikke taste inn i FMC

 

Klart du skal taste den inn i FMC! "" Bare at det er UP607 du skal taste inn ""

Skrevet

God dag igjen folkens!

 

I går fikk jeg tak i flightplanen til COA38 som går fra Newark til Oslo.

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050402/2212

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 022213 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: KEWR

DESTINATION: ENGM

CALLSIGN: COA38

SOURCE: FPL

EOBT: 0504030045

ROUTE: DCT MERIT DCT HFD DCT PUT DCT WITCH DCT ALLEX

N121B YAY/M080F330 DCT HECKK DCT 53N050W

55N040W 57N030W 59N020W DCT ATSIX/M080F330

UP60 AKIVO/N0458F350 UN603 SUM UP612

SOMBU/N0457F350 UP612 FLS UN623 SOPAR UZ15

SIG

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: NO MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

Har også funet for alle flightene som går til/fra ENCN hvis det er ønske om det:

 

ENCN - EHAM: RORAM M609 RASVI UM609 VES UN873 JUIST UA7 EEL

EHAM - ENCN: ANDIK UR12 JUIST UN873 VES UM609 RASVI M609 RORAM

 

ENCN - EKCH: DCT SVA L621 AAL T54 ROSBI

EKCH - ENCN: MIRGO T506 NORTI L621 SVA

 

ENCN - ENBR: SOLSI

ENBR - ENCN: SOLSI

 

ENCN - ENGM: ARDAL DCT TOR

ENGM - ENCN: SKI M609 SVA

 

ENCN - ENZV: LAREM

ENZV - ENCN: LAREM L621 SVA

 

""

Skrevet

Håvard,

 

Utmerket innlegg.

 

Vil påpeke etpar ting over for nybegynnere:

 

- Noen flightplans inneholder SPEDD og FLIGHTLEVEL. I disse tilfeller må dere være obs på at dette vil være angitt for en spesifikk flytype. Det er ikke alle fly som klarer disse hastigheter og/eller fly-høyder "" Husk derfor å tilpasse disse til den flytype du har valgt.

 

- Ved bruk av FMC (Flight Management Center) vil ikke nødvendigivs AIRWAYS (f.eks UP612) kunne tastes inn direkte. I disse tilfeller må du legge inn de enkelte "waypoints" for den delen av AIRWAY du skal fly. I flightplan derimot tar du med "aksesspunkt" (der hvor du starter på airway), etterfulgt av AIRWAY nummer (f.eks UP612), og til slutt "exitpunkt" (der hvor du forlater airway).

 

- En airway kan være benevnt G3 eller UG3. U-en indikerer da Upper airway.

 

Mvh

Skrevet

Det stemmer Hans ""

 

Alle disse FPL er for 737 og noen for turboprop, unntatt COA sine ruter til/fra KEWR, det er 757-200 ""

 

 

Hvis noen lurer på hvordan man legger inn airways så fungerer det akkurat slik som Hans forteller. Hvis du vil ut av airwayen så må du skrive inn et "exit" punkt

Hvis du har FMC så går du inn på RTE siden. Der har du på starten side 1/2. hvis du da trykker på NEXT PAGE så kommer du til 2/2.

 

Der står det

 

VIA TO

---- ------

 

Der kan du under VIA skrive inn airwayen, så skriver du inn under TO der du skal "ut"

 

Skriv inn f.eks:

 

VIA TO

 

L621 AAL

T54 ROSBI

 

Da ser du at du skal ut av airway L621 ved AAL (Aalborg hvis jeg husker riktig) og starte på airway T54 som du da skal slutte ved ROSBI ""

 

 

Det er bare å spørre hvis noe er uklart ""

Mener dette ble riktig... ""

Skrevet

Flightplans for ENCN

 

Tenkte bare jeg ville si at når de får klarering her på ENCN, så er det som oftest ikke noe "as filed" eller "flightplan route" De får som følger: (tatt fra hukommelsen etter 4 års lytting på ATC)

 

ENCN-EHAM: DCT RAM (får DCT VES av Copenhagen)

EHAM-ENCN: Kommer inbound SVA

 

ENCN-EKCH: DCT TNO

EKCH: Kommer inbound SVA

 

ENCN - ENBR: DCT ETNOR

ENBR - ENCN: SOLSI SVA/ODR for 04, SOXUS BN for 22

 

ENCN - ENGM: DCT ARDAL (DCT TOR av Oslo)

ENGM - ENCN: SKI OSLOK

 

ENCN - ENZV: SIRDA RSY for 18, STONE for 36

ENZV - ENCN: SIRDA ODR fra 36 STONE ODR fra 18

Skrevet

Innlegget gjelder SID fra ENGM 19/L eller 19R til ENBR via SOPAR. Noen "eksperter" kan sikkert svare på dette.

Jeg ser 2 muligheter:

 

1. Dep. fra 19L, SID SOTIR 3C til TRF så via SIG til SOPAR.

2. Dep. fra 19R, SID SOK 6D til SOK så dct. SOPAR.

 

Er klar over at 19L brukes mest til dep., men spør likevel?

 

Karsten Svendsen

Skrevet

Jeg anbefaler at du bruker SOK 6D hvis du skal til Bergen! Her har du et eksempel på enda en flightplan til Bergen (real) fra ENGM:

 

---------------------------------------------------------------------

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 050404/1805

NARROW ROUTE BULLETIN

INCLUDES NOTAM VALID FROM: 041805 FOR: 1 DAY(S)

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: ENBR

CALLSIGN: SAS295

SOURCE: FPL

EOBT: 0504041920

ROUTE: SOK DCT SOPAR

ROUTE WIDTH: 20 NM

HEIGHT: 000/999

PERM NOTAM CUTOFF: 45 DAY(S)

TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW

SNOWTAM: NO MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

---------------------------------------------------------------------

 

 

Så blir SOK 6D hvis vinden tillater det, men hvis du skal av fra 01L så blir det selvfølger ikke samme FPL ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...