Gå til innhold

UNICOM


Ståle Andre Ustad

Anbefalte innlegg

Geir,

 

Skal ikke gå inn på IVAO-regler, men noe tilsvarende (såvidt vites) finnes ikke innen VATSIM.

 

Men -, hele ideen med UNICOM er å kunne kommunisere med andre piloter, og informere disse, om ens egne bevegelser, og derved også kunne bli oppdatert på hva andre holder på med. Spesielt på plasser med mye trafikk, for å unngå konflikt (både på bakken og i luften), osv, osv.

 

For å unngå misforståelser, spesielt for nye piloter, HUSK AT UNICOM KUN BENYTTES NÅR DU IKKE ER UNDER ATC-DEKNING. Er det ATC, bruk dennes frekevens, IKKE Unicom.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas,

 

Helt korrekt, men hvordan tror du en newbie (nybegynner) ville oppfattet dette hvis jeg gikk ut med en slik forklaring? ""

 

Men, siden du tar opp ballen, husk å ha Tx (sending) på den radioen du vil benytte, enten COM1 eller COM2 er i bruk.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke jeg feil,så har jeg lest/hørt at voice på UNICOM bare unntaksvis skal benyttes.Er der annen tfc i nærheten av deg og det KAN oppstå konflikter eller kollisjonsfare,kan man benytte voice.Ellers benyttes txt.tar jeg feil her eller?

Hvis flere hundre er å flyr online UTEN ATC,skulle det jo tatt seg ut at alle brukte voice.Om jeg flyr en VFR tur fra Hasvik til Hammerfest,så er ikke jeg intr i å høre at den 747 tar av fra KLAX.

Bare mine oppfatninger da,men de kan jo være feil.

Ha en fin dag

 

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63

Still a newbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så derfor er det slik jeg opplever det på VATSIM, at hvis det er flere piloter på en flyplass, så er det greit at dere sier at dere er feks på ILS, 19R ENGM, og slike mer "viktige" ting, for å unngå at en kommer inn til landing inn i stjerten på en som er lined up for takeoff :P.

 

Bruker lytte på unicom og 121.500 ved lite trafikk når jeg sitter ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...