Gå til innhold

Krig mellom bakkeaktørene


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Baaaaaarnslig!

Sant nok. Men det er lov å planlegge. Norport Handling burde da være fullstending klar over situasjonen i lang tid før Antonoven kom. Å spørre etter en tjeneste i det øyeblikk ting skal skje trenger ikke alltid å gå like bra.

Regner ikke med "konkurentene" står standby på slike oppdrag.

Selv om god norsk folkeskikk ville gitt en hjelpende hand ""

EDIT: Nordisk folkeskikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

 

Jag har lust att starta ett flyselskap.

Men jag har ingen fly.

 

SAS, kan jag få låna ett av era fly till jag får mig ett eget?

 

Man kan faktiskt inte basera sin verksamhet på att konkurrenterna ska ställa upp och hjälpa dig göra jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SGS er pissy her oppe når FLO/Trans er gniene på flytrapper og GPU'er i perioder med mye charter flyginger. Men så presterer SGS faktisk å ringe for å be oss om å ikke gi start up klarering til militære fly (Herc, Orion osv) som står på samme apron, fordi det bråker så mye at pax'n blir skremt! Right.......som om vi byr oss...

 

De var også litt sure for at forsvaret beholdt sine de-ice vogner, og bemanning til disse for ett par år siden, de hadde vel regnet med en pen ekstraintekt! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi det bråker så mye at pax'n blir skremt! Right.......som om vi byr oss...

 

Skulle det vara lika stort behov av Flygledare om det inte fanns civil flygtraffik?

 

I civil traffiken så tänker vi faktiskt på att inte skrämma iväg passagerarna... De betalar lönerna våra, förstår du, och de betalar Avinors avgifter... Kanske ni skulle bry er? Bara en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om å få leie deres utstyr

 

En mann/kvinne med litt forretningsteft ville kanskje ha benyttet muligheten til en ekstrainntekt?

 

Nåja, spørs om det er så god foretning. Det kan lønne seg på kort sikt å låne ut slikt utstyr, men samtidig hjelper man en ny konkurrent på bena. Jeg kan forstå at de vil gjøre det vanskelig for nye groundhandlere i et allerede alt for tilspisset marked, og jeg forstår at de ikke vil leie ut utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Jörgen!

 

Når de påtar seg handlingen så må de sørge for at de har utstyret til det. Man kan faktisk ikke belage seg på at man får hjelp fra konkurenten, hverken i den bransjen eller noe annen bransje...

 

....men det er kanskje en annen verden der oppe i Vadsø?

""

 

Det er ikke alltid alt sammen klaffer ned til minste detalj, når noe nytt skal opprettes. Dette gjelder i hele samfunnet. Ta bare under bygging av hus, fabrikker, osv. Tror dere at alt sammen er plass til en hver tid, slik at det ikke blir noen problemer ut av det. Tenk dere litt om. Det at toalettvognen ikke var på plass, kan jo ha sin årsak i at leverandøren var forsinket med leveransen. Alle små ting som ikke kommer kan gjøre at prosjekter blir stående og vente på en liten del. Dette har jeg selv erfaring med fra jobb på lager. Så jeg synes det er litt galt å begynne å kritisere det nye selskapet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baaaaaarnslig!

Sant nok. Men det er lov å planlegge. Norport Handling burde da være fullstending klar over situasjonen i lang tid før Antonoven kom. Å spørre etter en tjeneste i det øyeblikk ting skal skje trenger ikke alltid å gå like bra.

Regner ikke med "konkurentene" står standby på slike oppdrag.

Selv om god norsk folkeskikk ville gitt en hjelpende hand ""

 

Les artikkelen en gang til, Espen, Jörgen og dere andre som synes at det var på sin plass å stikke kjepper i hjulene for Norport Handling i denne saken. Der står det nemlig følgende: (sitat) "Etterat den store Antonov 124-100 maskinen med et mannskap på 17 hadde landet på Sola, ble flyet stående lang stund, uten at noen sto klare til å ta seg av den dyrebare lasten.

 

- Vi så at flyet ble stående lenge uten at noe skjedde, så vi ville høre om de trengte noe hjelp, da fikk vi spørsmål om vi kunne hjelpe de med handling, sier rampmanager Bjørn Sæbø hos Norport Handling til boarding.no "(sitat slutt).

 

Så vidt jeg tolker artikkelen, så var visst ikke handlingen av dette flyet planlagt eller ordnet på forhånd av noen. Her har åpenbart Norport Handling ilt til når ikke noen handling av flyet ble satt i verk etter at det hadde parkert. Mao noen, og i dette tilfelle Norport Handling tok et initiativ for å avhjelpe situasjonen ,men fikk desverre et problem da de ikke hadde egen "dassvogn". At de andre aktørene på Sola i denne situasjonen ikke hadde sportsånd eller kreativitet nok til å avhjelpe i denne situasjonen er under enhver kritikk. Skulle kanskje ikke sagt så mye på denne motviljen hvis det var snakk om regulære tjenester frem til Norhandling's egen dassvogn dukket opp, eller hvis tilgjengelige dassvogner hadde så mye å gjøre at de ikke kunne ta et ad-hoc oppdrag, men dette var et "nøds- og engangstilfelle" så vidt jeg kan bedømme det.

 

Jeg har ikke hørt om Norport Handling før jeg leste denne artikkelen, men et bedre førsteinntrykk kunne de ihvertfall ikke gitt meg. Initiativrike, hjelpende og problemløsende mennesker er ettertraktet vare overalt. De som bare står der og henger med armene i kors og nisselua tredd godt ned over ørene bør kanskje finne seg noe annet å gjøre. De bør ihvertfall skjermes for utenlandske gjester som innimellom får akutte behov for enkelte varer og tjenester ved norske lufthavner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye enig med deg Rønningen, og for å klargjøre mitt syn, som kanskje ikke kom helt tydelig frem i forrige innlegget mitt:

 

Jeg kan forstå at de andre selskapene ikke ønsket å hjelpe Norport, men jeg har samme syn som deg, Rønningen, på Norport som selskap, og jeg håper de klarer seg gjennom fosterperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vara lika stort behov av Flygledare om det inte fanns civil flygtraffik?

 

I civil traffiken så tänker vi faktiskt på att inte skrämma iväg passagerarna... De betalar lönerna våra, förstår du, och de betalar Avinors avgifter... Kanske ni skulle bry er? Bara en tanke.

 

Det går litt mer på hvem som faktisk eier flyplassen, og betaler for støtste delen av driftsutgiftene, inkludert lønna mi (indirekte).

SGS er så bortskjemt med å være "alene" på P2 her på Bardufoss, så det er litt drøyt å hindre forsvarets oprasjoner. Det er ikke 6 flybevegelser med SAS som betaler drifta her på bruket! Har kundene problemer på apron så får de klage til lufthavnsjefen på Evenes, så får han snakke med flyplassjefen her på Bardufoss. (Ob Lt. Sandsstø tror jeg han heter) Skal tro om resonansen er stor for at Luftforsvaret ikke får starte opp sine fly på sin egen flyplass når de vil. Om SGS mener det er nødvendig med airbridge, så får de sikkert det av Avinor, til den nette sum av osv.....

 

Har SGS problemer med støy, får de gå bort til de aktuelle fartøysjefene hos forsvaret, og ikke bruke oss fordi de ikke tør selv. Jobben vår er klart definert, og blir bare klarere og klarere. (Thnx til Randi) Alt som har med Lufthavntjenester å gjøre gir vi mer eller mindre f.... i, og har fått klar beskjed om å gjøre det av vår ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de iler til... Kan ikke forestille meg hva man tar av pris for ad-hoc handling av en AN-124... ""

 

...og som nytt selskap der borte så hadde vel ikke de Norport-ansatte så mye annet å gjøre da... ""

 

Faktum er at man iler ikke bort til et fly for å handle det uten å være sikker på at man faktisk skal få betalt for det, og det foreligger en handling-request fra selskapet/mannskapet. Man er tross alt ikke i bransjen for å være snill, men for å tjene penger.

 

Selv om god norsk folkeskikk ville gitt en hjelpende hand ""

 

Når fikk nordmenn folkeskikk? Er det nytt?

"God norsk folkeskikk" har jeg bare hørt vage vandrehistorier om. Nordmenn kan ikke oppføre seg i kø, på veien, på flyene, i fylla, eller blant folk. Hvorfor skulle det vært annerledes i en slik situasjon?

 

"God norsk folkeskikk"... Dummeste jeg har hørt... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de iler til... Kan ikke forestille meg hva man tar av pris for ad-hoc handling av en AN-124... ""

 

Dette viser da i det minste at Norport har både initiativ, kreativitet og ikke minst forretningsans. ""

 

...og som nytt selskap der borte så hadde vel ikke de Norport-ansatte så mye annet å gjøre da... :smirk

 

Faktum er at man iler ikke bort til et fly for å handle det uten å være sikker på at man faktisk skal få betalt for det, og det foreligger en handling-request fra selskapet/mannskapet. Man er tross alt ikke i bransjen for å være snill, men for å tjene penger.

 

Hadde faktisk ventet litt mer enn dette fra deg, Kenneth (antar at du jobber for en av Norports konkurrenter?). Siden du har funnet ut at man faktisk også innenfor flyhandling jobber for å tjene penger og samtidig ønsker å opplyse oss andre om det er det jo bare for oss å si: tusen takk, men dette er faktisk gammel kunnskap. """"

 

Jeg tolker faktisk fremdeles dette på Sola som et enkeltstående tilfelle hvor Norport var de som tok et initiativ for å løse en plutselig oppstått situasjon, og jeg er heller ikke så redd for at ikke Norport fikk betalt for jobben. Her var de rett og slett bare best!

 

Handling-requesten fikk de jo også av mannskapet når noen omsider tok seg bryet med å spørre om de trengte hjelp. Om den kanskje var muntlig og noe uformell til å begynne med så vil jeg faktisk tro at den nok ble formalisert etterhvert. Jeg innrømmer at jeg ikke helt vet hvordan man i denne bransjen rekvirerer denne type tjenester, men etter å ha jobbet med logistikkprosesser "et helt liv" vet jeg faktisk at det finnes en mengde anskaffelses-scenarioes hvor en god del både kan og må formaliseres i ettertid selvom det skulle innebære en viss risiko. Tviler på at "handlingbransjen" på flyplassene er så veldig annerledes enn "resten av verden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men slår det deg at konkurentene kanskje ikke hadde tid til å påta seg et slikt ad-hoc oppdrag?

 

Ad-hoc kommer sekundært til avtalte handlinger... Vet ikke hvordan trafikken var på tidspunktet jeg, men det kan tenkes at konkurentene var opptatt med sine kunder allerede...

 

Norport er vel både ny og med få aktive kontrakter på SVG såvidt jeg vet, så de var kanskje eneste som hadde tid?

 

Joda, jeg jobber for en av Norports konkurenter, men der jeg jobber har vi ingen konkurenter lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men slår det deg at konkurentene kanskje ikke hadde tid til å påta seg et slikt ad-hoc oppdrag?

 

Ad-hoc kommer sekundært til avtalte handlinger... Vet ikke hvordan trafikken var på tidspunktet jeg, men det kan tenkes at konkurentene var opptatt med sine kunder allerede...

 

Kenneth, les mitt første innlegg en gang til så ser du kanskje at jeg tok et lite forbehold om det, ja. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänkte inte bara på Bardufoss, Anders... ""

 

Att ATC inte bryr sig om en användare av flygplatsen och deras önskemål bara för att de inte äger flygplatsen är ju en sak i sig.

Men generellt så tror jag att Avinors anställda mår gott av att SAS/Braathens, Norwegian, Widerøe och alla andra som betalar för sig runt omkring på landets flygplatser, har kunder... Tror du inte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Jörgen!

 

Når de påtar seg handlingen så må de sørge for at de har utstyret til det. Man kan faktisk ikke belage seg på at man får hjelp fra konkurenten, hverken i den bransjen eller noe annen bransje...

 

....men det er kanskje en annen verden der oppe i Vadsø?

""

 

Det var vel ikke snakk om og belage seg på og bruke andres utstyr

Mannskapet har bedt om å få tømt toalettene, men vi får ikke vår toalett/vann-vogn før i neste uke , dermed måtte vi gå og spørre våre konkurrenter om å få leie deres utstyr, men det ville de ikke la oss gjøre, sier rampmanageren til boarding.no.

 

Det var vel bare og ta betalt der etter ""

Med de prisene feks Widerøe tar for gpu leie,skjønner jeg godt hvorfor lufttransport ikke tar strøm ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det flesteparten her vil fram til er;

 

1. SGS skal hjelpe sin konkurrent (uten betaling?)

2. De skal låne ut svindyrt utstyr (som det kan hende vedkommende som er tiltenkt at skal bruke det ikke har utsjekk på)

Hvor får du det i fra? Jeg leser ihvertfall innleggene i denne tråden som om de gjelder dette engangstilfellet med denne Antonoven som hadde glemt å bestille handling og som faktisk denne tråden er basert på. Selvfølgelig skal SGS kunne ta betalt for evnt. utlån av sitt utstyr til konkurrenten, faktisk kunne de sågar tatt godt i med den leien. Norport bad jo også om å få leie, ikke låne. Og selvsagt skal bruker av utstyret ha utsjekk for å kunne bruke det, det er heller ingen som har sagt noe annet!

 

 

I samma stund kommer det et spørsmål til;

3. Er vedkommende som skulle bruke utstyret vaksinert mot div. sykdommer? (toalett service har en viss fare for en del basiller)

Joda, det er lett å pøse på med alskens argumenter for å forsvare SGS her, men dette argumentet synes jeg ikke er særlig mye å slå i bordet med. Hvis det er fare for at man ved handling av fly lettere enn ellers kan pådra seg smitte (og det tviler jeg ikke på at faktisk kan være tilfelle) så synes jeg det er pussig hvis det ikke er et generelt krav i bransjen om vaksinering for samtlige som driver med dette. Noe annet vil etter mitt syn bare være virksomhetsbegrensende.

 

Og så mye diskusjon for en antonov de VISSTE at kom, men som IKKE hadde requestet service? Hadde luringene i Norport handling hatt litt forretningssans så hadde de gjort som SGS, stått med hendene i lomma og sett på helt til requesten kom, da hadde de iallefall vært sikker på betaling.

Men da er det jo ikke sikkert at requesten hadde gått til Norport? Å stå der med hendene i lommene sammen med konkurrenten og vente til kunden bestemmer seg for hvem han skal henvende seg til blir jo det samme som å satse på Lotto. Jeg er overbevist om at Norport får sitt oppgjør for dette, men selvom de mot formodning ikke skulle få det så går det inn i kategorien "lærepenge" og ikke i "sviende økonomiske nederlag".

 

Flybransjen handler om en ting; penger penger og penger. Et ledd som taper penger er et ledd som lett kan legges ned, og dermed skape mange arbeidsledige.

Det er nok riktig, men dette gjelder jo ikke bare innenfor flybransjen. Dette gjelder faktisk for de fleste av oss, nesten uansett bransje. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"God norsk folkeskikk" har jeg bare hørt vage vandrehistorier om. Nordmenn kan ikke oppføre seg i kø, på veien, på flyene, i fylla, eller blant folk. Hvorfor skulle det vært annerledes i en slik situasjon?

 

"God norsk folkeskikk"... Dummeste jeg har hørt... ""

 

Har bodd et år i dine trakter å har sett at slikt kanskje er et ukjent fenomen for deg "".

At Norport velger å gi ut en hjelpende hånd betyr ikke at de ikke får betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nyborg presiserer ovenfor, så ER det faktisk et krav (fra myndighetene) til vaksinering av personell som skal operere toalett og vann bil. Det er heller ingen liten liste med forskjellige vaksiner som må tas.

Det ER også et krav at vedkommende som leier utstyret har GODKJENT utsjekk på utstyret. Dette er et krav fra forsikringsselskapene. Skulle f.eks. Norport (uten utsjekk)vert uheldig å bulke antonoven med SGS sin dassbil, hadde SGS stått ansvarlig...

 

Det SGS kunne har gjort (og som vi her i HAU gjør når Coast vill leie airstarter) er å leie ut mannskap sammen med utstyret. Vist vi har kapasitet til det.

Jeg kan godt tenke meg at SGS på Sola var opptatt med sine egne kunder og dermed ikke kunne stille mannskap til disposisjon. Trossalt er SGS, som alle andre i SAS Group skjært ned til beinet i kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänkte inte bara på Bardufos

 

Nja..... men det gjorde jeg i, i første innlegget også så......

 

 

Hva gjelder bry seg om kundene sine, så er jo det berre lekkert, med det ekke det jeg snakker om. Det er arrogansen til en kunde overfor alle de andre. Du vet slik arroganse som sier at man skal ha prioritert på de-ice pad'n her oppe, over alle andre. (Ringer å bruker kjeft på oss fordi det står en bristisk herc å deicer der når ruteflyet er klart, og mister slot'n sin pga grunn av det. Skulle ikke den bristiske herc'n få samme service som SGS får 99 av 100 ganger de de-icer? Firs come first served osv)

 

Et annet eksempel som jeg syns er ganske bra, er at når det blåser hardt, så vil jo ofte opratører parkere flyet med nesa inn i vinden. Det er jo greit for SGS også, og hvilken vei de stiller flyene der nede er hipp som happ for min del.

Men.....om de parkerer en 737 med motorene rett mot en parkert P3N som driver å laster inn,så er det greit. Parkerer FLO/Trans ett fly med motorene mot en 737 på samme måte, da blir det leven, og "folk" ringer til oss og klager.

 

What goes around comes around sier nå jeg.....

 

Bra mitt ansvar starter ved grensa til manøvreringsområdet, der nede er det jo tyttebærpolitiet som regjerer! ""

 

Tror ikke det gjelder alle som jobber der, men det er ganske "rich" å ringe å klage. Man prøver å gi så god service som mulig, men blir ikke motivert av å bli kjeftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...