Gjest Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Er Leirin en travl lufthavn i vintersæsonen? Skal på skiferie til Beitostølen i uge 7, og flyver med Danish Air Transport til Lufthavnen i Fagernes, og derefter videre med bus. Er det muligt at spotte lidt i denne dejlige lufthavn? Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Fagernes har sjelden vært en travel plass på denne jord, så noen stor opplevelse (med tanke på spotting av fly) blir det ikke! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Mener å huske at det var noen charterflygninger der i vinterhalvåret? Dessuten, flyplassen er jo så flott i seg selv, men et fly hadde jo vært et pluss! Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Det er iallefall en aktiv seilflyklubb på leirin.. Dessuten er det et par småfly stasjonert der oppe også. Tror de har stor aktivitet, hvertfall i helgene. De opererer også fra Strandefjorden når det er is på vannet der. Spesielt i påska er det som regel masse seilflyging der, og det hender det er noe fallskjermhopping derfra også. Har det ikke vært noe helikopterskole der også da?? Vet ikke om de holder på fortsatt jeg.. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Lirin er en liten flyplass og aktiviteten er deretter. Men jeg mener å huske det samme some Ivar sikter til, en "rapport" fra forrige vinter fra en spotter som hadde vært på Leirin, og da var det mye charter Siter
SH Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Et lite søk på Airpics.com viser at en god del Britiske charterselskaper flyr til fagernes. Bl.a. benyttes BAe 146, B737, og B757! Sikkert ikke så mange ukentlige frekvenser på hver rute, men vist du er heldig så kan du jo få med deg noen godbiter Siter
Inge Jenstad Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Det er en skole for helikopterpiloter der, så hvis du er heldig, vil disse drive øvelser (landingsrunder, taxi-øvelser etc.). De flyr runder og taxer i 1 - 2 meters høyde, blant annet. Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Jeg gikk på folkehøyskole på Leira for endel år siden, å da var det ,som nevnt , en ganske så aktiv seilflyklubb der. Av annet kan nevnes the occational coast air twin otter og ett og annet fly som forvillet seg opp i ødemarken.. Det var ikke for ingenting vi gav den tilnavnet "den himmelske freds plass".. Siter
Andreas F Berger Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Ikke vet jeg mye om flyplassen, men det var ett "merkerlig" sammentreff at jeg skal dit jeg også. Siter
Eirik L. Nilsen Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Heisann... At vi har det travelt på Leirin er vel og ta hardt i men på vinteren har vi har en god del chartertrafikk i helgene ja.. Sesongen begynte 19 des, og varer til 10 april. Ukentlige flyvninger til England, med BAe146 (Titan Airways) og 757-200 (Astraeus) Til CPH og AAL med ATR (DAT) og Q400 og MD87 (SK). Aero Flight flyr også noen flighter til Dusseldorf og Hamburg med A320. I tillegg har vi også endel avganger til Russland i vintersesongen. Og Coast Air flyr jo to ganger daglig til Oslo, og ukentlig til Bergen. (For å svare på spørsmålet ditt, så står det etter all sannsynlighet en 757-200 og "venter" på deg når du kommer med DAT) -------- Eirik Siter
Eirik Aadland Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 Nei Fagernes blir ikkje brukt til helikopter skule drift.Dersom du tenkjer på Pegasus FTO så holder dei til på Skien Lufthamn Geiteryggen.Sjekk ut: http://www.fto.no/index.htm Det seier vel sitt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.