Gå til innhold

Hva gjør man egentlig på langtur?


Ola Nordmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har i det siste hørt en rekke historier på forumet om folk som har fløyet over Atlanteren, fløyet Oslo-Sydney, eller krysset stillehavet på FS2004.

 

Da har jeg et spørsmål:

Hvordan klarer dere å sitte foran PC'en i alle de timene det

tar, øynene mine hadde vært åttekantet etter så mye tid foran PC'en i tillegg til at jeg etter de første 15 minuttene hadde begynt å kjede meg noe helt j**lig.

(greit nok at det er ATC man kan snakke med på VATSIM og en del sjekklister, men det finnes allikevel grenser på hvor lenge man gidder)

 

Så da lurer jeg enkelt og greit på hva folk gjør på slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel egentlig an på hvor realistisk man vil ha det .. I en perfekt FS verden, hadde alle (som visste hvordan) flydd online, og det hadde vært kontrollerte omgivelser med tanke på prosedyrer og ATC .. Hadde vært ufattelig morro å kunne fly online med teamspeak og visst at ATC hadde "sittet" der de i virkeligheten sitter til "alle døgnets tider" .. Det er det som hindrer meg i å fly online på vatsim og lignende. Man må omtrent avtale for å ha atc med seg nedover i europa.

 

Uansett .. tilbake til temaet .. Folk snurrer vel en film eller surfer på nettet ..

For min egen del, når jeg flyr langturer, flyr jeg real-time frem til jeg har kommet opp til det FL jeg skal fly på og jeg blir "handed off" til neste "center". Da speeder jeg opp til enten 4, 8 eller 16x inntil det er ca 150nm igjen til målet .. Derfra flyr jeg real-time igjen ..

Jeg hadde også blitt firkantet i øynene dersom jeg skulle sittet 7-8-9 ++++ timer foran skjermen.

 

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg William, tror ikke jeg hadde klart en tur over atlanteren. Liker jo best landinger og takeoff`er.

Etter at jeg skaffa meg PMDG klarer jeg nesten ikke å vente med å få lande etter å ha tatt av. FMC er knall digg å bruke med SID/STAR osv. :-) Det står likevell respekt av å fylle tankene på 744 og ta seg en lang tur til tankene nesten er tomme...... Favoritt ruta mi er EGLL til ENGM t/r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke så vanskelig. Det har blitt lenge siden sist (1 måned siden) jeg fløy over atlanteren. Jeg gleder meg til PMDG 747-400. Da blir det mange langurer "" Jeg synes det blir litt "fake" å fly med x speed, så jeg flyr real time hele veien jeg. Men man sitter jo ikke på PCen hele tiden "" Du spiser litt, leser på lekser "", følger med på flyginge, svarer på ATC, går gjennom skjeklister (det er alltid noe som må gjøres). Så tiden går fort! Det er utrlolig morsomt å komme ned på New York med en 747 "" Med World Airports 2 New York scenery og Heatrow PRO, så er det en fornøyelse å fly!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å laste ned INS, og bruke den til å navigere med. Brukte den selv på min ene tur fra KJFK til ENGM.

 

Du må hele tiden leggge inn nye waypoints (lagringskapasiteten er på 9 waypoints), og det må foretas DME-updating nesten kontinuerlig, for at INS-enheten skal navigere så nøyaktig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med dere her. Sitter som regel å ser på discovery mens jeg flyr lange turer. En og annen film blir det og.

 

Det blir som oftest ingen filmer å se på "" Har ikke TV på rommet mitt, og må følge med på ATC og at flyet følger ruten sin ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr som regel turer 1-2 timer. Det mest interssante er planleggingen, take-off og innflyging/landing. Grunnen til at jeg flyr kortere turer er rett og slett mangel på tid. Har jeg tid, flyr jeg gjerne ENGM-KEWR i realtime.

 

Om man gidder å fly så lenge eller ikke er avhengig av hvor hektet man er.

 

Dersom man synes en tur på 8 timer er for kjedelig, er man ikke en vaskeekte flightsimmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr som regel turer 1-2 timer. Det mest interssante er planleggingen, take-off og innflyging/landing. Grunnen til at jeg flyr kortere turer er rett og slett mangel på tid. Har jeg tid, flyr jeg gjerne ENGM-KEWR i realtime.

 

Om man gidder å fly så lenge eller ikke er avhengig av hvor hektet man er.

 

Dersom man synes en tur på 8 timer er for kjedelig, er man ikke en vaskeekte flightsimmer...

 

Hvilket fly bruker du Ishtiaq? Er det Continental 777-200ER? Det er vel den ruten og flyen Continental bruker i "real"? Hva mener du med planlegging? Mener du å skjekke airways, SID/STAR, cruise, bensin, waypoints og lignende ting ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del, når jeg flyr langturer, flyr jeg real-time frem til jeg har kommet opp til det FL jeg skal fly på og jeg blir "handed off" til neste "center". Da speeder jeg opp til enten 4, 8 eller 16x inntil det er ca 150nm igjen til målet .. Derfra flyr jeg real-time igjen ..

 

Når jeg flyr lengre turer ser jeg gjerne en film, er med familie eller annet. På cruise er det ikke nødvendig å sitte med PC når du har lyd på og er i samme rom.

 

Du spiser litt, leser på lekser

 

Sitter som regel å ser på discovery mens jeg flyr lange turer. En og annen film blir det og.

 

 

Var det noen som sa: "As real as it gets"? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr som regel turer 1-2 timer. Det mest interssante er planleggingen, take-off og innflyging/landing. Grunnen til at jeg flyr kortere turer er rett og slett mangel på tid. Har jeg tid, flyr jeg gjerne ENGM-KEWR i realtime.

 

Om man gidder å fly så lenge eller ikke er avhengig av hvor hektet man er.

 

Dersom man synes en tur på 8 timer er for kjedelig, er man ikke en vaskeekte flightsimmer...

 

Hvilket fly bruker du Ishtiaq? Er det Continental 777-200ER? Det er vel den ruten og flyen Continental bruker i "real"?

Continental bruker B757-200 på denne strekningen. En 777 er litt stor for å dekke behovet på ENGM....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr ALLTID real-time for realismens skyld, langtur eller kortdistanse.

Prøver å fly ekte ruter, med rett flytype osv. Begynner alltid hvor jeg landet sist.

Lengste flyturen jeg har fløyet i FS2004 var fra København til Tokyo, ca. 11 timer.

 

Når jeg flyr langturer er det ganske sjeldent jeg flyr de hjemme, det er oftest under høst/vinterferien når jeg er på dataparty og flyr om natten.

Jeg prøver enten å ta meg en liten høneblund på 5 minutter eller lese flyblad eller Donald, ellers blir det å gå igjennom sjekklister og instrumenter og bare passe på at alt går bra.

Flyr jeg langdistanse hjemme blir det litt TV, lesing, lekser eller bare å passe på...

 

Her er en liten liste over langturer jeg har fløyet i FS2002/FS2004:

 

FS2002:

London (Heathrow)-New York (JFK): B747-400 default, min FØRSTE langdistanse tur!

London (Heathrow)-New York (JFK): B777-200 British Airways (Meljets 777...) Faktisk siste tur jeg tok i FS2002!

 

FS2004:

New York (Newark)-Oslo: B767-300 SAS (IFDG)

København (Kastrup)-Tokyo (Narita): B747-400 default

Frankfurt-Hong Kong (Kai Tak): A340-600 Cathay (FlightCrafts modell)

Zurich-Boston (Logan): MD-11 Swiss (IFDG)

New York (JFK)-Amsterdam: B777-200 KLM (Meljet)

Zurich-Bangkok: MD-11 Thai Airways (IFDG)

 

Og flere langturer blir det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg bare krysset Atlanteren to ganger, eller blir fire totalt med tanke på returflight også.

Jeg anser langturer som "rolige" turer, så fort man kommer opp på cruice level, noe som ofte kan ta litt tid grunnet tung vekt setter man seg godt tilbake i godstolen å sjekker de siste innleggene på fs.no.

Når tjenestene foran PCen er gjennomført skrur man opp volumet på fullt (skrur av FS lyder) å setter seg på naborommet for å lese lekser eller fordype seg i flygeteori, det er iallefall det jeg har gjort de siste turene jeg har hatt.

Tiden flyr (bokstavelig talt) der oppe, og før du vet ordet av det befinner du deg over Grønnland, snart framme! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy jorden rundt med Learjet 45 i MS FS 5.1. Hadde problemer her og der med å planlegge siden flyplassene i Asia lå så himla langt fra hverandre. (Drivstoffmangel). Men det gikk akkurat så vidt jeg husker. Det tok imidlertid en hel masse tid og kona var ikke helt fornøyd med all tiden som gikk med i kjelleren. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg brukte r-knappen (tidskomresjon) var vel under World War I eller noe slikt. Kanskje FS98. Jeg foretrekker å fly helt real. Med notam, sjekklister, helst live ATC, planlagt rute så professionelt som mulig gjennomført.

 

2 ganger har jeg fløyet over atlanteren og da med copilot. Vi var to som fløy, pratet, spiste kaker og hadde det veldig morro. Turen gikk fra Oslo til København til Newyork; Newark Airport. (Gamle SAS-rutene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er er et shareware program som gir deg en copilot-funksjon, men det koster ganske mye kjeks og gode vitser. Men om du fortsatt er interessret i å ta en nærmere titt kan programmet lastes ned fra nærmeste nabo

 

Hvor er det da "" Hehe, jeg spør sikkert dumt, men jeg forsto ikke hva dy mente "" hvor finner jeg den?

 

Takk for svar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sannsynligvis har du allerede nabo hoss deg, er fakisk på en måte en slags trojaner (en virustype som ser snill ut ganske lenge til den plutselig ødelegger alt) og de siste årene tror jeg nesten alle er blitt infisert av en eller annen versjon av nabo. Men det går som regel fint an å gå inn i nabo og ta et søk om man gjør det på riktig måte. Gå først ut av windows, åpne så opp en lokal port som du kan benytte, og ta deretter et søk etter nabo der (på noen systemer får man best treff om man søker på neighboor, da den finnes i en rekke utenlandske versjoner). Deretter må du åpne en ekstern port mot nabo, og gjennom den søke etter venn 1.0

 

Noen klarer faktisk også å koble opp mot nabo med hjelp av mobiltelefonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sannsynligvis har du allerede nabo hoss deg, er fakisk på en måte en slags trojaner (en virustype som ser snill ut ganske lenge til den plutselig ødelegger alt) og de siste årene tror jeg nesten alle er blitt infisert av en eller annen versjon av nabo. Men det går som regel fint an å gå inn i nabo og ta et søk om man gjør det på riktig måte. Gå først ut av windows, åpne så opp en lokal port som du kan benytte, og ta deretter et søk etter nabo der (på noen systemer får man best treff om man søker på neighboor, da den finnes i en rekke utenlandske versjoner). Deretter må du åpne en ekstern port mot nabo, og gjennom den søke etter venn 1.0

 

Noen klarer faktisk også å koble opp mot nabo med hjelp av mobiltelefonen!

 

 

Slemme gutten ... *kniZ*

 

 

-/\\/\\()Rt3|\\|-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også flydd litt langturar i flightsim. Mine turar var:

Stord-Sydney med Cessna 310 med retur til Heathrow med Boeing 747-400 Qantas.

Gran Canaria-Stord med Twin Otter.

Stord-Palma DeMallorca med Cessna 210 med retur itl Flesland med Boeing 737-800 KLM.

Stord-Reykjavik via Shetland og Færøyane med DC-3 med retur tl Molde med Boeing 737-700 FedEx.

 

Alle turane er gjennomførte realtime, og over fleire etappar. Det går mykje tid til navigering ettersom dei småflya eg flyr ikkje har dei mest avanserte navigasjonsinstrumenta.

 

Dersom du ikkje likar å sitje standby foran PC'en i 8 timar, så er kanskje ein langtur med småfly noko for deg? 2-3 timars etappar er jo ypperlig ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...