Magnus Wiik Skrevet 28. november 2004 Skrevet 28. november 2004 Jeg var i dag på besøk hos en venn som spiller litt FS. Han hadde ikke noen joystick, men etter at jeg hadde hjulpet ham med å installere noen AI-fly ville jeg likevel ta meg en liten tur med tastaturet. Jeg forberedte meg på å som vanlig kræsje ganske fort. Jeg starta ved gate på ENBO i default C172, og taxa bort til Rwy 7. Her gjorde jeg meg klar, og taxa ut for å lette. Jeg letta, og skrudde med én gang på autopiloten, med kurs for NDB FLV. Like før den snudde jeg, og befant meg straks inbound på localizeren på rwy 7. Jeg hadde på autopiloten helt fram til like før touchdown, da jeg tenkte at flyet skulle landes manuelt. Dette var rett over rullebanen. idet jeg trykker "Z" for å slå av autopiloten skjer det: Ett eller annet gjorde slik at aileron trim ble satt til fullt mot høyre, og flyet styrta ned i taxiway Y. Så kommer mitt spørsmål: Hvorfor skjedde dette? Det var ganske vindstille i området, og god sikt. Kanskje dette burde ligge under "FS2004", men siden det kan dreie seg om flysystemer generelt, poster jeg det her. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. november 2004 Skrevet 28. november 2004 Ja dette var mystisk, med tanke på at FS aldri oppfører seg underlig? Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 28. november 2004 Skrevet 28. november 2004 Wingtip vortices? En storfugl som landet noen minutter før deg kanskje? Siter
Gjest Skrevet 28. november 2004 Skrevet 28. november 2004 Wingtip vortices? En storfugl som landet noen minutter før deg kanskje? Vi snakker om Microsoft Flightsimulator her.. Siter
Oscar Florian Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Wingtip vortices? En storfugl som landet noen minutter før deg kanskje? Vi snakker om Microsoft Flightsimulator her.. Ja Wingtip vortices er mulig på fs9. jeg bruker det selv, har aktivert det på Active Sky og på FSUIPC v3.41 Siter
Kevin Pettersen Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Wake turbulence heter det, wingtip vortices er noe annet... Siter
Oscar Florian Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Wake turbulence heter det, wingtip vortices er noe annet... Det stemmer det var det jeg mente. beklager Siter
Gjest Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Ja Wingtip vortices er mulig på fs9. jeg bruker det selv, har aktivert det på Active Sky og på FSUIPC v3.41 Nå gikk jeg ut i fra at installasjonen til denne "kameraten" var relativt ren, med tanke på at han ikke engang hadde joystick. Siter
Oscar Florian Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Ja Wingtip vortices er mulig på fs9. jeg bruker det selv, har aktivert det på Active Sky og på FSUIPC v3.41 Nå gikk jeg ut i fra at installasjonen til denne "kameraten" var relativt ren, med tanke på at han ikke engang hadde joystick. ' kjønner kjønner Siter
Aleksander Rønning Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Du vet hva ett kjønn er, Herr Florian? Siter
Oscar Florian Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Du vet hva ett kjønn er, Herr Florian? hahhaha jeg mente skjønner/forstår er ikke så flink til å skrive, men tiltider så er jeg ekstrem dorlig, spessielt når jeg er trøtt Siter
Rune Rodahl Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 hehe..... Ikke noe mystisk med det dær!! Har mye erfaring med keyboard / autopilot - her har du nok hatt ett rorutslag (du må trykke på 5 på keypaden for å nøytralisere sideror og BALANSEROR) som autopiloten har overstyrt med trimror.... slå av autopiloten i en slik situasjon, så kan mye skje!! hehe... NB: så vidt jeg husker så nullstilles ikke høyderor ved å trykke på 5.... Hilsen gammel keyboard pilot! Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Wake turbulence heter det, wingtip vortices er noe annet... Hva er forskjellen? Jeg har alltid lært at det er wingtip vortices som er hovedfaktor i wake turbulence. CFM Siter
Atle Myran Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Enig med Clamer! Vingtip vorticies er virvler(vorticies) produsert av trykkforskjellen mellom oversiden og undersiden av vingen. Når et etterfølgende fly flyr igjennom disse føles dette som turbulens. Denne turbulensen ligger bak det flyet som produserte den (..in the wake of..), derav ordet "wake turbulence". Etter min forståelse kan disse to ses på som "Same difference" Atle Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.